febin wordt hima benelux
Piet De Coninck gaat Europese federatie leiden
FEBIN is dood, lang leve HIMA Benelux! Eind september werden de naams- en strategiewijziging aangekondigd op een van de eerste home-improvementevenementen, in de Corda Campus in Hasselt. Piet De Coninck wordt nu ook general manager van het Europese niveau. "De uitdagingen waar we voor staan zijn immens; het Europese niveau is het niveau bij uitstek om ze aan te pakken."
Perspectief op benelux en europa
Voor ingewijden is het al even geen nieuws meer: Piet De Coninck is voortaan general manager van de Europese leveranciersfederatie Home Improvement Manufacturers Association (HIMA; voorheen fediyma). Ondertussen vervelde ook de Belgische leveranciersfederatie FEBIN tot HIMA Benelux. Hiermee opent het vroegere FEBIN niet alleen meer perspectief op Europa, maar ook op de Benelux. Ondanks pogingen om uit te breiden naar Nederland, bleef aan FEBIN toch vooral een Belgisch etiket kleven. Met de nieuwe naam en de Nederlander Jeroen De Voogd (general manager WD-40 Benelux) aan boord, is een volwaardige Beneluxfederatie eindelijk een feit.
Synergie creëren
"Ik was natuurlijk bijzonder opgetogen dat ik door Reinhard Wolff (voorzitter HIMA - fediyma, n.v.d.r.) gevraagd ben om de rol van general manager van HIMA op mij te nemen", zegt Piet De Coninck. "Ik heb erg veel respect voor wat Ralf Rahmede als general manager verwezenlijkt heeft en ik zal hard mijn best doen om deze grote schoenen te vullen. Ik heb begin oktober zijn taken overgenomen op Europees niveau. Een eerste grote opdracht is om de Global DIY Summit opnieuw op poten te krijgen; vervolgens ga ik verder om te concretiseren wat Ralf begonnen is. Met HIMA Benelux kunnen we hier ongetwijfeld mooie synergieën creëren."
"Met Dirk Baum, Caroline Vandervoort en mijzelf hebben we voortaan drie Belgische leden in de raad van bestuur van HIMA, waardoor we nog sterker zullen kunnen wegen op het Europese beleid. Dat is een groot voordeel voor de Beneluxleveranciers, maar als Europees general manager wil ik vooral ontdekken wat de gemeenschappelijke problemen zijn, om ze vervolgens op dat Europese niveau samen aan te pakken. Er is veel wat ons bindt op zo'n hoger niveau. De huidige problemen rond supply chain, grondstoffen en energie zijn bij uitstek problemen om op Europees niveau aan te pakken."
"De huidige problemen rond supply chain, grondstoffen en energie zijn bij uitstek problemen om op Europees niveau aan te pakken"
Duidelijk engagement voor HIMA Benelux
Op het evenement werd ook het nieuwe engagement van HIMA Benelux voorgesteld, die de organisatie ontwikkelde in samenwerking met digitaal expert Rik Vera (nexxworks). Piet De Coninck: "Onze roots liggen in samenwerking, kennisdeling en netwerken. Dat verwachten onze leden en daar blijven we dan ook sterk op inzetten. We willen als federatie ook data gaan verzamelen over de markt, consumentengedrag en -trends en zelfs employeemanagement. Verder willen we nog meer inspiratie en visie ontwikkelen. Daartoe hebben we vier concrete workshops voor ontwikkeld, waarvoor we onze leden actief engageren:
- verzamelen van marktgegevens en delen van kennis;
- corporate social responsability en duurzaamheid;
- acties rond de toekomst en trends;
- supply chain.
De workshops over data en supply chain zijn al het concreetst en zullen aanvangen in december en januari. Ik wil snel schakelen. We gaan veel geven, maar we willen ook jullie engagement terug." (lacht)
De toekomst komt snel op ons af
Digitaal expert Rik Vera (nexxworks) die de transitie begeleidde, legde op het evenement uit dat 'business as usual' geen optie meer is: "We bevinden ons momenteel in 'the twilight twenties'. Het nieuwe is er nog niet, maar het oude verliest snel relevantie. De klant is veranderd. We hebben de snelheid daarvan onderschat en we hebben ook de impact van het digitale onderschat. Organisaties met rigide processen en een topdownbeleid zullen hierdoor in steeds grotere problemen terechtkomen."
Is de klant verwend?
"Hoe moeilijk is het voor je klant om zaken met je te doen? Daar zal in de toekomst je succes van afhangen. Die klant zegt: 'Ik wil mijn product, mijn service, op mijn moment.' Hoe kom je daaraan tegemoet? Door data te verzamelen. Als je dat goed doet, creëer je een dubbel vliegwiel: je gebruikt data om je platform te verbeteren, om weer betere data te oogsten om vervolgens je platform nog beter te maken. Jullie hebben het grote voordeel op de 'pure players' dat jullie ook niet-digitale touchpoints hebben. Er is een immens potentieel om die touchpoints in succes om te zetten. Let wel: klanten worden in de toekomst meer en meer eigenaar van hun data. De klant zal je enkel toegang geven tot jouw data als je transparant bent en je hart toont." Die transparantiecultuur wordt nog versterkt door artificiële intelligentie, die er nu echt aankomt: "Klanten zullen software vertrouwen die voor hen beslissingen neemt. Om klanten loyaal te houden, zal het van primordiaal belang zijn om zelf loyaal tegen je klanten te zijn."