HoutproductenPremium

HOUTBESCHERMING: TUINSEGMENT KENT STERKSTE GROEICIJFERS

NADRUK KOMT MEER EN MEER TE LIGGEN OP GEBRUIKSGEMAK EN TECHNISCH ADVIES

Houtbescherming

De markt van de houtbeschermingsproducten kent de laatste jaren een vrij stabiel bestaan. Zo zien we dat van januari tot en met oktober de categorie licht daalt met 3,3% in eenheden en met 3,3% in omzet. Nemen we dit totaalbeeld
onder de loep, dan zien we echter wel duidelijke verschillen tussen de diverse segmenten en merken. En uiteraard zorgen ook de weersomstandigheden voor de nodige schommelingen in de verkoop. In deskundig advies liggen er nog veel groeikansen.

MARKTTRENDS VOLGENS FABRIKANTEN

De markt van de houtbeschermingsproducten bestaat uit diverse producten voor de bescherming van houten tuinhuizen, chalets, bankiraiterrassen, teakmeubelen, afschermingen, ramen en deuren, houten vloeren ... Bekijken we de marktevolutie op langere termijn, dan zien we een aantal duidelijke trends.

Ramen en deuren

Eerst en vooral gaat het segment van de ramen en deuren drastisch achteruit. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat mensen steeds minder kiezen voor houten ramen en deuren bij nieuwbouw en renovatie, en meer voor pvc en aluminium. Dit segment zal met andere woorden ook in de toekomst verder blijven dalen.

Tuin

Het tuinsegment, daarentegen, heeft een enorme groei gekend in de laatste vijf jaar, met een kleine dip momenteel. Alle producten die in de tuin gebruikt worden, zitten in de lift. En dat gaat van tuinmeubilair over barbecues tot houtbeschermingsproducten. Outdoor living is dan ook het nieuwe cocoonen.

Tuinsegment

Houten vloeren

Tot slot zien we dat het segment van de afwerking voor houten binnenvloeren (parket) het ook goed doet, met stijgende omzetcijfers tijdens het afgelopen jaar.

Decoratieve aspect in de lift

Een andere tendens die zeker speelt in deze markt, is het belang van het decoratieve aspect. De consument ruilt natuurlijke houtkleuren (zoals eik, mahonie en notelaar) steeds vaker in voor hedendaagse tinten (grijseffecten,
metaallook ...). Voor de vloervernissen zien we echter dat de natuurlijke afwerkingen, zowel qua uitstraling als qua
producteigenschappen, terrein winnen.

VERKOOP

Nog veel kansen in informeren

Uit marktonderzoek weten we dat houtklussen vaak ervaren worden als moeilijk vanwege het technische aspect van houtbeschermingsproducten. Meer en meer fabrikanten leggen daarom de nadruk op het gebruiksgemak van hun producten en staan de klusser bij met raad en daad via YouTube filmpjes, brochures, echte houtstalen en ander POSmateriaal ... Ook opleidingen van het winkelpersoneeldragen bij tot het stimuleren van de klanten om zelf houtklussen uit te voeren. Toch blijkt dat hier nog veel kansen liggen om de consument via die weg goed te informeren.

Producten

Pieken in lente en zomer

De verkoop van houtbeschermingsproducten piekt normaliter in de lente (producten voor de tuin) en in de zomer (producten voor ramen en deuren). Traditioneel bereidt men de tuin in het voorjaar voor om ervan te kunnen genieten in
de zomer. De zomervakantie wordt dan weer gebruikt om wat te klussen of renovatiewerken te doen. Let wel, de weersomstandigheden hebben tijdens die periodes een duidelijke impact op de verkoopcijfers.

WINKELPRESENTATIE

Locatie

PresentatieHoutbeschermingsproducten worden doorgaans in het schap van de verfproducten geplaatst. Tijdens de piekperiodes zien we vaak dat er secondplacementopstellingen worden gecreëerd, op kopstanden of in displays.

Beslissingsboom

We weten uit onderzoek dat een consument de winkel binnenstapt en de volgende beslissingsboom volgt:

  1. Voor welke ondergrond zoek ik een product? (in dit geval hout);
  2. Waar bevindt dit object zich? (binnen, buiten, in de tuin);
  3. Voor welk object zoek ik een bepaald product? (ramen & deuren,
    parket …).

Voor een gemakkelijke en snelle navigatie kunnen de producten dus het best per subcategorie geplaatst worden. De eerste subcategorie omvat alles voor het huis binnen, de tweede alles voor het huis buiten en de derde alles voor de tuin. Idealiter bevat elke subcategorie zowel producten voor de voorbereiding (reinigers, primers, behandeling tegen schimmels en houtworm ...) als producten die zorgen voor een beschermende eindlaag (afwerkingsproducten zoals beitsen, vernissen en oliën).

Brandblocking

Vervolgens kan men de producten per merk plaatsen (brandblocking) of éérst per subcategorie, dan per object en daaronder de verschillende merken. Brandblocking heeft als voordeel dat de consument die naar de winkel gaat met een bepaald merk in zijn hoofd (54% van de consumenten), sneller het juiste product vindt.

Kopstanden

Om houtbeschermingsproducten extra in de kijker te zetten, kun je onder meer gebruikmaken van kopstanden. Deze promotionele tool wordt tegenwoordig vaak uitgerust met een videoscherm en een aantrekkelijke merkaankleding.

Conceptdisplays

Displays zijn dan weer bijzonder handig omdat ze tijdens piekmomenten in de verkoop vaak de enige oplossing zijn om verschillende klanten te bedienen zonder op een volgende levering te wachten. Zodra het mooi weer is, kunnen de tuinproducten bijvoorbeeld in slechts één weekend de verkoop van een volledige maand geven. Om de consument extra te prikkelen, zijn conceptdisplays een must. Zij zetten houtbescherming nog meer in de kijker en stimuleren
impulsaankopen. Bovendien is er zo ook ruimte voor wat meer communicatie over het merk, de kleur en/of de toepassing, want je kunt het aanbod in detail toelichten.

Toonbankdisplays

DisplayOok toonbankdisplays genereren extra inkomsten omdat de best roterende producten op die manier een tweede uitstalling krijgen tijdens het hoogseizoen.

Didactische panelen

Om de klant de volledige klus uit te leggen aan de hand van verschillende ondergronden, kun je een didactisch paneel gebruiken. Door de evolutie van het hout af te beelden met het product ernaast (geen foto, maar effectief behandeld hout), wordt het keuzeproces sterk vergemakkelijkt. De klant ziet onmiddellijk het gewenste eindresultaat en het stappenplan om daar te raken.

Productkaarten

Samen met het didactische paneel worden er vaak brochures of productfiches aangeboden die een beknopte uitleg geven. Ook zij dragen ertoe bij dat de consument het juiste product kiest en het meest duurzame resultaat behaalt.

 

Met dank aan Forever, linitop, Trae Lyx, V33 en Xyladecor

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door An De Maere

Gerelateerde artikels

Houtbescherming: tuinsegment kent sterkste groei

De markt van de houtbeschermingsproducten kent de laatste jaren een vrij stabiel bestaan. zo zien we dat van januari tot en met oktober de categorie licht daalt met 3,3% in eenheden en met 3,3% in omzet. nemen we dit totaalbeeld onder de loep, dan zien we echter wel duidelijke verschillen tussen de diverse segmenten en merken. en uiteraard zorgen ook de weersomstandigheden voor de nodige schommelingen in de verkoop. in deskundig advies liggen er nog veel groeikansen.

Alles over houtbescherming

Toegegeven, buitenschrijnwerk zoals ramen en deuren is tegenwoordig steeds vaker in pvc of aluminium. voor andere toepassingen, zoals schuttingen, tuinhuisjes, trappen, parket en meubelen, blijft hout het populairste materiaal. hout is warm en heeft een natuurlijke uitstraking. een perfect tegengewicht voor koelere, strakkere materialen. wil je jouw hout mooi houden, dan moet je het wel op een degelijke manier beschermen. met wat? dat lees je hier!

1.5% omzetgroei voor doe-het-zelf in 2018

In 2018 mocht de doe-het-zelf met +1,5% een mooie omzetstijging optekenen. in vergelijking met het kwakkeljaar 2017, dat met -0,7% eindigde, is dat een erg mooi resultaat. de grootste verklaring daarvoor is, zoals steeds, het weer. het tuinsegment is ondertussen goed voor bijna 20% van de doe-het-zelfomzet en de mooie zomer die we achter de rug hadden, heeft die omzet een flinke duw in de rug gegeven. desondanks zijn er enkele weersonafhankelijke tendensen die ook in 2019 naar een groei doen uitkijken: de belangstelling voor biologische producten en de groei van ledlampen.

Hout behandelen: product kiezen en hout voorbereiden

Beits, vernis, lak of olie - al deze producten heb je net zoals verf op zowel water- als op synthetische basis. we zetten de voor- en nadelen van beide types producten op een rijtje. heb je het juiste product gekozen, dan kan het wel zijn dat je voor

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine