Grondstoffencrisis of prijzencrisis?
Massimiliano Zampella (The Home Depot) analyseert de problemen in de doe-het-zelf
Was de coronacrisis voor vele mensen een pauzeknop, voor de doe-het-zelf was het vooral 'fast forward', vindt Massimiliano Zampella (International Sourcing Director bij The Home Depot). "De crisis heeft de veranderingen die al gaande waren vooral versneld. Het zijn de bedrijven met een verouderd businessmodel die in de problemen zijn gekomen."
Groeipijn voor de doe-het-zelf?
Niet alleen in België konden we mooie cijfers optekenen voor 2020. The Home Depot, de Amerikaanse home-improvementketen, groeide met 19,9% in 2020, goed voor een omzet van 132,1 miljard dollar. "Het was een uitdagend jaar, maar we hebben het inderdaad vrij goed gedaan", zegt Massimiliano Zampella (International Sourcing Director bij The Home Depot). "Onze groei was groter aan de digitale kant, maar ook de fysieke winkels hebben mooi geplust. In de VS zijn sommige winkels een tijd gesloten geweest, maar veel minder lang dan in Europa. We hebben meer beperkingen gehad in Canada en Mexico."
Wat is voor u, als International Sourcing Director, de grootste les geweest in de afgelopen 18 maanden?
"Je moet in staat zijn om snel te veranderen en je strategie snel aan te passen. Voor de coronacrisis was ik om de twee weken in het buitenland, nu moet ik alles van een afstand doen. Je kunt online nog steeds een connectie maken, maar het is natuurlijk anders dan iemand in het echt ontmoeten, een fabriek bezoeken, een beurs bezoeken. De les is dat er zaken zijn die we wél op afstand kunnen doen. We hebben veel zaken kunnen doen die hiervoor ondenkbaar leken. Kijk alleen al naar dit interview: normaal gezien hadden jullie naar Italië moeten reizen. Paradoxaal genoeg heb ik een paar interessante leveranciers ontdekt die ik in het verleden bezocht heb, maar waar ik nog geen tijd had gehad voor de follow-up. Voor sommige zaken heb je echt contact nodig. Sommige zaken kun je op afstand, vooral korte- en middellangetermijnprocessen. Langetermijnprojecten lukken veel minder goed."
Hoeveel van uw Europese leveranciers hebben zich snel kunnen aanpassen?
"Honderd procent. Ze hebben een ongelofelijke inspanning gedaan. Voor de leveranciers was de beperking vooral dat er mensen nodig zijn in de fabriek om dingen te maken. Je hebt dus een nieuwe indeling nodig en allerlei maatregelen die de onderlinge afstand waarborgen. Tegelijkertijd was er een grote vraag, de markt is immers gegroeid. Wij hebben alle forecasts herbekeken: de hoeveelheid van élk product dat we verkopen is omhoog gegaan, in sommige gevallen zelfs exponentieel, en zij zijn toch in staat gebleven om te leveren. Ja, het was uitdagend en op menselijk vlak zijn er tragedies gebeurd. Maar als we enkel naar het zakelijke kijken, dan was ik echt onder de indruk van hoe de Europese leveranciers onze vraag hebben kunnen bijhouden en zichzelf hebben kunnen aanpassen aan het nieuwe normaal."
Geen langetermijnprobleem
Het was niet enkel een Europees probleem, het was wereldwijd. Hoe analyseert u de situatie met de grondstoffen vanuit een internationaal perspectief? Vanwaar komt het probleem en hoe gaan we het oplossen?
"Ik denk niet dat er een tekort is aan grondstoffen. Er is een tekort aan grondstoffen aan correcte prijzen. Als je genoeg betaalt, dan zijn er grondstoffen genoeg. Het is gewoon vraag en aanbod. De prijzen zijn niet normaal, maar de afgelopen periode was ook niet normaal. Het hangt ervan af hoe de pandemie zal evolueren, maar als we teruggaan naar de situatie van voor de pandemie, dan zullen we snel weer op het juiste spoor zitten."
"Er is geen tekort aan grondstoffen, er is een tekort aan correcte prijzen"
Volgens u wordt dit geen langetermijnprobleem?
"Ik heb geen kristallen bol. Veel analisten zeggen dat we in een ‘supercyclus’ zitten. We hebben veel economische indicatoren die aantonen dat er inflatie op komst is. Dat is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de economie aan het groeien is; er is nu een herstel met groeicijfers die we in jaren niet meer gezien hebben. Het slechte nieuws is dat de prijzen zullen stijgen, maar volgens mij niet in die mate die we gezien hebben in het eerste deel van 2021."
Overweegt een deel van uw leveranciers om hun productie van het Verre Oosten terug naar Europa te halen? Ziet u daar voordelen in?
"Elke industrie is verschillend, maar ik kan u vertellen dat ik nu meer opties zie in Europa dan vroeger. Dat kan zijn omdat er meer dichtbij gesourcet wordt en minder in Azië."
Wat zijn die opportuniteiten? Liggen die vooral in Oost-Europa, of kan ook West-Europa concurrentieel zijn?
"Het verschil tussen West- en Oost-Europa is niet meer zo groot als tien jaar geleden. De standaarden van Oost-Europese landen zijn ondertussen min of meer dezelfde als de onze, de kost ook."
"Fabrikanten kunnen ontwikkelen, maar zonder het marktinzicht van de retailers werken zij blind"
Wat verandert er na 2021?
Ziet u fabrikanten samenwerken met hun concurrenten om de kwaliteit te verbeteren?
"Nee. Ik zie wel meer en betere samenwerking tussen retailers en fabrikanten, want die is nodig om succesvol te zijn in een dynamische omgeving. De zaken kunnen nu zo snel veranderen dat samenwerking leidt tot betere resultaten voor allebei. Als je analyses en voorspellingen kunt delen, dan worden ze accurater en dat is winst voor beide partijen. Je moet customer centric zijn: iedereen wil verzekeren dat de klant koning is en dat kan door samenwerking en communicatie. Fabrikanten kunnen producten ontwikkelen, maar zonder het marktinzicht van de retailers werken zij blind."
Vooruitspoelknop
Welke grote veranderingen ziet u in de komende jaren?
"Voor mij was de covidcrisis een vooruitspoelknop. De veranderingen die al gaande waren, zijn versneld. Bedrijven die al de infrastructuur hadden om bepaalde activiteiten aan te bieden, konden daar gebruik van maken. Bedrijven die niet geïnvesteerd hadden en een businessmodel hadden dat niet up-to-date was, kwamen in de problemen. Er was dus niets echt nieuw. We zien al jaren dezelfde evolutie: er zijn fysieke en digitale retailers. De fysieke retailers moeten zoveel mogelijk hun winkels uitspelen. Hoe meer interactie tussen fysiek en online, hoe meer succes de winkel zal hebben. Je moet je winkel dus aanpassen met andere displays, andere service. We hebben het gezien tijdens de pandemie: het heeft de zaken alleen maar versneld. Zolang je de omnichannelaanpak onder de knie hebt, zul je succesvol zijn."
Er is, bij ons althans, een kruisbestuiving gaande tussen b2b en b2c. Home Depot doet dat al lang, maar in Europa gaat het nu vrij snel.
"Ik denk dat dat klopt. Vorig jaar hebben we een grote acquisitie gedaan in Maintenance, Repair and Operation of MRO, HD Supply. Dat is een bedrijf dat zich volledig richt op de professionele installateurs. Daar zit de groei. Ten tweede vragen we ons af welke service we kunnen aanbieden. We noemen onze bedrijfstak al lang niet meer do-it-yourself. De service die je kunt aanbieden met do-it-for-me wordt zeker een manier om je business uit te breiden.
"Ik weet niet of de retail is voorbereid om diensten te gaan aanbieden"
Diensten
Wanneer je met je leveranciers praat, zie je dan opportuniteiten om samen met hen diensten aan te bieden?
"Ja, dat is de toekomst, maar er is een groot verschil tussen een product en een dienst aanbieden. Een product aanbieden kan van een afstand, om ook een dienst aan te bieden moet je lokaal aanwezig zijn. Dat is veel complexer; ik weet niet of de retail daar voldoende op is voorbereid."
Wat zijn uw adviezen voor de Belgische retailers en leveranciers?
"Ik denk dat er voor Belgische leveranciers veel opportuniteiten zijn om aan expansie te doen in Noord- en Zuid-Amerika, als ze zich voorbereiden. Er zijn andere regeluringen, andere standaarden, veiligheid, codes … Die zijn erg belangrijk. Denk niet: het werkt hier, dus het werkt ook in Amerika. Reguleringen in de VS en in Europa zijn vaak heel gelijkend, maar als ze de leveranciers eerst huiswerk maken, dan hebben ze absoluut een streepje voor."