HOUTBESCHERMING: TUINSEGMENT KENT STERKSTE GROEICIJFERS
NADRUK KOMT MEER EN MEER TE LIGGEN OP GEBRUIKSGEMAK EN TECHNISCH ADVIES
De markt van de houtbeschermingsproducten kent de laatste jaren een vrij stabiel bestaan. Nemen we dit totaalbeeld onder de loep, dan zien we echter wel duidelijke verschillen tussen de diverse segmenten en merken. En uiteraard zorgen ook de weersomstandigheden voor de nodige schommelingen in de verkoop. In deskundig advies liggen er nog veel groeikansen.
MARKTTRENDS VOLGENS FABRIKANTEN
De markt van de houtbeschermingsproducten bestaat uit diverse producten voor de bescherming van houten tuinhuizen, chalets, bankiraiterrassen, teakmeubelen, afschermingen, ramen en deuren, houten vloeren ... Bekijken we de marktevolutie op langere termijn, dan zien we een aantal duidelijke trends.
Ramen en deuren
Eerst en vooral gaat het segment van de ramen en deuren drastisch achteruit. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat mensen steeds minder kiezen voor houten ramen en deuren bij nieuwbouw en renovatie, en meer voor pvc en aluminium. Dit segment zal met andere woorden ook in de toekomst verder blijven dalen.
Tuin
Het tuinsegment, daarentegen, heeft een enorme groei gekend in de laatste vijf jaar, met een kleine dip momenteel. Alle producten die in de tuin gebruikt worden, zitten in de lift. En dat gaat van tuinmeubilair over barbecues tot houtbeschermingsproducten. Outdoor living is dan ook het nieuwe cocoonen.
Houten vloeren
Tot slot zien we dat het segment van de afwerking voor houten binnenvloeren (parket) het ook goed doet, met stijgende omzetcijfers tijdens het afgelopen jaar.
Decoratieve aspect in de lift
Een andere tendens die zeker speelt in deze markt, is het belang van het decoratieve aspect. De consument ruilt natuurlijke houtkleuren (zoals eik, mahonie en notelaar) steeds vaker in voor hedendaagse tinten (grijseffecten, metaallook ...). Voor de vloervernissen zien we echter dat de natuurlijke afwerkingen, zowel qua uitstraling als qua producteigenschappen, terrein winnen.
VERKOOP
Nog veel kansen in informeren
Uit marktonderzoek weten we dat houtklussen vaak ervaren worden als moeilijk vanwege het technische aspect van houtbeschermingsproducten. Meer en meer fabrikanten leggen daarom de nadruk op het gebruiksgemak van hun producten en staan de klusser bij met raad en daad via YouTube filmpjes, brochures, echte houtstalen en ander POS-materiaal ... Ook opleidingen van het winkelpersoneel dragen bij tot het stimuleren van de klanten om zelf houtklussen uit te voeren. Toch blijkt dat hier nog veel kansen liggen om de consument via die weg goed te informeren.
Pieken in lente en zomer
De verkoop van houtbeschermingsproducten piekt normaliter in de lente (producten voor de tuin) en in de zomer (producten voor ramen en deuren). Traditioneel bereidt men de tuin in het voorjaar voor om ervan te kunnen genieten in de zomer. De zomervakantie wordt dan weer gebruikt om wat te klussen of renovatiewerken te doen. Let wel, de weersomstandigheden hebben tijdens die periodes een duidelijke impact op de verkoopcijfers.
WINKELPRESENTATIE
Locatie
Houtbeschermingsproducten worden doorgaans in het schap van de verfproducten geplaatst. Tijdens de piekperiodes zien we vaak dat er secondplacementopstellingen worden gecreëerd, op kopstanden of in displays.
Beslissingsboom
We weten uit onderzoek dat een consument de winkel binnenstapt en de volgende beslissingsboom volgt: 1. Voor welke ondergrond zoek ik een product? (in dit geval hout);2. Waar bevindt dit object zich? (binnen, buiten, in de tuin); 3. Voor welk object zoek ik een bepaald product? (ramen & deuren, parket …). Voor een gemakkelijke en snelle navigatie kunnen de producten dus het best per subcategorie geplaatst worden. De eerste subcategorie omvat alles voor het huis binnen, de tweede alles voor het huis buiten en de derde alles voor de tuin. Idealiter bevat elke subcategorie zowel producten voor de voorbereiding (reinigers, primers, behandeling tegen schimmels en houtworm ...) als producten die zorgen voor een beschermende eindlaag (afwerkingsproducten zoals beitsen, vernissen en oliën).
Brandblocking
Vervolgens kan men de producten per merk plaatsen (brandblocking) of éérst per subcategorie, dan per object en daaronder de verschillende merken. Brandblocking heeft als voordeel dat de consument die naar de winkel gaat met een bepaald merk in zijn hoofd (54% van de consumenten), sneller het juiste product vindt.
Kopstanden
Om houtbeschermingsproducten extra in de kijker te zetten, kun je onder meer gebruikmaken van kopstanden. Deze promotionele tool wordt tegenwoordig vaak uitgerust met een videoscherm en een aantrekkelijke merkaankleding.
Conceptdisplays
Displays zijn dan weer bijzonder handig omdat ze tijdens piekmomenten in de verkoop vaak de enige oplossing zijn om verschillende klanten te bedienen zonder op een volgende levering te wachten. Zodra het mooi weer is, kunnen de tuinproducten bijvoorbeeld in slechts één weekend de verkoop van een volledige maand geven. Om de consument extra te prikkelen, zijn conceptdisplays een must. Zij zetten houtbescherming nog meer in de kijker en stimuleren impulsaankopen. Bovendien is er zo ook ruimte voor wat meer communicatie over het merk, de kleur en/of de toepassing, want je kunt het aanbod in detail toelichten.
Toonbankdisplays
Ook toonbankdisplays genereren extra inkomsten omdat de best roterende producten op die manier een tweede uitstalling krijgen tijdens het hoogseizoen.
Didactische panelen
Om de klant de volledige klus uit te leggen aan de hand van verschillende ondergronden, kun je een didactisch paneel gebruiken. Door de evolutie van het hout af te beelden met het product ernaast (geen foto, maar effectief behandeld hout), wordt het keuzeproces sterk vergemakkelijkt. De klant ziet onmiddellijk het gewenste eindresultaat en het stappenplan om daar te raken.
Productkaarten
Samen met het didactische paneel worden er vaak brochures of productfiches aangeboden die een beknopte uitleg geven. Ook zij dragen ertoe bij dat de consument het juiste product kiest en het meest duurzame resultaat behaalt.