Espressomachines bieden meer keuzevrijheid dan ooit
Meer vraag naar automatisering en comfort
Het valt op: nu we met z’n allen meer telewerken, investeren we ook meer in comfort thuis. Zoals in een heerlijk kopje koffie, gemaakt door een goed werkende en mooi ogende koffieautomaat, half- of volautomatisch. Meerdere producenten zien daarbij een sterke groei in de verkoop van hun duurdere modellen. Die toestellen bieden vandaag veel vrijheid van keuze: uit tal van koffie- en, steeds vaker, melkbereidingen, verschillende soorten koffiebonen. Tegelijk neemt het gebruiksgemak verder toe. Denk bijvoorbeeld aan een koffieautomaat die u met een app kunt bedienen, of via een touchpaneel. Of aan een machine die zichzelf automatisch reinigt en ontkalkt.
Grootste groei in (half)automatische espressomachines
De behoefte van de klant om zichzelf te verwennen, is het afgelopen jaar alleen maar gegroeid. Dat kan onder meer met goede koffiekwaliteit, lopend uit een goed werkende en mooi ogende espressomachine. De grootste groei zit volgens de fabrikanten in hun premiummodellen, en die zijn meestal automatisch of halfautomatisch. Dat leidt tot verschillende vernieuwingen in die premiumtoestellen.
De grootste groei zit in premiummodellen
Vernieuwingen
Meer keuze
Om te beginnen, neemt de keuzevrijheid toe. Bij de premiummodellen kan uw klant bijvoorbeeld uit allerlei koffiebereidingen kiezen: van intense espresso tot een flat white. Zelf coldbrew kan tot de mogelijkheden behoren. Daarvoor perst de machine koud water zeer langzaam, maar onder hoge druk door versgemalen koffie.
Daarnaast kan uw klant mogelijk ook verschillende soorten koffiebonen gebruiken, die tegelijkertijd in het toestel zitten, in aparte reservoirs. De ingebouwde koffiemolen past dan de maalfijnheid aan de gekozen bonen aan. Ofwel kiest men de bonensoort handmatig, ofwel maakt het toestel die keuze zelf, nadat u deze per koffiebereiding vastlegde. Ook de kopgrootte en de warmte van het water vallen eventueel zelf te kiezen.
Verschillende bereidingen terzelfdertijd
Met sommige toestellen kan men tegelijkertijd twee kopjes koffie maken, mogelijk zelfs volgens twee verschillende bereidingen.
Melkbereidingen
Tegelijkertijd bieden de toestellen meer en meer geavanceerde, automatische melkfuncties. Niet alleen wordt de technologie van de milkfoamer steeds beter en eenvoudiger te gebruiken. Ook kunnen volautomatische espressomachines vandaag allerlei melkbereidingen klaarmaken, zoals cappuccino’s, via een geïntegreerd melkreservoir. Zelfs verschillende soorten thee behoren tot de mogelijkheden, met een aangepaste temperatuur.
Meer gebruiksgemak
Premiummachines zijn ook zeer gebruiksvriendelijk. Denk bijvoorbeeld aan volautomatische machine die uw klant via een app kan bedienen. Bij sommige modellen kan de klant de koffiebereiding via de app volledig personaliseren. Eventueel meldt de applicatie ook wanneer het tijd is voor een reiniging. Duurdere volledig automatische modellen hebben ook steeds vaker een touchpaneel voor de bediening, al dan niet volledig in kleur.
Voordeel van bediening van een app is dat men het toestel niet meer hoeft aan te raken
Bijkomend voordeel van bediening via een app: men moet de koffiemachine niet aanraken, om een kopje te zetten. Zo blijft het coronaveilig, wanneer zo’n toestel op het werk gebruikt wordt.
Automatisch reinigen en ontkalken
Is het na x-aantal kopjes tijd om het toestel schoon te maken en te ontkalken? Ook dat verloopt mogelijk automatisch. Meerdere modellen ontkalken bijvoorbeeld zelfstandig, elke dag opnieuw op een ingesteld tijdstip. Op die manier ontstaat er geen hardnekkige kalkafzetting.
Oog wil ook wat
Tegelijkertijd zien de espressomachines met een groter prijskaartje er ook mooi uit, met een strak design vervaardigd uit hoogwaardige materialen.
VERKOOP: HOE EXTRA BOOST GEVEN?
Begeleid uw klanten
Vraag aan uw klanten wat zij verkiezen: welke koffie drinken ze het liefst, en waar en wanneer? En zorg er dan voor dat u hen met voldoende kennis en duidelijke uitleg naar het toestel kan leiden dat het best bij hun behoeften aansluit, qua gebruiksgemak, mogelijke bereidingen, kwaliteit enzovoort.
Bied een kopje aan
Uiteraard is het ook een goed idee om de werking van de toestellen te demonstreren. Tijdens de coronalockdown lukte dat natuurlijk niet in de winkel zelf. Om zijn toestellen toch te demonstreren, ontwikkelde een fabrikant een onlineservice, waarbij klanten via livevideo de machines hoorden en zagen werken, zonder dat ze de deur uit moesten.
Bij een merk komt een expert de werking van het toestel zelfs thuis uitleggen, in niet-coronatijden, zodat de gebruiker ten volle alle mogelijkheden van zijn machine kent. Installeren kan uw klant makkelijk zelf.
Extra’s
Mogelijk krijgt uw klant bij het toestel een cadeau, in de vorm van een extra garantie, service of premiumkoffiepakket. Daarvoor moet hij of zij eventueel een QR-code op het toestel scannen.
Adviseer goed onderhoud
Goed onderhoud is belangrijk, om de levensduur van de machine te verlengen. Ook dat licht u dus het best toe in de winkel. Mogelijk reinigt en ontkalkt de machine automatisch, zoals u al las. Anders moet uw klant zeker zelf regelmatig het toestel schoonmaken en ontkalken, om onnodige defecten te voorkomen. Maar ook dan doen fabrikanten er alles aan om het onderhoud te beperken en eenvoudig te houden.
De specialist die thuis langskomt, waarvan net sprake, geeft ook tips over onderhoud en ontkalking mee. Een ander model toont in een videotutorial op het bedieningsscherm hoe het toestel te onderhouden. Tegelijk verwittigt het apparaat met gekleurde verlichtingen en berichten op het scherm, als iets moet worden bijgevuld of leeggemaakt.
Met onderhoudscontracten werken de producenten vooral op de professionele markt. Mogelijk krijgt uw klant wel garantie op het toestel en op het herstel ervan, waarbij de fabrikant het toestel thuis komt ophalen (als het probleem telefonisch niet op te lossen valt) of zelfs ter plaatse herstelt. Herstellen is eventueel ook buiten de garantieperiode mogelijk, tegen een kostenefficiënte prijs.
Met dank aan: De’Longhi, JURA (Bodart & Co), KRUPS, Miele, Princess, Siemens, Solis