MEER DAN 200.000 KOEL- EN VRIESTOESTELLEN NIET CORRECT VERWERKT
Zo wil Recupel elke koelkast en diepvries correct laten verwerken
De CO2-uitstoot van een autorit van 7.500 km: die impact heeft één foutief verwerkte koelkast op het milieu. Recupel onderzocht hoeveel dat er jaarlijks zijn en kwam tot de ontstellende conclusie dat meer dan 200.000 toestellen niet bij de juiste verwerkers terechtkomen. Met het label 'Hier recycleren we goed' weet de consument waar hij wél zeker is dat zijn oude toestel correct wordt gerecycleerd. Eggo geeft als eerste keukenbouwer het goede voorbeeld: “We kunnen simpelweg niet ontkennen dat er een klimaatprobleem is."
DE CIJFERS
Hoe heeft Recupel dit onderzocht?
Annelies Evens, marketing communication manager bij Recupel: “We hebben ons gebaseerd op verschillende gegevens. Recupel heeft zeer nauwkeurige gegevens van iedereen die in ons land koelkasten of diepvriezers importeert en verkoopt, omdat die handelaars dat moeten aangeven. Door de aanvaardingsplicht zijn ze ook wettelijk verplicht om de inzameling en verwerking van hun afgedankte toestellen op zich te nemen." “Bovendien zijn er slechts enkele verwerkers die de juiste vergunning hebben om koelkasten te verwerken. Zij weten exact hoeveel koelkasten ze per jaar verwerken. Door nauw met hen samen te werken, hebben we ook zo een correct beeld van het aantal verwerkte apparaten. Voor de cijfers over de tweedehandsmarkt baseerden we ons dan weer op metingen en studies, en op onze samenwerking met de Kringwinkel."
“Uit al die cijfers kunnen we besluiten dat er in 2018 zo'n 220.000 kapotte koelkasten en diepvriezers niet op de correcte manier werden verwerkt. Het blijft natuurlijk een indicatie, maar zo'n getal betekent dat er toch echt wel een groot probleem bestaat."
ONWETENDHEID
Hoe komt dat? Is het niet vaak door onwetendheid dat koelkasten foutief verwerkt worden?
Evens: “Op consumentenniveau is het inderdaad weinig geweten waar je met je oude toestel naartoe moet en welke impact een foutief verwerkte koelkast heeft op het milieu. Daar is deze campagne ook net voor bedoeld. Er zijn drie manieren om je oude koelkast of diepvriezer weg te doen: je kan hem naar de tweedehandswinkel brengen als hij nog werkt; als hij niet meer werkt, breng je hem naar het recyclagepark of geef je hem mee met de persoon die je nieuwe koelkast komt leveren."
Paul David, marketing director bij Eggo: “Voor ons is het bijvoorbeeld een kleine moeite om, als we de nieuwe keuken gaan leveren, de oude toestellen weer mee te nemen. Maar het gebeurt zeer vaak dat die toestellen al weg zijn als we aankomen. Uit het aantal vermiste koelkasten blijkt natuurlijk dat die niet allemaal door een valabele partij zijn meegenomen en verwerkt."
Evens: “Keukenbouwers en retailers kunnen vandaag onmogelijk nog zeggen dat ze niet weten hoe zo'n toestel correct verwerkt moet worden. Het is daarom ook hun taak om eens grondig te bekijken met wie ze samenwerken om hun afgedankte toestellen op te halen. Het komt weleens voor dat ze eigenlijk niet weten wat er met die koelkasten gebeurt. Dat moet veranderen."
GEDRAGSVERANDERING
En daarom heeft Recupel deze campagne in het leven geroepen. Wat willen jullie er concreet mee bereiken?
Evens: “Heel simpel: dat iedere koelkast en diepvries op de juiste manier wordt verwerkt. En het maakt ons eigenlijk niet uit wie dat doet, als het maar correct gebeurt. Daar wringt vandaag het schoentje. Er zijn mensen die met een bestelwagentje je oude koelkast komen ophalen, er een tiental euro voor geven en ze op een foutieve manier ontmantelen om de waardevolle stoffen, zoals koper, eruit te halen. Dat heeft een grote impact op het milieu, want een koelkast zit vol schadelijke vloeistoffen en isolatiematerialen. Als ze op de correcte manier wordt verwerkt, kan liefst 98 procent van de koelkast gerecupereerd worden."
