VAN WIEMEERSCH SCHEPT DOORDACHT CONCEPT VOOR VAKMAN
Samenvoeging winkels noopte tot nieuwe indeling
Eind 2014 nam Marc Van Wiemeersch de toenmalige Hobbyrama vestiging over die wat verder in de straat lag. De samenvoeging van een doe-het-zelfzaak en een professionele gereedschapswinkel zorgde voor heel wat hoofdbrekens: welke productgroepen hou je, hoe organiseer je de winkel, hoe vermijd je verwarring bij de klanten? Zoon Koen Van Wiemeersch blijft aan zijn concept sleutelen, maar kon ons anderhalf jaar na de heropening een doordachte indeling tonen, die er ook nog eens mooi uitziet. En toch: “De plannen voor een nieuwe uitbreiding zijn in de maak."
TWEE LOCATIES
De geschiedenis van Van Wiemeersch is vrij complex en heeft ertoe geleid dat er momenteel twee zaken met de naam Van Wiemeersch bestaan, die zich op zo'n 200 meter van elkaar bevinden.
Het verhaal begint in 1946, wanneer Karel Van Wiemeersch samen met zijn zoon Jeroom een hoefsmederij met een kleine ijzerwinkel opent. In 1974 is de winkel te klein geworden, en opent Jeroom Van Wiemeersch een nieuwe stock américain van zo'n 1.000 m². In 1990 is die opnieuw te klein geworden en opent Stock Van Wiemeersch wat verder in de straat. Vijf jaar later trekt Marc Van Wiemeersch, kleinzoon van de stichter, uit Stock Van Wiemeersch en begint hij een nieuwe winkel in de gebouwen van de oude stock américain, met een nieuw doelpubliek: professionele gebruikers. In 2000 wordt Stock Van Wiemeersch verkocht aan Hobbyrama.
Steeds uitgebreid
Koen Van Wiemeersch, vierde generatie intussen, heeft de zaak van zijn vader Marc hard zien groeien: het is het bekende verhaal van de ijzerwarenhandel die door de jaren heen steeds blijft groeien.
“Mijn vader was in 1995 opnieuw begonnen met drie man personeel, maar tien jaar later werkte er al twintig man. We moesten dus op zoek naar een nieuwe locatie. Zo zijn we in contact gekomen met de eigenaars van Hobbyrama, die de laatste jaren wat in een negatieve spiraal zaten. Na veel wikken en wegen hebben we besloten om de Hobbyrama vestiging opnieuw over te nemen. We waren op zoek naar een locatie, maar we hebben een vennootschap overgenomen."
Twee assortimenten
“Een vennootschap overnemen is veel ingewikkelder dan verhuizen. Hobbyrama was een pure doe-het-zelfzaak, met een assortiment huishoud en papierwaren. Marc Van Wiemeersch was een professionele gereedschapszaak. We hebben dus moeten bekijken welke assortimenten complementair waren met wat we al deden. Elektriciteit en sanitair waren hier sterk vertegenwoordigd, net als landbouwspecifiek materiaal. Dat hebben we behouden, maar de eenvoudige doe-het-zelfartikelen hebben we, samen met het huishoudgedeelte en de papierwaren, afgestoten. Ook hout en bouwmaterialen gingen eruit: er zijn hier genoeg bouwmaterialenhandels in de buurt die dat beter doen, en ik gun ieder zijn deel. Verf hebben we wel behouden. We hebben enkele technische lakken, waarbij de verf aansluit, en we hebben heel wat b2b-klanten die ook wel eens moeten schilderen. Dat vormt een mooie aanvulling."
Nieuwe mix
“Een jaar lang hebben we een uitverkoop gedaan in een tent, terwijl we het Hobbyrama gebouw volledig hebben gestript. Zelfs de vloer ging eruit - aan de linkerkant zijn we 40 cm gezakt om een extra verdieping te kunnen bouwen. In december 2015 is de oude Hobbyrama dan heropend als 'Van Wiemeersch work-wear-workshop'. Hier vind je de winkel met een nieuwe productmix: professionele (tuin)gereedschappen, lijmen, kitten, beslag, PBM, werkkledij, sanitair en elektriciteit. In april 2016 hebben we 'Van Wiemeersch rent-repair-refresh' heropend. Daar vind je onze verhuur- en hersteldienst. Eerst stond daar ook onze verfafdeling, maar die hebben we in oktober verplaatst naar het andere gedeelte - het zorgde voor te veel verwarring. Een productgroep lostrekken en op een andere locatie gaan aanbieden is zeer moeilijk, zelfs als die andere locatie 200 meter verder ligt."
Twee personeelsbestanden
“Veranderen is voor iedereen wennen; dat geldt voor je klanten, maar ook voor je personeel.
We hebben twee groepen van mensen samengebracht die van een ander concept kwamen, met andere gewoonten en een andere geschiedenis.
Organisatorisch heeft dat voor veel uitdagingen gezorgd: andere openingsuren, andere paritair comités, andere uurroosters: we hebben dat allemaal op dezelfde hoogte gebracht. Ik heb ervoor gezorgd dat iedereen minstens zijn loon behouden heeft. Het is gelukt: op de manager van de oude Hobbyrama na is iedereen hier kunnen blijven. De mensen die met huishoud en papierwaren bezig waren, hebben allemaal een nieuwe plaats in de nieuwe winkel."
Beste van beide werelden
“Nadien hebben we ook ons ERP-systeem veranderd. Dat zijn allemaal zaken die je niet meteen ziet in een directe meerverkoop, maar soms moet je een stap achteruit zetten om er vervolgens twee vooruit te zetten. Je bent ook een stukje omzet kwijt van huishoud, hout, bouwmaterialen. A plus B is niet zomaar gelijk aan C. Je wilt A verder uitbouwen en combineren met het beste van B. Ik geloof sterk in de combinatie van b2b en b2c in dezelfde omgeving, maar het mag elkaar niet gaan tegenspreken. Als we hier ook nog eens kerstversiering zouden gaan aanbieden, dan worden we niet serieus genomen."
“Binnenkort gaan we een nachtkluis installeren, opdat we onze openingsuren zouden kunnen uitrekken“ - Koen Van Wiemeersch
HET CONCEPT
Het winkelconcept van Van Wiemeersch beslaat nu zo'n 3.500 m², en er is goed over nagedacht. In het midden vinden we een eiland met vooral tuingereedschappen en grote elektrische gereedschappen. Het geeft meteen een gevoel van overzicht en maakt duidelijk dat Van Wiemeersch voornamelijk op de b2b-klant mikt. “Voor de fusie hadden we zo'n 20% particuliere klanten, nu zal dat 30% zijn. Het is vooral het b2b-verhaal dat ik verder wil ontwikkelen. De particuliere klant komt organisch; we mikken hoe dan ook op mensen die service en uitleg willen. Wij beginnen waar een keten stopt."
Duidelijke infoborden
Rondom het eiland staan beslag, lijmen en kitten. Opvallen doen meteen de zelfgemaakte infoborden, waar de afzonderlijke producten op bevestigd zijn. Zo is in een oogopslag duidelijk welke producten in welk rayon liggen. Daarbovenop vind je, heel duidelijk aangeduid, de afdeling PBM. “Mijn vader zag al heel vroeg het potentieel in van werkkledij. Ondertussen is dat een volwaardige afdeling geworden van meer dan vijfhonderd vierkante meter. Het is ook voor een stuk ons uithangbord geworden. We hebben aan duidelijk category management gedaan, met aparte afdelingen rond metaal, construct, high-vis, schilderskledij, een aparte ladies- en kidscorner, en zelfs een ballenbad waar de kinderen kunnen spelen."
Soft category management
“Bij de elektrische machines, onze specialisatie, hebben we gekozen voor een soort soft category management. Vroeger kreeg elke leverancier enkele meters rek, nu hebben we het deels opgesplitst: alle accumachines in een afdeling, alles wat met boren te maken heeft, in een afdeling, maar dan wel nog in een systeem waar elk merk zijn eigenheid behoudt, zodat dat merk zich kan profileren. Elk merk heeft een sterke strategie en een sterke marketing; als je dat volledig door elkaar gaat gooien, dan is het moeilijk om daar nog iets moois van te maken. Alle producten in een categorie zitten in eenzelfde gang, maar wel per merk. Links zitten telkens de machines, rechts het toebehoren. De specialisten hebben nog steeds hun eigen shop-in-shop, wel steeds met onze eigen rekken. Mensen komen naar ons voor een oplossing, en die proberen we te verkopen. Soms komen mensen met voorbedachten rade: “Ik heb die machine op het internet gevonden, en ik weet dat ik bij jullie een goede uitleg krijg." In de meeste gevallen zal het echter zijn: “Ik zoek een slijpmachine voor dat doel, wat heb ik nodig?“ En daarop kun je meteen naar de zone met mogelijke oplossingen gaan. Dan kun je eens per merk gaan kijken en kun je meteen aan crossselling met toebehoren doen. Ik vind het een mooi compromis tussen merk- en productgericht te werk gaan."
Hersteldienst
Ook in de andere vestiging werd er gewerkt voor de heropening. “Het grootste deel is de werkplaats - onze tien werkmannen staan in de vroegere etalage te werken, een beetje het idee van een open keuken.
We hebben er ook een aparte wasstraat waar we tuinmachines reinigen. Eerst een natte zone en dan een droogzone. Als ze op onderhoud komen, gaan ze eerst door die wasstraat. De meeste herstellingen gebeuren in het tuingebeuren: grasmaaiers, kettingzagen … Alles wat je ziet in de winkel, is servicegevoelig. Mensen komen van ver voor onze reparatiedienst, en wij behandelen alles alsof het onze eigen kinderen zouden zijn."
Inspiratie
“Mijn inspiratie voor dit concept komt voornamelijk uit het buitenland. Sinds 2004 zijn we lid van Menouquin. Zij organiseren vaak reizen naar het buitenland. Sinds drie jaar zit ik ook in de raad van bestuur van Menouquin. Dat vind ik fantastisch, omdat je ook heel dicht bij de evolutie van de markt zit: je kunt heel goed volgen wat er beweegt, en je komt in contact met mensen die het grote plaatje kunnen zien. Je kunt heel veel bijleren van elkaar. Een grote inspiratiebron is ook Luc Driesmans, de formulemanager van MenoPro. Als ex-Managing Director Benelux van Metabo heeft die ook aan de andere kant van de tafel gezeten, en daardoor heeft hij vaak verfrissende ideeën."
UITBREIDINGSPLANNEN
Onder één dak
Koen Van Wiemeersch maakt er geen geheim van dat hij de twee vestigingen graag onder één dak zou brengen. “De uitbreidingsplannen zijn er, de vergunningen zijn aangevraagd. Ik hoop op een positief antwoord. De vestigingen liggen slechts 200 meter van elkaar, maar er kloppen bijna dagelijks mensen bij de verkeerde vestiging aan. We hebben een duidelijke signalisatie, maar ik begrijp dat het verwarrend is voor de klanten. Ik pendel ook veel tussen de twee, en de goederen moeten vaak van de ene vestiging naar de andere. Dat is niet efficiënt. Er is daar een aparte kassa, een balie om toestellen in ontvangst te nemen. Enkele jaren geleden was er jammer genoeg niet de kans om bij te bouwen, nu liggen de kaarten anders."
Afhaalkluis
“Binnenkort gaan we een nachtkluis installeren, opdat we onze openingsuren zouden kunnen uitrekken. Dat gaat dan om zaken die we klaarleggen voor mensen op de werf, die er niet tijdens de openingsuren kunnen geraken.
Daar geloof ik sterk in. Het idee is om een zeecontainer om te bouwen en er een deur aan te hangen met een badgelezer of een codeslot. Dat zal dan enkel voor trouwe klanten zijn. Ik heb me geïnformeerd bij mensen die dat doen, en die hebben daar positieve ervaringen mee. Met dergelijke oplossingen blijf je het verschil maken.“
STEEKKAART
- Zaakvoerder: Koen Van Wiemeersch
- Directie: Marc Van Wiemeersch, Marianne Demaret en Maaike-Johanna Lievens
- Totaaloppervlakte: terrein > 15.000 m²
- Winkels gecombineerd: 5.000 m²
- Totaalomzet/jaar: circa € 9 mio (70% b2b)
- Parking: 57 plaatsen
- Wagenpark: 5 bestelwagens
- Aantal medewerkers: 44 (17 vrouwen/27 mannen)