MarktcijfersPremium

Thalia De Mesmaeker

Stofzuigers redden verkoop SDA 

De SDA-markt toont een daling van -1,5% in eenheden en een stabiel resultaat van +0.2% in waarde in het derde kwartaal, maar er is een invloedrijke productcategorie die de markt een belangrijke en hoognodige boost geeft in 2018. Dat stelt Thalia De Mesmaeker in de recentste GfK Retail Reports.

"Stofzuigers blijven met een groei van bijna +7% de belangrijkste bijdrage leveren in het derde kwartaal. Niet dankzij de klassieke cilinderstofzuigers met of zonder zak, maar omwille van de handsteelstofzuigers. Merken en verkopers breiden hun assortiment uit met deze apparaten omdat dit maandelijks een steeds belangrijkere categorie wordt."

"Naast deze categorie zijn het de mondverzorgingproducten die sterk groeien, met een algemene waardegroei van +15% in het derde kwartaal. Mooie en verzorgde tanden hebben, is nog steeds erg belangrijk voor de consument."

"De warme zomer van 2018 zou aan de basis kunnen liggen van de groei in tapsystemen, +7,5%, en warmedranktoestellen, +2%. Producten die bijgedragen hebben aan de algemene daling voor SDA-producten zijn voedselbereiders (-9%), frituurpannen (-6%), strijkijzers (-5%) en alles met betrekking tot haarverzorging. In dit segment zien we sterk dalende cijfers bij tondeuses (-0,2%), haardrogers (-13%) en haarstylers (-18%), kwartaal na kwartaal. Misschien is het tijd voor wat innovatie om de markt een boost te geven?"

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Camille Mortier
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine