Marketing & communicatiePremium

Heropening doe-het-zelf en tuincentra goed verlopen

Verwachte drukte bleef uit, bijna overal goede omzetcijfers

doe-het-zelf

De doe-het-zelfsector en de tuinsector zijn tevreden over de heropening van afgelopen weekend, klinkt het unisono bij verschillende notabelen uit de sector. Lange wachtrijen en chaos bleven bijna overal uit, de omzetcijfers waren goed tot zeer goed. "We hebben het heel goed gedaan, laat ons die inspanning vooral aanhouden."

Uitstekend eerste weekend

"Het was aangenaam druk, maar zeker niet overdreven druk. De verwachte overrompeling is uitgebleven", klinkt het bij Dirk Ballekens (Belgische Tuincentra Vereniging). "Er stonden bij veel winkels wel wachtrijen op zaterdagmorgen, soms al van halfacht 's ochtends, maar iedereen heeft het kunnen behappen. Op zondag zagen we hetzelfde verhaal: niet te druk, maar wel omzetmatig heel goed. Mensen zijn niet gekomen voor een familieuitstap, maar wel degelijk om goed door te kopen." "Misschien zat het matige weer er voor iets tussen," zegt Piet De Langhe (Comeos), "maar een overrompeling hebben we gelukkig niet gezien. De voorbereiding moest snel en in chaos gebeuren, maar alles is goed verlopen. Ik zie dat iedereen zich goed aan de maatregelen gehouden heeft: winkels die zaterdag niet klaar waren, zijn niet geopend. De sectoren doe-het-zelf en tuin hebben het goed gedaan."

"Het was een schitterend weekend, met schitterende omzetten", aldus een opgetogen Erwin Van Osta. "Ik had gevreesd voor een tsunami, maar dat is niet gebeurd. We hadden dammen gebouwd, maar dat is zelfs niet nodig gebleken." "De omzetten waren overal goed, maar ze waren zeer goed in de kleinere winkels. Het valt op dat de klanten vooral naar nabije winkels zijn geweest", zegt Rudi Schautteet (Brico).

Wat kan beter?

Uiteraard is er altijd mogelijkheid tot verbetering. "Voor de tuincentra bleek 'één klant per gezin' hier en daar toch moeilijk te liggen", zegt Ballekens. "Moet je ingrijpen wanneer er een gezin met drie kinderen voor de deur staat? Uitbaters lieten soms twee kinderen met twee karren binnen, om zo toch de afstand te bewaren. Het is schipperen. We horen spijtig genoeg dat gepensioneerden zich minder goed aan de maatregelen houden. We kwamen ook tot de conclusie dat er twee tot drie extra medewerkers nodig zijn: aan de parking, om die af te zetten als er te veel volk is; aan het onthaal, om te zeggen dat er maar één persoon tegelijk binnen mag, dat er minder advies is, dat de winkel vol is;  aan de karretjes, om die te ontsmetten - dat laatste vooral bij grotere centra."

Nood aan duidelijkheid

"Voorlopig hebben we niet meteen voorstellen tot verbetering", zegt Schautteet. "De basis van de maatregelen is goed tot zeer goed, we hebben veel controles gehad maar in geen enkele was er een opmerking van de politie." "De info kwam chaotisch en laat", zegt Daniel Van Cauteren (Menouquin). "Dat had beter gekund. Wij hebben een aantal winkels met een gemengde formule; het is onduidelijk of zij mogen openen."  "Voor mij was alles duidelijk", aldus Van Osta. "Ik weet dat er discussie was, maar eerlijk gezegd verbaasde het mij hoeveel doe-het-zelfzaken er plots in België zijn. Iedereen wou jarenlang specialist zijn, nu is men plots generalist. Natuurlijk heb ik er begrip voor - ik vind het ook lastig wanneer supermarkten te veel doe-het-zelfartikelen aanbieden - maar je moet de duidelijkheid kunnen aanvaarden." Ballekens: "We zijn een maand gesloten geweest terwijl andere kanalen bloemen en planten konden verkopen. Leuk is dat niet. Nu ondergaan de verfwinkels, die niet open mogen terwijl de doe-het-zelf verf mag verkopen, dezelfde discriminatie. Ik heb daar veel begrip voor. Overheden zien winkels in afgebakende vakjes. De praktijk is dat iedereen doorheen categorieën verkoopt en dat aflijnen heel moeilijk is. Ik vind dat iedereen die de mogelijkheid heeft om de veiligheid te waarborgen, zou moeten kunnen opengaan." Ook Comeos pleitte voor een click-and-collectmogelijkheid bij alle non-foodwinkels.

