GaragePremium

De autosupermarkt die zich inzet voor de auto van morgen

Ten huize van Cardoen

Al 75 jaar staat autosupermarkt Cardoen bekend om zijn gedrevenheid, transparante service en durf om gewaagde stunts of vernieuwende innovaties te ondernemen. Van de verkoop en het onderhoud van zowel nieuwe als kwalitatieve refurbished auto’s tot financiering, verzekering en zelfs online verkoop, bij Cardoen vind je alles onder één dak. "Als rebelse pionier in de sector is onze prioriteit om het onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken", vertelt kersverse CEO Matthias Gommeren.

Cardoen - CEO Matthias Gommeren
"We willen ons blijven heruitvinden als pionier binnen de sector", vertelt kersverse CEO Matthias Gommeren

"Anders en beter"

In 1949 startte Albert Cardoen met de verkoop van tweedehandsauto’s in het hartje van Antwerpen. Nadat zijn zoon Karel ook nieuwe wagens toevoegde aan het gamma, is Cardoen in 75 jaar tijd uitgegroeid tot de grootste autosupermarkt van België. Met meer dan 1.000 auto’s in stock van de 25 populairste automerken telt Cardoen ondertussen 16 vestigingen verspreid over alle Belgische provincies. De sleutels tot dit enorme succes? Een progressieve mindset en laagdrempelige klantenservice.

"Een van onze kernwaarden luidt: anders en beter", verklaart de gloednieuwe CEO Matthias Gommeren. "Als multimerkendealer benaderen we de klant helemaal anders dan traditionele autoverkopers. Bij ons ligt de drempel namelijk zeer laag en proberen we de zaken zo open en efficiënt mogelijk aan te pakken. Dit biedt niet alleen voordelen voor onze particuliere klanten, maar komt ook onze werknemers en de reputatie van het bedrijf ten goede."

Cardoen historiek
Wat startte in het hartje van Antwerpen, groeide uit tot een autosupermarktketen met 16 vestigingen verspreid over België

Herpositionering naar de tweedehandsmarkt

Nog voor de uitbraak van het coronavirus bestond het aanbod van de autosupermarkt voornamelijk uit 80% nieuwe auto's en 20% tweedehandsauto’s. "De aansluiting van Cardoen bij de Aramis Group bracht hier in 2018 gelukkig op het juiste moment verandering in, vlak voordat de aanlevering van nieuwe auto’s vanuit de fabrikanten moeilijk werd", gaat Gommeren verder. Deze acquisitie zorgde er dan ook voor dat Cardoen hun aandacht weer hoofdzakelijk richtte op tweedehandsauto’s.

"Met Stellantis als meerderheidsaandeelhouder revolutioneert de Franse Aramis Group de Europese tweedehandsmarkt door online een ruime keuze wagens aan te bieden die betrouwbaar, direct leverbaar en voor iedereen toegankelijk zijn. Samen met landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Oostenrijk dragen wij hiervoor ons steentje bij in de Belgische sector."

Cardoen toonzaal foto
Onder de vleugels van de Aramis Group zet Cardoen volop de koers in naar de verkoop van (tweedehands)auto's op afstand

Refurbished auto’s dankzij The Reconditioning Center

In 2021 verwezenlijkte Cardoen een nog sterkere ambitie met de opening van hun eigen herconditioneringscentrum. "Onze vakbekwame professionals brengen in The Reconditioning Center (TRC) alle tweedehandsauto’s opnieuw in topconditie alvorens ze verkocht worden. En dat zowel op mechanisch als op carrosseriegebied volledig volgens de voorgeschreven richtlijnen van de autofabrikant. Dit resulteert in refurbished auto’s met een uitstekende kwaliteit waarop wij 100% vertrouwen."

"Hoe meer wagens we een tweede leven kunnen geven, hoe langer we ze in beweging kunnen houden en des te gunstiger dit is voor het milieu en onze planeet"

"In een tijd waarin nieuwe auto’s steeds duurder worden en goedkope compacte modellen steeds minder geproduceerd worden, zijn refurbished auto’s een ideale, betrouwbare en budgetvriendelijke keuze. Omdat wij gebruikte wagens kunnen herconditioneren alsof ze nieuw zijn, betaalt de klant een voordelige tweedehandsprijs, terwijl ze toch kunnen genieten van het comfort en de beleving van een nieuwe auto", legt Matthias Gommeren uit.

"Naast de financiële voordelen voor de klant bevordert het herconditioneren van auto’s ook de transitie naar een circulaire economie. Maar liefst 50% van alle CO2-uitstoot ontstaat bij de productie en het transport van een auto, nog voordat deze ook maar één kilometer heeft gereden. Hoe meer wagens we een tweede leven kunnen geven, hoe langer we ze in beweging kunnen houden en des te gunstiger dit is voor het milieu en onze planeet."

Cardoen herconditioneringscentrum
Zowel op mechanisch als op carrosseriegebied worden alle tweedehandsauto's in het herconditioneringscentrum opnieuw in topconditie gebracht
Cardoen herconditionering
"In een tijd waarin nieuwe auto’s steeds duurder worden, zijn refurbished auto’s een ideale, betrouwbare en budgetvriendelijke keuze"
1/2

Duurzaamheid in alle facetten

"Hoewel we er niet voldoende mee te koop lopen, is duurzaamheid voor ons een belangrijk sleutelwoord. Met een sterke nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten we ons actief in om van dit modewoord ook een daadwerkelijke visie te maken op alle mogelijke vlakken. Dit vertaalt zich niet alleen in grote investeringen, zoals het TRC, maar wordt ook doorgetrokken tot op de werkvloer."

Enkele van deze duurzaamheidsinitiatieven zijn onder andere de installatie van zonnepanelen, waterhergebruik in het herconditioneringscentrum en een recyclagepark met 32 verschillende afvalstromen. Ook in samenwerking met andere bedrijven streeft Cardoen dit engagement na. Zo werd in samenwerking met Febelauto de Ready2Reuse-campagne gelanceerd, waarbij de voordelen van tweedehands carrosserie-onderdelen voor het herstellen van wagens werden benadrukt.

Cardoen TRC duurzaam
De duurzaamheidsethos van Cardoen vertaalt zich niet alleen in grote investeringen, zoals het TRC, maar wordt ook doorgetrokken tot op de werkvloer

De online verkooprevolutie

Ook in een tijdperk van sterke digitalisering volgt Cardoen duidelijk het pad van de vooruitgang. Zo zet de autosupermarkt, onder de vleugels van de Aramis Group, volop de koers in naar verkoop op afstand. "Door het gehele aankoopproces van begin tot eind digitaal aan te bieden, geven we onze klanten een maximale vrijheid en flexibiliteit. De klant kan hiervoor naar de toonzaal komen, een auto online reserveren of de volledige aankoop digitaal afronden met eventuele thuisbezorging."

"Ruim 3% van onze klanten maakt reeds gebruik van deze online aankoopfunctie, maar wij voorspellen dat dit in de toekomst steeds meer de gangbare norm zal worden. Dankzij de technische controle van het herconditioneringscentrum, gedetailleerde afbeeldingen op onze website, de 10 jaar garantie die we aanbieden en het 14 dagen retourbeleid, kunnen onze klanten op een uiterst betrouwbare en veilige wijze hun auto volledig digitaal aankopen."

Cardoen online verkoop
"Door het gehele aankoopproces digitaal aan te bieden, geven we onze klanten een maximale vrijheid en flexibiliteit"

Alles onder één dak

Naast een uitgebreid aanbod van nieuwe en tweedehandsauto’s biedt Cardoen ook extra diensten aan. "Om onze klanten het zo gemakkelijk mogelijk te maken, bieden we alles onder één dak aan. Klanttevredenheid staat bij ons dan ook hoog in het vaandel", benadrukt CEO Matthias Gommeren. "Daarom kunnen ze steeds terecht in het Cardoen Service Center van onze 16 verkooppunten voor technische controles, herstellingen, auto-onderhoud, bandenservice en overige accessoires."

"Om onze klanten het zo gemakkelijk mogelijk te maken, bieden we alles onder één dak aan"

"Met onze Cardoen Service+ dienst kiezen meer dan 20.000 klanten er bovendien voor om maandelijks een vast tarief te betalen waarbij alle kosten voor onderhoud en eventuele (technische) herstellingen gedekt zijn, inclusief alle werkuren en vervanging van defecte onderdelen. En met eenzelfde uurloon voor alle automerken is Cardoen dan ook een pak goedkoper dan merkgarages."

Ook het aantal financierings- en verzekeringsproducten van Cardoen is de afgelopen jaren gegroeid tot een uitgebreid aanbod. Van een traditioneel afbetalingscontract en comfort-plus-product met financiering en onderhoud in één, tot de laagste prijsgarantie en verlengde waarborg tot 10 jaar garantie op elke auto. Met deze diversiteit aan diensten kan Cardoen eenvoudig en flexibel tegemoet komen aan de wensen van elk individueel klantendossier.

Cardoen bandenservice
Klanten kunnen steeds terecht in het Cardoen Service Center voor technische controles, herstellingen, auto-onderhoud, bandenservice en overige accessoires
Cardoen extra diensten
Ook het aantal financierings- en verzekeringsproducten van Cardoen is gegroeid tot een uitgebreid aanbod
1/2

Vooruitstrevend vakmanschap

Cardoen staat garant voor kwaliteit dankzij de constante bijscholing van hun vakmensen. "Met meer dan 25 automerken in ons assortiment is het essentieel dat ons personeel up-to-date blijft met de nieuwste ontwikkelingen in de markt. Daarom investeren we in zowel interne als externe opleidingsmogelijkheden. Daarnaast stimuleren we ook jong talent om hun vaardigheden verder te ontplooien en te groeien binnen ons bedrijf."

Neem bijvoorbeeld de opkomst van elektrische voertuigen. "Hoewel slechts 2% van ons huidige aanbod bestaat uit EV’s, zijn we nu al onze vakmensen aan het klaarstomen op dit gebied. We zijn ervan overtuigd dat het aanbod elektrische wagens jaarlijks zal verdubbelen. Door ons team goed voor te bereiden op deze verschuiving, zal ons personeel klaar staan wanneer de huidige elektrische bedrijfswagens uiteindelijk op de tweedehandsmarkt belanden."

Cardoen opleiding personeel
 "Hoewel slechts 2% van ons huidige aanbod uit EV’s bestaat, zijn we nu al onze vaklui aan het klaarstomen op dit gebied"

Op naar een groeiende en ambitieuze toekomst

Wat de toekomst betreft, staat Cardoen sterk in zijn schoenen. "Dit jaar kunnen we alvast een groei laten optekenen van meer dan 10%. Dat is een straffe prestatie aangezien de autosector een moeilijke periode achter de rug heeft. We zijn vastberaden om de toekomst groots aan te pakken. Cardoen staat klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en zal zich blijven differentiëren om een voortdurende groei te stimuleren. Want we willen ons blijven heruitvinden als pionier binnen de sector", besluit Gommeren.

Tabel Cardoen in een notendop

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Suzanne Lazar

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine