BouwmachinesPremium

Volgt u het ritme van de technologische ontwikkelingen nog?

Laat de verhuurmarkt u helpen om helemaal bij te blijven

Intelligent Machine Control Komatsu
Bouwmachines worden steeds intelligenter (© BIA Rental)

De ontwikkelingen in onder meer telematica, automatisering en elektrificatie gaan in sneltreinvaart voort. Aan de hand van de verzamelde data over het gebruik maakt het verhuurbedrijf een nauwkeurige factuur op, maar ook als aannemer kunt u met de geboden mogelijkheden aan de slag om uw productiviteit te verhogen. Iedere innovatie brengt weer iets extra’s. Aan de ene kant wil u daarom zoveel mogelijk gelijke tred houden met de laatste stand der techniek, aan de andere kant kan geen enkel investeringsbudget eindeloos aangesproken worden. Een lastig dilemma. Huren biedt in dergelijke conflictueuze situaties een oplossing.

Telematica

Fabrikanten van bouwmachines zitten niet stil. Er beweegt heel veel, op diverse vlakken. Met name telematica neemt een dermate hoge vlucht dat ze cruciaal is geworden voor het algemene beheer van de machines. Niet alleen leunt diefstalpreventie er in belangrijke mate op, de sensordata die gecapteerd worden, vormen tevens de basis voor facturatiesystemen en productieanalyses. Telematica omvat dus meer dan de track & trace-functionaliteit. Het is de verzamelterm voor alle systemen die dataoverdracht combineren met dataverwerking. Voor de bouwsector vertaalt zich dat in een zeer breed spectrum van toepassingen.

SMT Sterhoek Volvo
Het capteren van data van bouwmachines (© SMT Rental)

Locatie- en diefstalbeheer

Wellicht de bekendste en een van de meest courante toepassingen van telematica is GPS-tracking. Vandaag beschikt de ruime meerderheid van de machines over een systeem om in realtime aan positiebepaling te doen. Het is zelfs zo dat veel verzekeringen de aanwezigheid van een track & trace-systeem als noodzakelijke voorwaarde zullen opnemen in hun contract. Zonder, geen polis. Behalve handig voor een snelle opsporing, biedt telematica nog tal van andere opties met het oog op diefstalpreventie. Denk aan geofencing. Daarbij wordt een waarschuwingssignaal verstuurd zodra een machine een vooraf ingesteld gebied verlaat.

Via telematica kan de machine ook op afstand worden uitgeschakeld, om maar twee voorbeelden te noemen. Los van de context van diefstal, zorgt het feit dat u de positie van elke machine in uw vloot kunt pinpointen, ervoor dat capaciteitsplanning een stuk makkelijker wordt. Welke machine staat stil, welke draait overuren? Op voorwaarde dat ze allemaal zijn gekoppeld aan een centraal platform, tovert u met een paar muisklikken een volledig overzicht tevoorschijn met van elke machine de status, locatie en gebruik.

Prestatiebeheer

Een tweede belangrijk voordeel van telematica is de captatie van gegevens zoals draaiuren en stilstandtijden. Dat stelt verhuurbedrijven in staat om te factureren op basis van het reële gebruik in plaats van op inschattingen. Stationair draaien en andere vormen van inefficiënt gebruik worden op die manier ook makkelijk gedetecteerd. Daarnaast bieden de gegevens inzicht in het brandstofverbruik per uur en de CO2-uitstoot.

Wellicht bent u al bekend met het concept van Environmental, Social and Governance? ESG verwijst naar een set van criteria die bedrijven moeten hanteren om hun duurzaamheid en maatschappelijke impact te meten. De implementatie daarvan beperkt zich vooralsnog tot grotere projecten in het kader van een aanbesteding, maar het valt te verwachten dat Europa die aanpak in de toekomst breder zal willen uitrollen. Het belang van beide aan het milieu gerelateerde parameters – brandstofverbruik en CO2-uitstoot – zal dus alleen maar toenemen.

Onderhoud en storingsdiagnose

Met het mooie overzicht van de draaiuren heeft u meteen de gegevens in handen om de onderhoudsintervallen gefundeerd in te plannen. Daar kunt u behoorlijk ver in gaan. Wanneer de sensoren daarvoor aanwezig zijn, staat niets u in de weg om de vingers stevig aan de technische pols te houden en parameters als temperatuur, trillingen en oliekwaliteit te gaan meten. De software zou aan die data genoeg moeten hebben om storingen te zien aankomen en te voorkomen. Predictief onderhoud heet zoiets. In het geval er toch iets is foutgelopen en er zich een panne voordoet, kunnen monteurs dankzij telematica op afstand storingscodes uitlezen. Dat helpt hen hun interventies veel beter voor te bereiden, waardoor ze eens ter plekke het technisch probleem aanzienlijk sneller kunnen oplossen.

