FUNCOOKING GROEIT NIET MEER
Consument is wel bereid dieper in de portemonnee te tasten
In gezelschap koken aan tafel is al een hele tijd populair, maar het segment deed het dit jaar voorlopig minder goed dan voorheen. Kwaliteitsvolle premium- toestellen bieden meer mogelijkheden en zijn inzetbaar bij talrijke gelegenheden, van het ontbijt tot het aperitiefhapje naar een feestelijk diner. Degelijke materialen en ingenieuze designs vergroten het onderhoudsgemak. Deze producten lenen zich tot crossselling; vrijwel alle accessoires die bij het eetgebeuren horen, bieden bijkomende opportuniteiten. Een correcte presentatie legt de nadruk op de extraatjes die de hedendaagse nieuwigheden bieden. Filmpjes en vooral demo's trekken de koper over de streep. De shopper wil daarvoor zeker wat budget uittrekken.
TENDENZEN
De maanden januari en februari van 2018 waren minder goed dan die van vorig jaar. De meeste funcookingproducten worden nochtans veeleer tijdens de winterperiode gebruikt en aangekocht. De maand april toonde zelfs een daling van 15,2% in sales units. Producten die nog steeds hoge verkoopcijfers genereren binnen funcooking zijn gecombineerde toestellen met minstens twee verschillende functies en fondue. Dit was ook zo tijdens YTD 2017. De prijzen binnen funcooking zijn wel nog lichtjes gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
MEER EN MEER PREMIUM
Het sociale gegeven van samen koken rond de tafel blijft belangrijk en beperkt zich heus niet langer alleen tot de eindejaarsperiode. Fabrikanten merken dat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een esthetisch apparaat, passend bij een mooi gedekte tafel. Met hun nieuwe lijnen spelen de verschillende merken daar gretig op in. Naast de klassieke standaarditems hebben ze dikwijls ook een wat duurdere serie ontwikkeld, met een in het oog springend design, uitgevoerd in hoogwaardige materialen en/of met tal van extra mogelijkheden.
Niet enkel 's avonds
Multifunctionaliteit staat daarbij voorop. Funcooking wordt doorgetrokken naar andere momenten. De toestellen zijn niet enkel bruikbaar voor het diner, maar ook voor bij het ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag. Spek en ei of pannenkoeken klaarmaken wordt een echt feestje op de bakplaat. En bij het aperitief bereidt iedereen z'n eigen vlees-, vis- en groentehapjes. Afhankelijk van het apparaat worden meerdere plaatsen voor het gebruik gepromoot: terras en tuin, op de boot, op vakantie, tijdens een picknick in open lucht, bij een avondje voor de tv of de open haard. Die flexibiliteit uit zich in intelligente ontwerpen, zoals omkeerbare grill- of teppanyakiplaten, en combinaties met natuur- en zelfs zoutsteen om met veel variatie te bakken.
Eén of meer personen
De consument hoeft niet per se een grote groep op te trommelen om een klein festijn te houden. Er is bijvoorbeeld volop keuze uit fonduetoestellen voor één persoon. Worden die gecombineerd, dan beslist iedereen onafhankelijk welke kaas of chocolade hij precies in zijn potje wil, én wanneer hij stopt. Sommige gourmettoestellen zijn bijvoorbeeld schakelbaar en kunnen worden gekoppeld wanneer er meer eters komen. Nog andere toestellen voor vier personen worden heel eenvoudig uitgeklapt om acht gasten te bedienen, of worden schaarvormig in plaats van rechthoekig opgesteld op een ronde tafel.
Ruimte voor niet-elektrische producten
Er is zeker nog ruimte voor niet-elektrische producten. Een aantal funcookingapparaten die geen stroom verbruiken, heeft zelfs Red Dot Design Awards gewonnen. Een bewijs dat niet alles per se elektrisch hoeft te zijn. Als brandstof wordt vaak een theelicht, gel of brandspiritus gebruikt, of bij draagbare tafelbarbecues ook houtskool.
GEMAKKELIJK TE REINIGEN
Fabrikanten doen er alles aan om hun toestellen zo te ontwerpen dat ze gemakkelijk te reinigen zijn. We hebben het dan over afneembare onderdelen die vaak vaatwasbestendig zijn. Veel exemplaren zijn voorzien van een degelijke antiaanbaklaag zodat afnemen met een doekje dikwijls volstaat. Afhankelijk van het soort toestel zijn ze uitgerust met een praktische vetopvang én uitgiettuit voor overtollig bakvet. Sommige merken hebben bovendien een (biologisch afbreekbare) vetlosweker in het assortiment, andere een reinigingsset bestaande uit spatel en borstel geschikt voor barbecues of een puimsteen om het barbecuerooster schoon te maken.
VOLDOENDE CROSSSELLING MOGELIJK
Deze categorie maakt de verkoop van andere productgroepen mogelijk. Denk aan uw collectie lepeltjes, bordjes, aperitiefschaaltjes enz. Voorts krijgen ook andere potjes en mandjes, snijplanken en schotels voor brood, boter, groenten, sausen, soepen enz. een extra impuls. Bij raclette en kaasfondue gaan alle accessoires vlot over de toonbank voor het verwerken en presenteren van kaas: schaven, planken, raspen enz.
SFEERVOLLE PRESENTATIE DOET VERKOPEN
Voor elk seizoen
Een leuke presentatie is uiteraard essentieel om de consument aan te trekken en in de winkel te betrekken. Koken aan tafel gebeurt traditioneel vooral 's winters; teppanyaki, plancha en consoorten verkopen dan prima. Sommige toestellen doen het daarom goed als eindejaarsgeschenk. Benadruk bij de presentatie echter dat koken in open lucht in alle jaargetijden gezellig is. Een aantal merken van barbecues voorziet ter ondersteuning een 'all season'-gamma met het accent op bijkomende accessoires. Plaats bijvoorbeeld elk trimester een andere bestseller in uw etalage als blikvanger. Zet uw schap extra in de kijker met de kant-en-klare concepten van leveranciers. Kleed het rayon aan met het beschikbare POS-materiaal en bouw enkele tafelpresentaties eromheen met functionele accessoires.
Filmpjes en demo's
Van zowat elk toestel is wel een filmpje beschikbaar. Schermpjes in de winkel laten de uiteenlopende mogelijkheden zien. Veelal zijn de producten zeer eenvoudig voor te stellen en te demonstreren door eigen personeel. Want uitgebreide demo's organiseren is dan weer vaak een dure bedoening. Ze moeten goed voorbereid worden, op de juiste data, en klanten vooraf uitnodigen is essentieel. Laat de consument daarbij proeven van al dat lekkers. Bied hem niet de al gekende recepten, maar wees vernieuwend in uw aanpak met seizoensgroenten en -producten.