“Bovendien wordt de consument enigszins bedot, omdat hij bij aankoop van zijn toestel al een recyclagebijdrage betaalt. Die moet ervoor zorgen dat het toestel correct verwerkt wordt, maar er zijn kapers op de kust die 'inbreken' in de keten."
Er zullen toch altijd veel consumenten en handelaars zijn die zeggen: “Het kan me niet schelen wat er met mijn koelkast gebeurt, als ik er maar vanaf ben"?
Evens: “Ja, en dat is zeer spijtig. Er moet echt een knop omgedraaid worden in ons denken, en ook in de businessmodellen. Ik ben er overigens van overtuigd dat dat in België al aan de gang is."
"Je mag ook niet vergeten dat de jongeren die binnenkort consument worden, zich zeer bewust zijn van de milieu- en klimaatproblematiek. Ik denk dat we het verplicht zijn aan onszelf, maar zeker aan de generaties die volgen, om iets te doen."
"Uiteraard zal er niet van vandaag op morgen een complete gedragsverandering plaatsvinden, maar we willen inspirerend werken in plaats van met het opgeheven vingertje te staan zwaaien. Zoiets werkt niet. Ik denk dat ondernemingen echt moeten kiezen vanuit hun overtuiging, omdat ze het milieu een belangrijk aspect vinden. Als je het puur over winstbejag hebt, gaan de centen het uiteraard altijd halen."
HET GOEDE VOORBEELD
Patricia Demeulder, interim management consultant bij Recupel: “Er zijn veel handelszaken die zich afvragen waarom we in hen geïnteresseerd zijn, omdat ze relatief weinig koelkasten en diepvriezers verwerken. Maar al die kleintjes maken natuurlijk een grote. Dat betekent wel degelijk iets."
David: “De campagne van Recupel heeft ons inderdaad geïnspireerd. Er moet een mentaliteitswijziging komen. We kunnen simpelweg niet ontkennen dat er een klimaatprobleem is. Zeker als keukenbouwer die bij negentig procent van zijn keukens ingebouwde toestellen verkoopt, kunnen we die feiten niet naast ons neerleggen. Daarom proberen we ook het voorbeeld te geven, niet alleen met het engagement bij Recupel, maar ook bijvoorbeeld door onze verpakkingen opnieuw te gebruiken en correct te recycleren, of met zonnepanelen op het dak van ons logistiek centrum. Keukens die geannuleerd of dubbel besteld werden, schenken we dan weer aan ziekenhuizen, Rode Kruisgebouwen … De maatregelen die we nemen, zijn niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld, maar dat hoeft ook niet. We kunnen wel zeggen dat we voor elke nieuwe keuken twintig bomen planten in een ver land, bij wijze van spreken, maar onze verantwoordelijkheid ligt hier, in België. Ook onze medewerkers weten dat en doen allemaal hun best om groener te leven en te werken. We krijgen vaak de vraag van sollicitanten wat Eggo voor het milieu doet. Er is dus wel degelijk een verandering aan de gang. Mensen hebben een grote impact."
WAT ZEGT DE WET?
Is een gedragsverandering voldoende? Moet er niets veranderen aan de wetgeving?
Evens: “Vandaag bestaat er wel een terugnameplicht, maar geen 'afgifteplicht' om ervoor te zorgen dat de handelaar zijn kapotte toestellen bij een gelicentieerde verwerker moet binnenbrengen. Dat is een loophole in de wetgeving."
“We moeten daarom echt inzetten op een gedragsverandering, zowel bij de consument als de producent. Net daarom is het zo belangrijk dat een bedrijf als Eggo het goede voorbeeld geeft. We moeten inspireren en zeggen: zo kan het ook, doe met ons mee."