Houdt de logistiek het?

Van Cauteren hoopt dat de logistieke keten het aankan. "Aanlevering door leveranciers wordt een spanningsveld. Sommige zijn dicht, andere zijn onbemand. Dat wordt nu de uitdaging." Ook in de tuinsector is dat niet rimpelloos verlopen, zegt Ballekens: "Er blijkt een fenomenale innspanning te zijn gebeurd vanuit de sierteeltsector om alles op de juiste plaats te krijgen. Er is wel een aanbodsschok rond groenteplanten. Ze hebben eerst producten moeten weggooien; dan hebben ze voorzichtig opnieuw gezaaid, en nu blijkt dat iedereen wil moestuinieren omdat veel mensen tijd hebben. Gelukkig zal er bij de kwekers veel voorraad gered worden die al op de rand van vernietiging stond. Ik denk dat er nu vele tientallen miljoenen euro’s die weer in de economie vloeien op een verantwoorde manier en ben daar zeer blij om."

Niet verslappen

We moeten de maatregelen nu goed blijven bewaken en mogen niet verslappen, klinkt het unisono. "We hebben het goed gedaan, nu moeten we dat blijven doen. We hebben de verantwoordelijkheid gekregen, nu moeten we ons bewijzen", aldus Van Osta. Dat zegt ook Schautteet: "Zorg dat je blijft goed opvolgen, dat alle regels goed uitgevoerd worden. Ik hoop dat alles niet verwatert, dat de maatregelen blijvend goed opgevolgd worden, zowel door medewerkers als door klanten. Dat is het grote werk voor de komende dagen, maar ik denk dat we goed voorbereid zijn."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Heel wat uitdagingen voor de tuinsector

Rustig inlopen was dirk ballekens (directeur belgische tuincentra vereniging) niet gegund in maart 2020. aan de start van de coronacrisis in belgië, mocht hij meteen - met succes - ijveren voor...

Heel wat sterren op vijfde garden centre quality awards

De belgische tuincentra vereniging pakte de vijfde editie van de garden centre quality awards ietwat anders aan. de nadruk kwam meer op de belevings­kwaliteit te liggen. die werd vervolgens beoordeeld door een professionele vakjury. het resultaat? een schaal van een tot vijf sterren. tuincentra met minder dan drie sterren werden niet naar voren geroepen, maar kregen een rapport met aanbevelingen mee. “bij elk bezoek was ik verbaasd over de motivatie en kennis bij onze tuincentra”, vertelt juryvoorzitter katelijn quartier (retail design lab). “het verschil zit vooral in de communicatie en uitwerking.”

Dossier ondernemen in coronatijd

Nuttige info over hoe je als ondernemer je zaak kunt runnen in coronatijd.

5 stappen naar een succesvolle heropening van de retail in belgië

Van kleine buurtwinkels tot grote internationale ketens, binnen enkele dagen openen alle belgische winkels opnieuw hun deuren. als de algemene heropening hen al zal toelaten zich staande te houden, zal het succes van hun herstel ook afhangen van de manier waarop zij met hun klanten communiceren. myriam blanpain, al meer dan 20 jaar expert in de belgische retailsector en ceo van het bureau addretail, ontwikkelt de vijf belangrijkste stappen voor een succesvolle heropstart van hun activiteiten

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine