Chiffres du marchePremium

NON FOOD GROWING SLOWLY BUT STEADILY

Gfk
Rachel De Greef, Consultant Retail

It seems to be happening so fast, but we are already halfway through 2018. At the end of the first semester, let’s take a look at the Belgian results for the measured Non Food panels. Overall, the Q2 result is positive, but only just – with a growth of 0,4%. Unfortunately, that does not seem to be enough to push up the YTD value, which still shows a small decline of 0,7% compared to the first semester of 2017.

While half of the panels are having trouble upholding their value, the other half have had a great second quarter, which has boosted their YTD results. The categories experiencing the worst declines in Q2 are Books (-7%) and Entertainment (-4,1%). Other categories that declined on YTD, as well as on Q2 results, are MDA (-3,9%), Stationery (-3,1%) and Fashion (-1%). In contrast to these, other panels showed good growth in Q2, with the biggest increase being in CE (+5,1%), DIY (+4,1%) and Telecom (+3,6%). IT (+0,4%) and SDA (0%) were pretty much unchanged compared to Q2 last year.

With a 5,1% increase on CE, we can confirm that the “World Cup effect” boosted sales of Televisions once again. The Red Devil mania, alongside lots of promotional activities in retail, delivered (and even surpassed) the expected growth, making CE the top increasing panel of this second quarter. DIY wins second place, topping its value by 4,1%, most likely thanks to the magnificent weather this spring.

Both Books (-7%) and Entertainment (-4,1%) have declined significantly during Q2, as Belgian consumers mentality shift from ownership to access-driven behavior. Streaming services have become part of our everyday lives, and having access to unlimited entertainment is becoming normal. The absence of major bestsellers and hyped books is costing the sector about 5 million euros.

While MDA seemed stable at the start of the year, it had trouble during the second quarter. Enhanced by lower average prices, the sector is losing value at a year-to-date rate of -1,4%. SDA, on the other hand, still shows stability, not losing or winning any value in Q2 (0%). However, this is due to Home Comfort appliances maintaining their value, and counterbalancing the losses seen in Personal Care and Kitchen Appliances. Although Solden sales delivered some boost to Fashion, the sector is still in minor decline overall, dropping one percent value this trimester. Telecom (+3,6%), in contrast, added some value on top of its extraordinary first semester, still surfing on the popularity of some new releases in the Phablets family.

At the closing of the second quarter, we conclude that the value of the Belgian non-food market is growing however slightly, but we are not yet out of the woods. Let’s stay positive as we are only halfway; the best is yet to come!

Faites un essai gratuit!Devenez un abonné Premium gratuit pendant un mois et découvrez tous les avantages uniques que nous avons à vous offrir.
  • checkLa lettre d'information hebdomadaire avec des conseils supplémentaires et un contenu exclusif
  • checkAccès complet aux archives numériques
  • checkAccès illimité aux 3.000 instructions de construction
  • checkAccès illimité aux 1.400 vidéos d’instruction
Vous êtes déjà abonné? Cliquez ici pour vous connecter
S'inscrire gratuitement

Déjà enregistré ou abonné?Cliquez ici pour vous connecter

Inscrivez-vous à notre newsletter et conservez la possibilité de vous désinscrire à tout moment. Nous garantissons la confidentialité et utilisons vos données uniquement à des fins de newsletter.

Articles connexes

Gfk retail reports mda

La gros électro s'est bien comportée au premier trimestre, mais le deuxième trimestre a été moins, avec une baisse en valeur et en volume. karel tyberghein note quelques conclusions surprenantes dans les rapports gfk retail reports.

Gfk: petit électro

Augmentations et diminutions du petit électro au deuxième trimestre 2018, déclare caroline cauwenberghs (gfk) dans les gfk retail reports.

Gfk retail reports

Après un premier trimestre médiocre pour le bricolage belge, dont le pire a été le mois de mars désastreux, le deuxième trimestre a affiché de meilleurs chiffres : +4,1%, portant la croissance du premier semestre à +1,4%. c'est ce que dit kristof scheys dans les gfk retail reports. le secteur du jardinage en particulier s'est fortement redressé.

Les food processors tout-en-un offrent une solution combinée

Les food processors se chargent pour vous de hacher et de découper vos produits au quotidien, tandis que les robots de cuisine séduiront plutôt les fans de pâtisserie. les appareils multifonctions combinent les deux et connaissent une popularité croissante. le consommateur soucieux du prix veut tirer le maximum des accessoires fournis. celui qui recherche vraiment un accessoire spécifique devra d'ailleurs avant tout accepter d'y mettre le prix. il est important de toujours proposer une gamme d'appareils différents. fort d'une connaissance approfondie des possibilités, vous guiderez facilement le client vers une solution sur mesure.

Dernière édition

Voir touschevron_right
Devenez un abonné Premium gratuit pendant un mois et découvrez tous les avantages uniques que nous avons à vous offrir.
Dans ce magazine