Schoonmaakelektro: heel wat verkooppotentieel
INFORMEREN EN COMMUNICEREN OVER VOORDELEN IS CRUCIAAL
De laatste jaren komen er heel wat nieuwe toestellen op de consumentenmarkt om het schoonmaken te vergemakkelijken. Raam- en stoomreinigers zijn al goed ingeburgerd. Elektrische dweilen en dweilrobots genieten echter nog lang niet de aandacht die ze verdienen. Aan u om de consument het juiste assortiment aan te bieden en te wijzen op de talrijke voordelen op het vlak van gemak en hygiëne. POS-materiaal, attractieve displays en vooral apparaten in werking trekken die over de streep.
Aanbod samenstellen
Mensen zoeken een duurzame oplossing om het dagelijks onderhoud te vergemakkelijken. Schoonmaakelektro is milieuvriendelijk: er wordt minder water verbruikt en poetsmiddelen komen er niet per se aan te pas. Een succesvolle verkoop begint bij de samenstelling van het assortiment. Stabiele merken leveren kwaliteitsproducten en het achterliggende verdienmodel is een bijkomende troef. Kies uit elke categorie een kwalitatief basistoestel en een referentie die in zijn soort het neusje van de zalm is. Shoppers zijn doorgaans prima geïnformeerd; om ze correct te adviseren is het cruciaal te peilen naar hun behoeften.
Brede doelgroep
De volledige categorie mikt op een brede doelgroep: professionals, gezinnen met kinderen, mensen met huisdieren ... Zowel een jong publiek als ouderen die hulp in het huishouden waarderen. Terwijl de verkoop van stofzuigers enorm is, blijft schoonmaakelektro vooralsnog een nichemarkt, weliswaar met een enorm potentieel.
Bijna 20% van de Belgen heeft een elektrische vensterreiniger*
LAGE DREMPEL VOOR RAAMREINIGERS
Bijna 20% van de Belgen heeft een elektrische vensterreiniger*. Een dergelijk accutoestel belooft een onberispelijk resultaat, zonder druppels of strepen en met een actieradius van 360°. Deze apparaten maken ook spiegels, wandtegels en doucheschermen schoon. Het segment groeit, ook dankzij het sterk toenemend aanbod: van instapmodel voor kleinere oppervlakken tot premiumtoestel met een langere autonomie. Ze zijn geschikt voor toepassingen binnen en buiten. De resultaten zijn goed door de introductie van lichtere en meer ergonomische modellen. De ontwikkelingen volgen elkaar in sneltempo op; bij het recentste model wordt de onderzijde van het raam volledig en in één beweging meegenomen tot op het kozijn. Ook het design krijgt regelmatig een update.
Stoom doodt op harde oppervlakken tot 99,9% van alle huishoudelijke bacteriën
INNOVATIES BIJ STOOMREINIGERS
De eerste generatie stoomreinigers is al ruim 20 jaar op de markt. Ondertussen heeft zo'n 16% van onze landgenoten een of ander stoomapparaat in huis*. Er is een heel gamma steel- en sledemodellen, naast kleinere handtoestellen. Stoom doodt op harde oppervlakken tot 99,9% van alle huishoudelijke bacteriën. Hoe hoger de druk, snelheid en temperatuur, des te groter de vuiloplossende kracht. Sommige toestellen passen de stoomintensiteit automatisch aan naargelang het oppervlak en de vervuiling. Naast het arsenaal spuitmonden voor specifieke toepassingen, is er nu een flexibele handschoen voor een intuïtieve manier van schoonmaken. Nieuw is eveneens de combinatie van stofzuiger en stoomreiniger in één om vloeren gelijktijdig te stofzuigen en te stomen. De geavanceerde cyclonische technologie levert prima prestaties. Kers op de taart bij dit toestel is de verspreider voor etherische olie.
ELEKTRISCHE DWEILAPPARATEN IN OPMARS
GfK-cijfers van januari-oktober (year to date 2021) tonen een groei van +20,4% voor steelstofzuigers waarin de twee-in-één-toestellen stofzuigen + nat schoonmaken vervat zitten (cijfers via fabrikanten). Vooral draadloze toestellen doen het bijzonder goed. Leveranciers voorspellen een verdere toename van de verkoop, gezien de opkomst van allergieën en de focus op hygiëne. Nat en droog poetsen in één beweging is een niet te stuiten gemakstrend. Sinds de eerste lancering in 2017, is de concurrentie de laatste 3 jaar fel toegenomen. Het laatste draadloze model is perfect ontworpen om onder meubels te poetsen en heeft een zeer goede vuilopname dankzij de 4 rolletjes.