Dozer BIA - Komatsu
Deze dozer is uitgerust met intelligente machinebesturing van de tweede generatie (© BIA Rental)

Automatiseren

Een rechtstreeks gevolg van telematica is dat nu ook de deur van autonoom werkende bouwmachines meer dan op een kier staat. Een bekende fabrikant sleutelt alvast aan een volledig zelfstandig werkende dumper. Men staat daar al heel ver mee, in preseriemodus zelfs. Vandaag zijn we op het punt beland dat machines met een afstandsbediening bestuurd kunnen worden en dat de operator de hulp krijgt van of begeleid wordt door de sturing. Welke rol speelt telematica daarin? Drones worden al een aantal jaren gebruikt om de 3D-details van de werf op voorhand vast te leggen. Die informatie wordt ingeladen in het besturingssysteem van de machine zodat ze vergeleken kan worden met de realtime data van de machine en het systeem kan terugkoppelen wanneer de machinist te diep, te hoog of precies goed zit.

Elektrificatie

Ook in de bouwsector zet de elektrificatie zich door, weliswaar niet in elk segment even snel. Bij aluminium bouwkranen, bijvoorbeeld, is elektrificatie volop aan de gang. Een logische evolutie, omdat daar de motor alleen dient om de hydraulische pomp te voeden. Dat lukt minstens even efficiënt met een elektromotor en batterij, terwijl u sowieso profiteert van de generieke voordelen van deze technologie: een stille werking en goedkoper in onderhoud.

SMT elektrische graafmachine
Zowat elk verhuurbedrijf zet steeds sterker in op ecologische alternatieven, ondanks dat de vraag nog wat achterblijft  (© SMT Rental)

In het segment van grondverzet, daarentegen, horen we dat de vraag nog altijd relatief beperkt is, voornamelijk wegens de hoge prijzen, de beperkte subsidies (met name in Wallonië) en het praktische probleem van voeding en energieopslag. Over het algemeen wordt vastgesteld dat de total cost of ownership van elektrische machines nog altijd een tikkeltje duurder uitvalt dan die van de dieselvarianten. Daarom aarzelen aannemers voorlopig nog om voluit de kaart van elektrificatie te trekken.

Rol van verhuurbedrijven

Het voorgaande toont overduidelijk aan dat in het spoor van de verschillende technische ontwikkelingen uiteenlopende interessante nieuwe functionaliteiten volgen, die zowel op het gebied van kostenbeheer als productiviteit een significante meerwaarde betekenen. Tezelfdertijd blijkt uit het sputteren van het elektrificatieverhaal dat financiële beperkingen een echte doorbraak soms in de weg staan. Verhuurbedrijven kunnen daar op verschillende manieren een duwtje in de rug geven.

Versnellers van technologische adoptie

Veel bouwbedrijven durven (of kunnen) niet investeren in dure nieuwe machines met voor hen onbekende technologie zoals elektrische machines of BIM-compatibele apparatuur. Misschien hoeft dat ook niet. Voor verhuurders ligt dat helemaal anders. Van hen wordt verwacht dat ze mee zijn met de laatste ontwikkelingen. In die zin fungeren ze als een soort van barometer (al moet er natuurlijk wel een minimale vraag van klanten zijn). Bouwbedrijven kunnen daarvan gebruikmaken en via verhuur emissievrij bouwen zonder zelf grote investeringen te doen. Kortom, de optie van het huren verlaagt de drempel om technologie uit te proberen.

Academy Wim Verhuur
Verhuurbedrijven zijn de aangewezen partij om trainingen en begeleiding aan te bieden  (© Wim Verhuur)  

Kennis- en opleidingspartner

Voortbouwend op het vorige punt zijn verhuurbedrijven ook de aangewezen partij om trainingen en begeleiding aan te bieden wanneer klanten voor de eerste keer een innovatieve machine willen gebruiken. Sommige verhuurders/verdelers hebben een zodanig kort lijntje met de OEM’s dat ze al heel vroeg op de hoogte worden gebracht van nieuwe ontwikkelingen. Wie weet worden ze zelfs bij het traject betrokken om prototypes in reële werkomgevingen uit te testen.

Met die ervaring in de achterzak zijn ze ideaal geplaatst om u te adviseren over uw machinekeuze. Omgekeerd kunnen verhuurders natuurlijk ook de feedback van de eindgebruiker, met wie ze in direct contact staan, doorspelen naar de fabrikanten. Op die manier helpen ze om nieuwe generaties machines beter af te stemmen op praktijkbehoeften. In die zin zijn verhuurbedrijven een cruciale tussenlaag in de innovatieketen.

Samenvattend

De technologische ontwikkelingen volgen zich zo snel op dat het voor bouwbedrijven moeilijk wordt om dat tempo te blijven volgen. Tussen droom en werkelijkheid staan in dit geval financiële beperkingen, maar ook praktische bezwaren. Elke nieuwe machine vraagt immers om een aanpassing. Dat wringt met de menselijke natuur. Anderzijds zijn de voordelen, bijvoorbeeld van telematica, te groot om genegeerd te worden.

Verhuurbedrijven moeten die transitie gemakkelijker maken. We zien dat nu ook gebeuren met elektrificatie: zowat elk verhuurbedrijf zet steeds sterker in op ecologische alternatieven, ondanks dat de vraag nog wat achterblijft. Wellicht is de richting daarmee aangegeven.

Met de medewerking van Bia Rental, Euro Top Concept, SMT Rental en Wim Verhuur

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kevin Vercauteren12 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
21 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine