Presentatie aannemersgereedschap vraagt voldoende ruimte
Ook afhankelijk van klantenprofiel
In doe-het-zelf-winkels speelt de presentatie van aannemersgereedschap een cruciale rol in de aankoopbeslissing van klanten. Een overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd assortiment kan niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook het vertrouwen van klanten in de kwaliteit en betrouwbaarheid van de winkel vergroten.
Ruimte
Ruwbouwmaterialen uitstallen vraagt eerst en vooral de nodige ruimte. Dat komt niet alleen door de omvang van sommige handgereedschappen, maar ook door het brede assortiment. Voldoende ruimte betekent enerzijds voldoende bewegingsruimte voor de klant om een product van grotere omvang met gemak in de winkelkar te deponeren. Anderzijds gaat het ook over ruimte voor een overzichtelijke presentatie, eventueel aangevuld met een teaser zoals een beeldscherm met productinformatie en/of een demonstratiefilmpje.
Waar?
Implantaties van ruwbouwgereedschappen gebeuren het best in één zone. Een voorkeursplaats is er niet, maar door de nood aan voldoende ruimte zullen ze meestal niet dicht bij de kassa worden geplaatst. Dat kan wel gebeuren met seizoensgebonden promoties waarvoor specifieke promo-eilanden of displays beschikbaar zijn.
Het voordeel van dergelijke presentaties op beperkte ruimte is dat ze opvallen en tegelijk voor de retailer gemakkelijk toegevoegd of weggenomen kunnen worden naargelang van het seizoen, de promotie of de vraag naar een product.
Hoe?
De producten worden in de kijker gezet met bijvoorbeeld tv-schermpjes met voldoende productinformatie. Dat schermpje kan eveneens de werking van een product demonstreren. Voor de presentatie kan de handelaar kiezen: hij kan per productcategorie (spades, kuipen, truwelen …) plaatsen maar evengoed per merk. Dat gebeurt in samenspraak met de leveranciers. Fabrikanten voorzien voor die presentatie rekken en haken, op maat van de dealers (afhankelijk van hoeveel ruimte hij beschikbaar stelt). Displays (bv. in hout) zorgen ervoor dat alles overzichtelijk blijft. Hoeveel schapruimte er nodig is, wordt afgesproken tussen leverancier en handelaar. Er kan bijvoorbeeld per meter schap worden gewerkt.
Eilanden
Naast schappen kan ook met eilanden worden gewerkt, vooral om promoties in de spotlights te zetten. Die promo-eilanden kunnen seizoensgebonden zijn: zo zal men geen gereedschap voor dakdekkers presenteren tijdens de wintermaanden. Voordeel is dan dat de handelaar eenvoudig eilanden kan toevoegen of wegnemen naargelang van de promotie of de vraag naar een product.
Meerverkoop genereren
Het is niet eenvoudig om een meerverkoop te genereren bij deze gereedschappen; zo bestaan er weinig of geen accessoires bij een truweel, een koevoet of een schop. Wat wel mogelijk is, is het aanbieden van pakketten. Dat gebeurt dan vooral in dhz-zaken.
Zo kan een set van een schop, een spade en een bezem worden verkocht, of een gereedschapsset samen met werkhandschoenen. Een andere manier is om in de nabijheid van het gereedschap andere producten uit te stallen, die affiniteit hebben met de tools: denk daarbij aan waterpassen voor metselaars of kuipjes die dicht bij de truwelen liggen. Eenzelfde verhaal geldt voor knielappen, werkhandschoenen of helmen.