Ontdekking, inspiratie & bekroning
Food Discovery Day 2024
Op dinsdag 10 september 2024 vond de allereerste editie van de Food Discovery Day plaats in De Montil te Affligem. Dit nieuw initiatief van PMG en haar vakbladen Delicatesse, Food&Meat, Chocolaterie, Bakery, Retail, FoodServices, Snack&Bistro, Frituur&Snack, Catering&Grootkeuken, FoodProcess en FoodIndustry bracht bijna 300 foodprofessionals samen. Naast de ontdekking van inspirerende, nieuwe producten was er ook de uitreiking van een aantal prestigieuze prijzen.
Voeding ontdekken
De Food Discovery Day stond in het teken van netwerken, leren en ontdekken. Gedurende de dag kregen de aanwezigen de kans om op de Food Discovery Market nieuwe producten en innovaties van 25 standhouders te proeven en te ontdekken:
- AB Mauri: (banket)bakkerijproducten
- Delisol: mediterrane groentecreaties
- Glorius: varkensvlees
- d'Arta: vriesverse producten
- Gastronello: culinaire kroketten
- Schulp: fruitsappen
- Terrest Brewery: bieren
- Deldiche: humus, pesto, tapenades, dips en spreads
- Dockers: chocoladeproducten
- Dupont Cheese By Milcobel: kazen
- Ganda: ham
- Guy Troch Import: fijne vleeswaren en anti-pasti
- Hanot Vending: verkoopautomaten
- Houblonesse: streekproducten op basis van hoppescheuten
- Natuurvlees Dobbelaere: rundsvlees
- Tierra Lou: olijfolie en olijven
- Velder: kazen
- Gili Drinks: alcoholvrije dranken
- ichoc: iChocExperience proefdozen
- Fourchette: bier
- Maisonie: homemade desserts
- Noord-Hollandse Gouda (FrieslandCampina): kaas
- Imperial Meat Products: vleesproducten
- Puratos: producten voor chocolatiers en (banket)bakkers
- Callebaut: chocoladeproducent
Dit bood de bijna 300 aanwezige foodprofessionals een unieke gelegenheid om ideeën op te doen voor hun eigen onderneming en tegelijkertijd kennis te maken met de nieuwste trends binnen de voedingsindustrie.
Inspirerende lezingen
Naast de ontdekking van producten en de bekroning van talent en producten (zie verder) bood het event ook verschillende inspirerende Food Discovery talks. Op het lezingprogramma stonden Food & Drinks Marketeer Nicolas Degryse, experte communicatie en persrelaties Karen Zelderloo (VLAM) en praktijkleerkracht Gerdi Termote (Ter Groene Poorte).
Food & Drinks Marketeer Nicholas Degryse helpt met zijn marketingbureau bedrijven bij het realiseren van groei en succes. Met zijn lezing 'Van idee naar succes: jouw food & drinks marketingplan in 10 haalbare stappen' gaf hij de aanwezigen heel wat tips, voor ieders budget.
Karen Zelderloo, Experte communicatie en persrelaties bij VLAM, gaf tijdens de Food Discovery Talks wat duiding bij het gloednieuwe 'Connect'-platform waarop voedingsprofessionals elkaar kunnen ontmoeten. Een demonstratie van het platform maakte meteen de voordelen duidelijk.
Gerdi Termote van Ter Groene Poorte kwam bewijzen dat er ook in de scholen wordt ingezet op productontwikkeling. Met 'hybride' vleesproducten - vlees verrijkt met toevoeging van plantaardige bestanddelen - spelen ze ook in het onderwijs in op de flexitariërtrend. De mensen gezonder laten eten zonder dat ze het merken, is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Leerlingen kunnen zelfstandig nieuwe producten ontwikkelen, niet alleen tijdens de lesuren maar ook tijdens wedstrijden. Ter illustratie van zijn betoog bracht Gerdi ook proevertjes mee: worst die gemaakt werd van vlees én groenten.
Bekroning van vakmanschap en ondernemerschap
Tijdens de Food Discovery Day 2024 werden ook een aantal prijzen uitgereikt. Naast de gekende Belgium Chocolate Awards (prijzen voor de chocoladesector) werden ook innovatieve producten bekroond met de Food Discovery Awards. Ook verdienstelijke persoonlijkheden uit diverse sectoren werden beloond voor hun inspanningen en verwezenlijkingen in 2024.
Belgium Chocolate Awards
De Belgium Chocolate Awards werden in 2024 al voor de 12e keer uitgereikt. Voor deze editie werden winnaars in 5 categorieën bekroont.
In de categorie 'Beste Chocolade Holgoedconcept' ging Rudolf van Chocoladehuis Boon met de overwinning aan de haal. De traditionele eindejaarsfiguur van Patrick Mertens krijgt jaarlijks een kleine detailwijziging. Bij zijn inzending was dat een sneeuw/ijsvlokje op de neus van het rendier. Het zelfportret van Rembrandt, in de sculpturenserie 'Art Meets Chocolate' van The Chocolate Sculpture behaalde een tweede plek, voor 'De kinderdroom' - Sint en Piet op het dak - van Chocoladehuis Sil.
De Cara Vegan Praline (Pralibel) won als 'Beste White Label Chocoladeproduct'. De pure chocoladecup, gevuld met Vegan caramelvulling is afgewerkt met zacht chocoladedekseltje met stukjes bresiliennenootjes. De vegan praline haalde het voor 'Frangipane' van Ickx Chocolatier en de BabyPyramid van Confiserie Leonidas.
Het 'Beste Chocolade Relatiegeschenk' werd Rocks & Stones. Nibies Chocoladecreaties zijn handgeschilderde en gedecoreerde pralines in de vorm van een kiezelsteen of in een diamant. Beschikbaar in een geschenkverpakking met logo en indien gewenst ook in de kleuren van de huisstijl. Runners-up waren de Vlaaipralines van The Chocolate Experience en The Molecules of the Future van Concept Chocolate.
Bij de 'Beste Bean-to-bar Chocoladereep' was Deremiens dan weer aan het feest. De chocolatier uit het Waalse Chiny werd door de jury geprezen voor het aroma van de reep, met de uitgebalanceerde smaken van citrus, meloen en perzik. Mi Joya en Elsa Cacao et Chocolat eindigden resp. op plaatsen 2 en 3.
In de categorie Pralines waren er naar gewoonte zowel een winnaar bij de professionele chocolatiers als bij een winnaar bij de studenten. De 'Beste Praline: Student' was Framboisie van Elise Cottillie. De leerlinge van het Institut Emile Gryzon (Anderlecht) combineert de zoetigheid van karamel met de rondheid van framboos en het knapperige van pistache. Fee Van den Bosch (CVO Campus Piva) en Ferre Dauwen (KOGEKA) vervolledigden het studentenpodium.
Winnaar bij de 'Beste Praline: Professional' was geen onbekende, want hij won in 2024 al de categorie 'Best Gevulde Chocoladereep'. Met Black Strawberry presenteerde Stijn Vandenbouhede een schelp in melkchocolade gevuld met een gel van Balsamico, een witte ganache van aardbei en munt en een krokantje van quinoa. Hij haalde het voor de creaties van Serge Storelli en Concept Chocolate.
Food Personality Awards
Met de Food Personality Awards belonen professionele collega's en de verschillende foodmagazines van Professional Media Group een reeks verdienstelijke persoonlijkheden in uiteenlopende voedingssectoren. Er werden achtereenvolgens een chocolatier, slager, kaasspecialist, bakker, patissier, food retailer en cateringteam beloond.
Justine Lanoo werd Chocolate Personality 2024. De topchocolatier van Goût Fou heeft een unieke, innovatieve stijl en tast graag de grenzen van chocolade af. Haar prachtige creaties prikkelen meerdere zintuigen. Zij topte het podium waarop ook Jannes Deduytschaever (Chocolatier Deduytschaever) en Patrick Mertens (Chocoladehuis Boon) prijkten.
Met de titel 'Butcher Personality 2024' ging Stefan De Clercq - van de gelijknamige slagerij in Lochristi - lopen. Zijn vakmanschap combineert de slager met het talent en de passie van zijn dochter Laure die ook in de zaak werkt. Zijn inspirerende aanpak en inzet zijn een voorbeeld voor de jeugd. Hij haalde het voor collega's Joran Delbaere (Slagerij Delbaere & Vansteenkiste) en Petra Van beneden (Klasseslager Vermeulen).
Hilde Demarez stak de kaaskroon als Cheese Specialist Personality op zak vanwege haar grote passie voor kaas en haar talent om prachtige, verzorgde kaasplanken samen te stellen. Haar liefde voor het ambacht straalt door in haar werk en maakt haar een uitstekende ambassadeur. Zij ging het duo Geert Horsten - Jan Hannon (Grappe de Raisins) en Leen Dehaemers (De Kazaar) voor.
Als Baker Personality werd in 2024 Stephan Destrooper (Baking Group) verkozen. Hij toonde aan met de creatie van verschillende merken dat een goede bakker ook een goede ondernemer kan zijn. Zijn uitgebreide assortiment wordt op ambachtelijke wijze bereid en bovendien kan de patissier rekenen op veel sympathie van zijn medewerkers. De bakker/patissier staat op het podium op het hoogste schavotje, geflankeerd door Joost Arijs (The Bakery) en Mathieu Dierinck (Kultur Bakery)
Marijn Coertjens werd op de Food Discovery Day 2024 uitgeroepen tot Patissier Personality. Hij dankt deze titel aan zijn succesvolle prestaties in nationale en internationale wedstrijden en events. Zijn passie, toewijding en voortdurend streven naar perfectie maken hem een opvallende en inspirerende persoonlijkheid in de patisseriewereld. Het Tartelette-duo Lies Dhont - Maurits Van Lookeren en patissier Nicolas Arnaud maakten de top drie van patissiers compleet.
Als Food Retailer Personality werd in 2024 zelfs een hele familie verkozen: Spegelaere. De familie achter Spegelaere supermarkten kiest voor een innovatieve aanpak en focust op beleving. Ze creëren zo een unieke winkelervaring. Bovendien tonen ze sterke betrokkenheid in hun regio door de inzet van meerdere familiegeneraties en het ondersteunen van lokale producenten. Karel Lambrecht (Atelier N°11) en Marianne Veurink & David Van Saet (Vers Ateljee) finishten op plaatsen 2 en 3.
Het Catering Team dat zich het afgelopen jaar onderscheidde door creativiteit, passie en professionaliteit was de ploeg van het Sint-Andriesziekenhuis (Tielt). Het team van gepassioneerde professionals werkt dag in dag uit aan het bereiden van heerlijke maaltijden. Dat zorgde o.a. voor de toename van bereide couverts in vergelijking met een jaar terug: van ongeveer 400 naar meer dan 650. De gecentraliseerde keuken kreeg zelfs de vraag van externe partijen om hen van maaltijden te voorzien.
Food Discovery Awards
Op de Food Discovery Days waren er natuurlijk ook prijzen voor culinaire innovaties. Het PMG-lezerspubliek van foodprofessionals kreeg de kans om een stem uit te brengen op hun favoriet, zowel in de categorie 'Food' als in de categorie 'Drinks'.
De Food Discovery Award Category Food ging naar de Ambachtelijke Noordzeekroket van Traicar/Gastronello. Door de grote schaarste aan garnalen werd de Noordzeekroket ontwikkeld met kabeljauw, mosselen en een beetje garnaal. Boordevol lekkers recht uit onze Noordzee en perfect op smaak gebracht. Pancake Pleasures (Maisonie Homemade Desserts) en Imperial Fiorino (Imperial Meat Products) vervolledigden het podium.
Bij de innovatieve dranken - oftewel de Food Discovery Award Category Drinks - ging de gouden plak naar Fourchette van Brouwerij Van Steenberge. Het bier combineert het complexe karakter van een tripel met de drinkbaarheid van een witbier. Het toegankelijk, levend speciaalbier is zacht bitter, aangenaam verfrissend en uitstekend voor foodpairing. Piconesse (Houblonesse) bezette plaats twee terwijl de derde plek werd gedeeld (ex aequo) door het GILI Masala Chai Elixir (ROOT4YOU) en Terrest Golden Tripel (Terrest Farm & Brewery).