Beloftevolle resultaten
In het begin werd de elektrische dweil sceptisch onthaald, maar de resultaten blijken bemoedigend. De waterreservoirs voor proper en gebruikt water zijn immers gescheiden. Alle vuil en stof komt in één opvangbak en de microvezelrollen worden na gebruik gewassen. Uiteraard blijft er een groot verschil tussen de prestaties van een exemplaar van € 150 en een all-in-one van € 400, 500. Afhankelijk van de vervuilingsgraad en het schoon te maken oppervlak worden elektrische dweilen in de praktijk meestal als tussenscenario gebruikt. In de toekomst zien we naar alle waarschijnlijkheid nog meer gelijkaardige apparaten opduiken, met een langere autonomie voor de snoerloze modellen. De eerste stap in het dweilsegment is al gezet; het is aan de verkoper om de consument de meerwaarde te doen inzien.
DWEILROBOTS WORDEN STEEDS SLIMMER
De verkoop van robotstofzuigers is volgens GfK-cijfers in 2021 gestegen met 26% en dit heeft een positieve weerslag op de dweilrobots (cijfers via fabrikanten). Vooralsnog zijn er weinig aanbieders, maar wie het gemak van een robotstofzuiger kent, zet sneller de stap naar een dweilrobot. Zeker wanneer ze van hetzelfde merk en perfect gesynchroniseerd zijn. Overigens zijn er ook combitoestellen: robotstofzuiger én dweilrobot in één. Afhankelijk van het type zijn recente verbeteringen onder meer een grotere watertank en de mogelijkheid om zelf in te stellen hoeveel water het toestel gebruikt. Een slimmere plaatsing van de microvezelpads zorgt voor een grondiger resultaat. Enkele toestellen zijn uitgerust met een verstelbare sproeier om hardnekkige vlekken eerst los te weken voordat de dweildoek ze opneemt. De laatste modellen zijn minder hoog en komen probleemloos onder laag meubilair. De navigatie is preciezer dankzij slimme mapping.
Smart home
Huidige en toekomstige ontwikkelingen gaan in de richting van een volledig automatisch proces. Dankzij artificiële intelligentie voeren sommige toestellen nu al gepersonaliseerde schoonmaakbeurten uit, met onder meer aanbevelingen en ''no-go''-zones op basis van gebruikelijke patronen. Verder wordt ingezet op compatibiliteit met spraakassistenten en smart-hometoepassingen.
Winkelaanpak
Een goede winkelaanpak begint bij de presentatie. Dit gebeurt in het elektrorayon en eventueel krijgt een deel van het assortiment een second placement. De nood aan extra toelichting kan niet genoeg benadrukt worden. Veel merken hebben een volledig range en voeren een sterke promotie via diverse mediakanalen. De meeste voorzien attractieve displays en bezorgen u POS-materiaal en gestructureerde schapinformatie. Videofilmpjes brengen beleving in de winkel. Denk ook aan folders en sterke visibiliteit op social media. Instore demo's zijn een goed idee wanneer dit gebeurt door getraind personeel. Idealiter wordt er in de winkel constant een stukje gepoetst met diverse toestellen. De consument is gegarandeerd geïntrigeerd door pakweg een rondrijdende dweilrobot. De verkoop is het hele jaar door stabiel. Toch zijn er piekperiodes: de lenteschoonmaak en Moederdag, tijdens de eindejaarsperiode en Black Friday. Op al deze momenten krijgt de verkoop vooral een boost door promotionele acties. Deze zijn hoofdzakelijk op maat gemaakt, afhankelijk van het distributiekanaal en zelfs op vraag van de dealer. Ze variëren van een cashback of gratis accessoires.
* Monheimer Institute – Quantitative analysis "Brand awareness and image of Leifheit" 26/03/2020 – Vergelijking van landen: 1.000 ondervraagden per land
Met dank aan: Black+Decker, iRobot, Kärcher, Leifheit, Nilfisk, Nordväl, Rowenta