Stofzuigers redden verkoop SDA
De SDA-markt toont een daling van -1,5% in eenheden en een stabiel resultaat van +0.2% in waarde in het derde kwartaal, maar er is een invloedrijke productcategorie die de markt een belangrijke en hoognodige boost geeft in 2018. Dat stelt Thalia De Mesmaeker in de recentste GfK Retail Reports.
"Stofzuigers blijven met een groei van bijna +7% de belangrijkste bijdrage leveren in het derde kwartaal. Niet dankzij de klassieke cilinderstofzuigers met of zonder zak, maar omwille van de handsteelstofzuigers. Merken en verkopers breiden hun assortiment uit met deze apparaten omdat dit maandelijks een steeds belangrijkere categorie wordt."
"Naast deze categorie zijn het de mondverzorgingproducten die sterk groeien, met een algemene waardegroei van +15% in het derde kwartaal. Mooie en verzorgde tanden hebben, is nog steeds erg belangrijk voor de consument."
"De warme zomer van 2018 zou aan de basis kunnen liggen van de groei in tapsystemen, +7,5%, en warmedranktoestellen, +2%. Producten die bijgedragen hebben aan de algemene daling voor SDA-producten zijn voedselbereiders (-9%), frituurpannen (-6%), strijkijzers (-5%) en alles met betrekking tot haarverzorging. In dit segment zien we sterk dalende cijfers bij tondeuses (-0,2%), haardrogers (-13%) en haarstylers (-18%), kwartaal na kwartaal. Misschien is het tijd voor wat innovatie om de markt een boost te geven?"