HOE CORRECT JE AUTO WASSEN
Je auto was je bij voorkeur één keer in de maand. Dan zal het vuil zich minder hard aan het koetswerk hechten, wat beter is voor je lak. Maar hoe doe je dat nu precies op de juiste manier? We geven enkele tips mee in dit artikel.
ALGEMENE TIPS
- Zet je auto bij zonnig weer in de schaduw. Anders is het water al verdampt nog voor je alles grondig in een sopje kan steken.
- Met regenwater loop je minder risico op kalksporen.
- Merk je dat er dode insecten of vogelpoep aan de auto kleven? Verwijder dan zo snel mogelijk want na een tijdje bijt het goedje zich vast aan de lak en laat het doffe plekken na.
VOORWAS
Beginnen doe je met de voorwas. Hierbij verwijder je de grootste vuiligheid, bijvoorbeeld met een tuinslang. Doe je dit met een hogedrukreiniger? Zet de straal dan zacht en hou voldoende afstand. Het pistool houd je dan ook onder een lichte hoek. Met een loodrechte straal kan je immers de laklaag van het koetswerk beschadigen.
In deze fase pak je ook de wielkasten en velgen aan. Bij sommige auto’s moet je wel opletten met de banden: sommige types zijn voorzien van een uv-laag. Een te harde straal kan die uv-bestendige coating eraf spuiten. Houd dus een afstand van om en bij de 30 cm wanneer je de wielkasten en velgen afspuit.
WASSEN
VOORBEREIDING: SHAMPOO EN SPONS
Start hierbij altijd met een kwaliteitsvolle shampoo: vul een propere emmer met water, en voeg pas daarna de shampoo eraan toen – doe je het omgekeerd, eerst de shampoo en dan het water, dan verlies je al te veel gladheid van de shampoo, en het is net de bedoeling dat het product schuimt op de auto in plaats van in de emmer. Respecteer ook altijd de aanbevolen dosering op de verpakking van de shampoo.
Zet ook een tweede emmer met proper water klaar om je spons in uit te spoelen.
Om eigenlijk volledig correct het koetswerk te wassen, neem je er een microfiber wasspons erbij. Die is gemaakt van dunnere vezels die veiliger werken dan een standaard spons, en het absorbeert meer water.
In principe is een gewone spons wel bruikbaar om de auto te wassen, maar:
- het blijft riskant omdat in de grote gaten van zo’n spons zand en vuil zich kan ophopen;
- je moet opletten met ronde bewegingen maken, dat kan voor cirkelvormige krassen zorgen (‘swirls’) als de auto in het zonlicht staat;
- zorg dat je de spons goed uitspoelt wanneer je nieuw water met shampoo opneemt – blijf ook telkens bovenaan in de emmers, opdat je het naar onderen gedwarreld vuil dat eerder uit de spons kwam niet opnieuw meeneemt;
- je gebruikt deze eigenlijk het best enkel voor de robuuste onderdelen: de kentekenplaat, de koplampen, de gril, ...
HET WASSEN ZELF
Pak de wasspons, en dompel onder in de emmer met autoshampoo. Was vervolgens van boven naar beneden. Blijf hierbij de ‘twee-emmermethode’ toepassen: uitspoelen in de ene emmer, en daarna de wasspons onderdompelen in het shampoowater.
DE RUITEN
Om de ruiten te reinigen, helpt het om wat azijn toe te voegen aan het goedje voor een streeploos resultaat. Als alternatief kan je ruitenreiniger op alcoholbasis gebruiken.
DE VELGEN
De velgen heb je al eens aangepakt bij de voorwas. Eventueel kan je nog wat bijwerken met een borstel met wat hardere haren. Gebruik een velgenreiniger om alles absoluut kraaknet te krijgen. Let wel op dat je velgen en remmen koud staan, want zo’n spray droogt snel in en dat kan agressief worden voor je velg. Laat het product ook niet langer intrekken dan aangegeven op de verpakking, en spoel het meeste schuim er al wat af.
AFSPOELEN
Om af te spoelen pak je er gewoon de tuinslang bij, maar gebruik hem zonder sproeikop. Ga van boven naar beneden over de auto heen. Je maakt zo een groot coherent wateroppervlak dat alle druppels in één beweging naar beneden meetrekt als het naar beneden glijdt. Op die manier laat je een relatief droog oppervlak achter omdat het meeste water al van de auto is afgegleden.
DROGEN
Om de auto te drogen gebruik je geen zeemvel maar een microvezeldoek, omdat dit beter het water opneemt en veel zachter is. Dankzij de microvezelstructuur trek je ook geen strepen op de ruiten die achteraf nog zichtbaar blijven. Werk opnieuw van boven naar beneden. Zodra alles is behandeld, staat je auto er langs de buitenkant opnieuw kraaknet bij.