ad
WinkelinrichtingPremium

"mensen zeggen dat ze hier zouden kunnen wonen"

Ten Huize Van Rosseel Loppem

ten huize van Rosseel
Els Inghelbrecht (links), Isabelle Rosseel (zittend) en William Rosseel zijn trots op hun winkel

Wat in 1964 door Gilbert Rosseel en Monique De Baets werd opgestart als een klassieke elektrozaak, groeide tot op vandaag uit tot een zaak waar naast elektro ook zetels, televisies en hoogwaardige audiotoestellen worden verkocht. Onder de vleugels van Isabelle Rosseel, William Rosseel en Els Inghelbrecht werd Rosseel Loppem een winkel waar mensen thuiskomen.

Nieuwe locatie

Midden november 2022 verhuisde de winkel naar zijn nieuwe locatie langs de Torhoutsesteenweg in Loppem. "Een ware verademing", noemt Els het zelf. Bij Rosseel worden geregeld demo's en workshops georganiseerd en dat verliep allerminst vlot in de vorige winkel. "Op de vorige locatie hadden we geen actieve keuken, waardoor we voor het gebruik van water elke keer naar de privékeuken moesten. In onze nieuwe winkel hebben we die actieve keuken wel. Zo kunnen we dus makkelijker workshops organiseren. We bieden klanten graag een koffietje aan; dat gaat nu ook veel beter."

Op deze locatie is ook veel meer passage dan op de vorige locatie. "Klanten wisten bij onze vorige locatie soms zelfs niet dat daar een winkel zat. Enkel als ze het hoorden van andere klanten, raakten ze tot bij ons."

nieuwe winkel rosseel
Op de nieuwe locatie is er veel meer toevallige passage dan op de vorige

Rust bij Rosseel

Hun nieuwe locatie zorgt ook voor rust, zowel bij de klanten als bij Els, Isabelle en William. Ze zorgen voor een ware totaalbeleving wanneer je naar de winkel komt. Nog voor je de winkel binnenstapt, word je verwelkomd door een rustig streepje muziek dat je voorbereidt op de rustige winkel die je zo meteen zal binnenstappen.

"Op onze vorige locatie zaten we allemaal op elkaar en was alles veel gejaagder. Pakjes, defecte zaken en onthaal zaten allemaal op één plaats. We noemden het ons zenuwcentrum. Dat moeten de klanten ook gevoeld hebben. Op de nieuwe locatie hebben we twee niveaus gecreëerd, waardoor er boven puur op klanten wordt gefocust. Nu voel je dat mensen zich echt op hun gemak voelen en dus even blijven hangen als ze langskomen", vertelt Els.

rustige winkel rosseel
De winkel wordt in een huiselijke sfeer ingericht

Duur versus duurzaam

Rosseel wil het verschil maken op het vlak van service, en merken aanbieden die ook op lange termijn meegaan en service voorzien. "Er zijn merken die maar voor een bepaalde tijd onderdelen van apparaten aanbieden. Als klanten dan een toestel hebben dat defect is, kan je dat niet vervangen. Dat willen wij tegengaan."

De producten bij Rosseel zijn van een hogere kwaliteit. Dat doen de zaakvoerders bewust omdat vandaag de dag duurzaamheid en het klimaat van belang zijn. Doordat ze duurzame producten aanbieden, zal dat aan het einde van de rit goedkoper uitkomen. Je beleeft lang plezier aan het apparaat, het werkt goed en je gaat er geen zorgen mee hebben. Ook omdat ze net producten aanbieden waarvan onderdelen nog op lange termijn verkrijgbaar zijn.

"Mensen die interesse hebben in een product nodigen we soms uit om eens een workshop mee te komen volgen"

Vier merken, één winkel

vier merken in één winkel
Rosseel Loppem biedt vier merken aan: Scapa Home, Loewe, Bang & Olufsen en Miele

Dat wil Rosseel ook doortrekken in de merken die ze aanbieden. In de winkel worden vier merken ondergebracht: Loewe, Bang & Olufsen, Miele en Scapa Home. Daarbij bieden ze ook kwalitatieve kleine huishoudelijke apparaten aan.

"De samenwerking met Scapa Home is er gekomen doordat de zaak een huiselijke sfeer wou aanbieden als de mensen een televisie of audio-apparaten uitkiezen voor bij hen thuis. Vandaar dat ze nu ook dat merk aanbieden. Scapa Home zit nu eigenlijk doorheen hun hele winkel verweven. Van de tassen, glazen en borden bij de Miele keuken tot zetels bij de Loewe tv's. De producten van de verschillende merken worden dus door elkaar aangeboden, zodat er één geheel gecreëerd wordt. Door bijvoorbeeld de zetels van Scapa Home bij de televisies van Loewe of Bang & Olufsen te zetten, wordt er een huiselijke sfeer gecreeërd. Veel mensen zeggen dan ook dat ze hier zouden kunnen wonen", klinkt het.

combinatie van merken in winkel

Een ligzetel van Scapa Home, een tv en speakers van Bang & Olufsen in één ruimte.
Het woonkamergevoel komt helemaal tot zijn recht

"het persoonlijke boven de cijfers" 

Miele center

Door Miele werden ze gevraagd om een Miele Center te worden. Dat zorgde ervoor dat ze zich konden specialiseren in Miele producten en dus ook zekerheid aan de klanten konden geven. "Soms komen klanten naar de winkel omdat ze gewoon weten dat ze een goeie uitleg gaan krijgen en begeleid worden in hun aankoop. Het is belangrijk dat je luistert naar de klant en kijkt wat het geschikte product is voor hen en niet per se voor ons. De klant moet goed geholpen worden en daarvoor heb je 100% productkennis nodig. Dat gaat alleen maar als je je specialiseert in een bepaald merk. Op die manier zullen klanten geen miskoop doen. Een persoonlijke aanpak staat bij ons op die manier boven cijfers."

actieve keuken Miele
In het Miele Center werd ook de actieve keuken ondergebracht, waar nu workshops georganiseerd worden

demo's en workshops

Er worden zowel workshops georganiseerd voor mensen die al over een bepaald toestel beschikken, als voor mensen die een toestel nog volledig van nul moeten leren kennen. "Mensen die interesse hebben in een product en samen met ons in zee willen gaan, nodigen we uit om eens een workshop mee te komen volgen", vertelt Isabelle Rosseel. Momenteel is het dus nog niet de bedoeling dat iedereen zich zomaar kan inschrijven. "De klik die we bij een bepaalde klant hebben is zeer belangrijk om die klant uit te nodigen om te komen meevolgen", voegt ze nog toe.

workshop bij Rosseel
Door de actieve keuken kunnen er bij Rosseel nu vaker workshops georganiseerd worden

Naast de workshops in de actieve keuken, worden de televisies en audiotoestellen ook gedemonstreerd. "Als klanten geïnteresseerd zijn, gaan we eens hun favoriete muziek opzetten. Op die manier zijn ze heel goed geïnformeerd en weten ze heel goed of iets voor hen is of niet. Als klanten naar de winkel komen, kunnen wij hen helpen en materiaal op maat aanbieden en kijken wat er bij hen past. Het is daar dat wij onze meerwaarde in hebben."

Zelfs tot aan huis

De persoonlijke aanpak wordt toegepast vanaf het moment dat de klant voor het eerst de winkel binnenstapt, tot het moment dat hij het toestel thuis al een keer heeft gebruikt. In de winkel wordt al een uitleg gegeven over een bepaald toestel om volledige informatie te geven, maar toch wordt aangegeven dat de klant, van zodra het toestel bij hen thuis geïnstalleerd is, nog uitleg mag komen vragen. "Het kan ook gebeuren dat we nog eens bij een klant thuis gaan en nogmaals tonen wat een apparaat of toestel kan. Dan horen we vaak dat ze sommige mogelijkheden nog niet hadden gebruikt, gewoonweg omdat ze niet wisten wat daar allemaal mogelijk mee was", vertelt Isabelle. Dat is niet enkel voor Miele zo, maar ook voor de audio- en televisiemerken.

koffie krijgen bij rosseel
Klanten krijgen vaak ook een koffie aangeboden. Dat draagt bij tot de persoonlijke aanpak die Rosseel Loppem hanteert

maak van je huis een thuis

In de toekomst is het de bedoeling dat het aanbod bij Rosseel Loppem nog verder uitgebouwd zal worden. Daarnaast volgt Isabelle momenteel een cursus interieurstyling om kleuradvies te geven, een plan te kunnen intekenen en kennis van textiel te hebben. Dat is iets heel anders dan het elektrodeel van de winkel, maar het komt er wel mooi bij want alles wat in de winkel staat is om een huis gezellig te maken en er een echte thuis van te maken.

"een tv koop je niet online"

Een webshop bieden Els, Isabelle en William nog niet aan, maar dat is wel iets wat in de toekomst kan komen. Via die webshop zal wel niet alles aangeboden worden. "Een televisie of stereospeakers bestel je nu eenmaal niet online: dat moet je in het echt horen en zien. Je moet het zelf beleven", klinkt het bij de zaakvoerders. Miele biedt eigen was- en onderhoudsproducten aan. Dat kan dus wel perfect via een webshop aangeboden en gekocht worden.

wasproducten Miele
Was- en onderhoudsproducten zullen wel via de webshop te koop zijn


Daarnaast zet Rosseel ook in op Facebook, Instagram en sinds kort ook LinkedIn. "Dat gaat tot nu toe wel redelijk goed, vooral onze Facebook-pagina. Maar onze voornaamste reclame is toch mond-aan-mondreclame, denk ik", sluit Els af.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Amber Claes

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities