Elektrische componentenPremium

Hoe plaats je zelf een laadpaal?

Een laadpaal om je elektrische wagen op te laden, wordt idealiter geplaatst door een erkende vakman. Tegenwoordig zijn er echter zelfbouwpakketten waarmee je zelf aan de slag kan. Met de nodige bijkomende ondersteuning kan je dus ook zelf instaan voor de plaatsing. 

 

Voorbereiding

De basis van deze laadpaal - geen wallbox, maar een losstaand model - is een betonnen sokkel met daarin zes draadstangen. Bij dit zelfbouwpakket moeten drie kabels tussen de woning en de laadpaal voorzien worden ter voorbereiding: een EXVB-voedingskabel en twee communicatiekabels.

De juiste kabels Easykit

Belangrijk is dat je de voedingskabel op je elektriciteitskast aansluit op een aparte zekering. Voorzie ook een extra verliesstroomschakelaar van 30 mA, exclusief voor de laadpaal. Schakel altijd de hoofdzekering af voor je begint met de installatie!

 

De laadpaal installeren

Controleer bij het uitpakken alle onderdelen en check nog eens de positie van de draadstangen door die te vergelijken met de openingen in de poot. Ook de lengte van de draadstang controleer je.

Met een slijpschijf kort je ze af tot de gewenste lengte: 2 cm. Neem dan het centrale deel van de paal en plaats het over de draadstangen. Controleer of de paal mooi rechtop staat en zet hem vast.

centrale deel vastmaken Blitz

Plaats vervolgens de zijwanden van de paal. Ze passen onderaan over de draadstang, bovenaan haken ze vast in het centrale deel. Bij het plaatsen van de tweede zijwand, haal je de kabels naar boven. Knip ze op maat. Ze moeten een kleine 40 cm uitsteken boven de paal. Haal ook een 15 cm van de buitenmantel van de voedingskabel weg.

Neem het power station uit de doos en plaats het op de paal, de voedings- en sturingskabels gaan daarbij door de wartels onderaan. Strip telkens 1 cm van de voedingskabels. De 5 kabels moeten in 5 steekklemmen gestoken worden.

Power Station aansluiten

TIP
Hou je aan de kleurcodes: geelgroen voor de aarding, blauw voor de nulgeleider en bruin/zwart/grijs in een vaste volgorde voor de fasedraden.

UTP-stekker monteren

Strip en ontvlecht de aders. Leg ze goed en knip ze af voor je ze in de connector schuift. Let op: lipje naar beneden. Schuif ze door tot het einde van de connector en nijp de verbinding vast.

Connector aansluiten

De steekklemmen van deze module zijn wat moeilijker bereikbaar, maar met een punttang lukt het zeker.

 

Afwerking

frontplaat Blitz vastmaken

De behuizing is in dit geval van aluminium in plaats van plastic, voor een langere levensduur. Schroef de frontplaat vast, maak de behuizing dicht en sluit de elektriciteit aan. Voor je de laadpaal nu effectief kan gebruiken, moet je de configuratie nog instellen. Handig: de laadpaal is beveiligd met een laadpasje zodat vreemden niet aan je laadstation komen laden.

CAPACITEITSTARIEF
Je kan een energiemeter of beheersysteem koppelen aan de installatie, waardoor je je verbruik in de gaten kan houden. Via een webapplicatie of je smartphone kan je kijken hoeveel je wagen aan het laden is op dat moment en hoeveel je in het verleden al hebt geladen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Hoe plaats je zelf een laadpaal?

Wie een elektrische wagen bezit, heeft thuis nood aan een laadpaal, want die laadt een stuk sneller en veiliger dan een klassiek stopcontact. zo'n paal kan je uiteraard ook zelf plaatsen. kijk mee hoe.

Hubo hamme

3.000m² zonnepanelen, een laadpaal en een nieuw geïsoleerd dak: hubo hamme investeerde sterk in het milieu. voor zaakvoerders dieter en tom waterschoot, tevens schepen van leefmilieu in hamme, was het milieu belangrijk, maar zijn portemonnee evenzeer. “het project heeft een jaar in beslag genomen. we hebben eerst alles goed uitgerekend, leveranciers vergeleken en gekozen voor een opstelling die we in de toekomst nog kunnen aanpassen, want de technologie evolueert nog steeds. de investering loont: op dit moment zijn we overdag een nettoproducent van stroom.”

Video: zonnepanelen en laadpaal voor hubo hamme

Video: zonnepanelen en laadpaal voor hubo hamme bart tommelein, vlaams minister van energie, huldigde op 19 april 810 zonnepanelen en 3 laadpunten bij de hubo in hamme in. tom waterschoot is schepen voor milieu in hamme en zaakvoerder van de hubo. op eigen initiatief heeft hij 3000 m² zonnepanelen geplaatst en werd het dak opnieuw geïsoleerd. ook staat er nu een publiek toegankelijke laadpaal voor eigen gebruik en dat van klanten. schepen van milieu en vlaams minister van energie tom waterschoot en bart tommelein zijn ervan overtuigd dat we milieubewuster dienen om te gaan met energie. bedrijven moeten het goede voorbeeld geven en beiden hopen dan ook dat meer ondernemers dit voorbeeld zullen volgen.

Waarom kiezen voor een energiebeheersysteem?

Om een nog gedetailleerdere inzage te hebben in je verbruik en om energie te besparen, kan je een beroep doen op een energiebeheersysteem. maar hoe zit dat precies? je leest het hier.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine