Afval krijgt in keuken
een steeds mooiere bestemming
Tendens: groot met compartimenten
of klein voor op aanrecht
De hoeveelheid keukenafval wordt er niet kleiner op, integendeel. Uit milieu-overwegingen scheiden we ons afval steeds meer direct in de keuken. Als er daarvoor geen plaats is, bewijst een praktische afvalemmer op het aanrecht een goede dienst. Feit is dat een afvalverzamelaar stilaan een belangrijk interieurelement vormt voor veel consumenten en dat esthetiek vaak een grote rol speelt. Een ‘touch & feel’-sfeerpresentatie in een winkelpunt kan het verschil maken.
Tendensen
Groter en met compartimenten
Nog niet zo heel lang geleden zag een keukenafvalemmer er in een doorsneegezin nogal eens hetzelfde uit: rond, ‘vrijstaand’, met een gewoon opklapbaar deksel of met een pedaal. Omdat we relatief veel afval blijven produceren – door het thuiswerken is dat er niet op verbeterd – en omdat het begrip duurzaamheid aan belang blijft winnen én er gehamerd wordt op afvalsortering, zijn afvalemmers groter geworden en kiezen consumenten al eens voor afvalemmers met gescheiden compartimenten, tot zelfs vier. Maar dat zijn dan vooral de gezinnen die over veel ruimte beschikken. Keter heeft met de ‘Ready to Collect’-lijn van Curver een oplossing: met verschillende (al dan niet kleinere) elementen creëer je een eigen afvalscheidingssysteem met verschillende afmetingen en kleuren, op jouw maat.
Kleiner en op aanrecht
Voor diegenen die kleiner wonen, blijft een compact en ruimtebesparend exemplaar de oplossing. Denk aan een model dat tegen de muur kan worden geplaatst. Tegenwoordig zijn er ook mooie lijnen op de markt van kleine afvalemmers die op het aanrecht passen, al dan niet alleen voor te composteren etensresten. In beide gevallen – een grote afvalemmer die nogal ‘in het zicht staat’ of een kleine voor op het aanrecht – winnen vorm, design en kleur de laatste jaren steeds meer aan belang. Wesco is een van de voorlopers op het vlak van design-afvalemmers, in lijn met hun broodtrommels en andere keukenaccessoires.
Vorm, design en kleur winnen de laatste jaren steeds meer aan belang
Interieurtrends
Zijn er bepaalde tijdstippen waarop consumenten meer overgaan tot de aankoop van keukenafvalemmers?
Volgens onze respondenten is de belangrijkste factor een nieuw huis of een verbouwing. Vermits zoals gezegd de afvalemmer steeds meer een opvallende plaats opeist, is hij een belangrijk interieurelement. Verder doet het voorjaar verlangen naar een nieuw exemplaar. Of de woonmaand oktober, het begin van een periode waarbij men weer meer tijd binnenshuis zal doorbrengen. Een aankoop kan ook het gevolg zijn van nieuwe trends die opduiken.
Sociale media helpen kiezen
Om zijn keuze vorm te geven, gaat de consument op zoek naar informatie online. In die zin spelen campagnes op sociale media een grote rol. Merkambassadeurs (lees: influencers) hebben een eveneens niet te onderschatten invloed, net zoals productplacement in allerhande media. Op basis van die input bepaalt de consument de gewenste functionaliteit (bijvoorbeeld scheiden van afval), het volume van de afvalemmer in functie van de gezinsgrootte en de ruimte, de uiterlijke vorm (design), het openingsmechanisme en de kleur. Hij heeft vaak al een merk in gedachten en een bepaald budget voor hij overgaat tot een aankoop.
Om zijn keuze vorm te geven, gaat de consument
online op zoek naar informatie
Duurzame materialen
Circulair design
Keukenafvalemmers worden vervaardigd uit metaal of kunststof, of een combinatie van de twee. Fabrikanten doen er alles aan om steeds meer stappen te zetten richting 100% circulair design. StepUp-afvalbakken van Brabantia zijn gemaakt van 91% gerecycleerd huishoudelijk afval en ze zijn 99% recycleerbaar na gebruik. Keeeper kiest uitsluitend voor thermoplasten. Die zijn 100% recycleerbaar. Voor de verwerking van die thermoplastische kunststoffen is trouwens tot 90% minder energie nodig dan voor de productie van bijvoorbeeld glas of keramiek. Weetje: een doorsneekeukenafvalemmer heeft een volume van 25 à 50 liter.
Kunststof met metalen look
Het voordeel van kunststof tegenover metaal is dat het geen vingerafdrukken nalaat, het makkelijk te reinigen is en bovendien ook budgetvriendelijk is. Om klanten te plezieren die vasthouden aan een metalen look, zijn er kunststoffen afvalemmers op de markt die de looks hebben van roestvrij staal. Feit is dat consumenten meer geneigd zijn afvalemmers van gerecycleerd materiaal aan te kopen, zeker wanneer die ook nog eens recycleerbaar zijn als ze aan hun ‘levenseinde’ zijn.
Nordic-tinten
Blijven zwarte, witte of grijze afvalemmers met stip op nummer 1, toch proberen trendkleuren meer en meer door te dringen in de woningen. Tegenwoordig zijn dat de Nordic-tinten white, grey, pink, blue, green en red. Sommige klanten kiezen bewust voor een bepaald accent in de keuken dat afwijkt van de witte kleur van hun muren. Diezelfde kleur wordt dan herhaald in andere producten zoals de broodtrommel en voorraadbussen.
Goed voor ergonomie
Swing, touch & push
Een keukenafvalemmer moet snel en efficiënt kunnen openklappen. Voor de ene betekent ergonomie en gebruiksgemak een swingdeksel (met het nadeel dat de afvalemmer niet goed sluit) en voor de andere een deksel dat met een minimale aanraking (‘touch’) opengaat of dat je moet induwen (‘push’).
Een keukenafvalemmer moet snel en efficiënt kunnen openklappen
Pedaal en gewoon deksel
De helft van de verkochte afvalemmers hebben volgens onze respondenten toch nog altijd een pedaalmechanisme. De deksels van een aantal daarvan (Wesco) zijn bol en ‘splitsen zich’ bij het opengaan. En zelfs een deksel dat je gewoon zelf optilt (aan de linker-, rechter- of voorkant) doet het goed. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gebruiker zelfs bij een pedaalemmer toch nog het deksel zelf optilt.
Ring en filter
Misschien details maar de volgende zaken zijn niet voor iedereen onbelangrijk.
Een aantal afvalemmers hebben een deksel dat helemaal openklapt zodat het niet in de weg zit. Zoals de modellen van Sunware, die je trouwens handig op elkaar kan stapelen.
Een afneembaar deksel is ook handig, zeker als het mee in de vaatwasser kan.
Afvalemmers met sensor, die zich openen als je in de buurt komt, zijn een must voor een kleine minderheid van de huishoudens.
Een borgring in een afvalemmer zorgt ervoor dat de vuilniszak stevig klem zit en hem verbergt.
En nog een detail: een klein aantal keukenafvalemmers zijn uitgevoerd met een geur- en koolfilter.
Rol van winkelpunt
Een keukenafvalemmer is geen impulsproduct, dus hoeft hij niet meteen de mooiste plek op te eisen. Maar een opvallend, wat afwijkend model in een gedurfde kleur in uw etalage trekt wel de aandacht. Het is wel aangewezen een mooie collectie (formaten, kleuren, materialen …) bij elkaar te presenteren met eventueel QR-codes op een label voor extra informatie. Een ‘touch & feel’-sfeerpresentatie zet aan tot kopen. In uw voorraadruimte bewaart u dan andere modellen en formaten. Vergeet zeker niet de afvalzakken aan te bieden bij een aankoop. De meeste fabrikanten geven trainingen, helpen u met de facings en hebben POS-materiaal en brochures ter ondersteuning op de winkelvloer.
TIPS OM DE VERKOOP TE BOOSTEN
- Voor wie de plaats heeft: alle afvalemmers van eenzelfde type bij elkaar plaatsen.
- Geef ze genoeg ruimte zodat een potentiële klant ze kan bekijken van dichtbij.
- Leg kleurstaaltjes en brochures in de onmiddellijke omgeving van de afvalemmers.
- In een verkoopsgesprek is upselling op zijn plaats.
- Werk sterke prijspromoties uit.
- 100% gerecycleerde afvalbakken kunnen met ecocheques betaald worden.
- Een uitgebreide webshop garandeert meer verkoop want voor een hoogwaardige afvalemmer zoekt de consument in de eerste plaats online.
- Zet in de winkel een scherm waarmee de klant makkelijk bijkomende productinformatie kan opzoeken terwijl u met andere klanten in de weer bent.
Met medewerking van Brabantia S&L Belgium, Keeeper, Keter, Siloo, Sunware en Wesco