ELEKTRO HAUBEN BOEKT SUCCES MET WORKSHOPS EN FITNESSRUIMTE
MET GOEDE SERVICE WORDEN ALLE KLANTEN AMBASSADEURS
Vijf jaar geleden startte het echtpaar Hauben een elektrozaak. Ondertussen bouwden ze een nieuw pand naast de deur, openden er een gezonde lunchroom en stelden ze hun kelderverdieping open voor fitnesssessies. Van dag één zijn de workshops echter de grootste troef. Het blijft niet bij kooklessen op maat alleen; hier wordt ook de kennissenkring uitgebreid. Het aanbod werkt versterkend. En bovenal leidt de keuze voor duurzame merken en de doorgedreven productkennis tot algemene klanttevredenheid.
ORGANISCH GEGROEID CONCEPT
Klein begonnen
Elektro Hauben ligt langs de Bilzersteenweg in het Limburgse Hoeselt. Ruime parking en recent modern gebouw; de belevingswinkel van Yves Hauben en Carine Biesmans is sinds 2014 een feit. Nochtans startte het allemaal veel kleinschaliger. Beiden komen uit het onderwijs, Carine is op dat moment nog directeur van een avondschool. In 2005 start Yves, van opleiding graduaat elektronica en leerkracht technische vakken, als zelfstandige in bijberoep. Hij voert uiteenlopende werkzaamheden uit en krijgt daarbij wel eens de vraag om elektrotoestellen te leveren. Zoeken de mensen een kooktoestel, dan komen ze in de keuken terecht waar Yves demonstreert hoe één en ander functioneert. Voor andere huishoudapparaten worden ze in de woonkamer ontvangen. In de begintijd krijgt het echtpaar vooral familie, buren en vrienden over de vloer. Yves Hauben: “We zijn helemaal van nul begonnen, zonder stock. Na verloop van tijd merkten we dat sommige klanten toch wat schroom hadden om bij een privéwoning aan te bellen. Daarom gingen we op zoek naar een geschikt winkelpand."
ELEKTROSHOP, MEET, COOK & EAT
Yves Hauben: “Ondertussen zitten we hier 5 jaar op een toplocatie. Carine zorgt voor de administratie en boekhouding en we runnen samen met verkoper Nick Trouwers de winkel. In de demokeuken maak ik continu gerechten klaar. Al van in het begin organiseren we op donderdagavond workshops waarin we werken rond een specifiek thema of een bepaald toestel. Maar onze demokeuken barstte al snel uit z'n voegen, en toen de winkelruimte hiernaast vrijkwam, hebben we de kans gegrepen om uit te breiden." En sinds december 2018 is 'Meet, Cook & Eat' een feit. In deze ruimte die aansluit op de elektrohandel worden van dinsdag tot zaterdag broodjes en salades geserveerd. Alleen gezond en evenwichtig lekkers, klaargemaakt door de kok. Sindsdien vinden hier de kookworkshops plaats. Er zijn 10 kookplaten - geschikt voor een workshop met 20 mensen - allerhande ovens en kleinere kooktoestellen, goed om nieuwe technieken te leren. Rond de grote tafel is plaats om samen te eten. Yves Hauben: “Dit is 'Meet, Cook & Eat'; mensen leren elkaar kennen en spreken vaak direct af voor een volgende sessie. Daarnaast krijgen we heel wat aanvragen van bedrijven of verenigingen. We koken op vraag Mexicaans of Italiaans, met vis of er wordt gebakken. Dit gebeurt in samenwerking met restaurantchefs zoals Peter Briers, Xavier Conings, enz ... De ideeën blijven echter opborrelen. Daarom gaat deze zomer voor de eerste keer het kinderkamp koken & Franse les van start. De deelnemertjes bereiden zelf hun middageten en vieruurtje.
... én fitnessruimte
Yves Hauben: “Toen hadden we dus die grotere keuken, waarin we trouwens ook een keer per maand koken met een voedingsconsulente: glutenvrij, koolhydraatarm of -vrij ... En het begon opnieuw te kriebelen. Klanten vinden bij ons de nodige kooktoestellen, en als ze willen een gezonde maaltijd én tips om die zelf klaar te maken. Maar wat is er verder nog nodig om je goed in je vel te voelen? Ik ben twee jaar geleden zelf 25 kg afgevallen dankzij een personal coach, en heel de kelderverdieping stond nog vrij. Op 7 november van vorig jaar is personal trainer Koen Wins - voormalig profvoetballer en bachelor LO - in de nieuwe, volwaardige fitnessruimte gestart met zijn succesvolle één-op-één sessies. Dit bleek al meteen een goede versteviging van ons aanbod en de gouden driehoek voor de toekomst. Wij zijn de enige in België met dit concept."
Versterkend karakter
“Tijdens de workshops is er geen druk om de avond iets te kopen. Ik heb liever dat mensen erover nadenken. Toch komt 90% achteraf terug. Terwijl bezoekers van Meet, Cook & Eat wachten op hun broodje, snuffelen ze al eens rond in de winkel. Een andere klant proeft een lekker sapje. Dat brengt haar op het idee om bij ons een blender te kopen. Of ze volgt een programma bij de personal coach en wil een hartslagmeter aanschaffen en na een goede work-out een salade eten. Wij bieden alles onder één dak, wat enorm versterkend werkt. De shoppers komen uit de buurt, maar dankzij reclame op TV Limburg krijgen we tegenwoordig volk uit Peer, Bree, Hasselt ... over de vloer. En dankzij de samenwerking met EVA vzw, het ethisch vegetarisch alternatief, trekken we cursisten aan van over heel Vlaanderen. Wij zijn trots op onze insteek en blij dat we iets in beweging hebben gezet. Ondertussen dienen we als voorbeeld voor de sector. Ons doelpubliek is heel gemengd; veel jonge mensen. Die kopen misschien niet het duurste toestel, maar je hebt ze wel van begin af aan als klant."
FOCUSSEN OP WAT BELANGRIJK IS
Duurzaam assortiment
Elektro Hauben brengt grote en kleine huishoudtoestellen aan de man, apparaten voor persoonlijke verzorging, tafelartikelen, tv, audio en smarthomeoplossingen. Yves Hauben schat het aantal producten op 500 à 750. “We stellen het assortiment samen door onder meer bezoek aan beurzen. Wij testen elk toestel uitvoerig en gebruiken het in de winkel. Neem nu een geavanceerd strijksysteem: als je het niet goed kent, hoe ga je het dan verkopen? Of stoomovens: elke keukenbouwer wil ze verkopen, want er is aardig wat aan te verdienen. En achteraf staat dat toestel daar te staan, want thuis kunnen de mensen er weinig mee aanvangen. Wij organiseren 6 keer per jaar een workshop rond de stoomoven waarin geïnteresseerden alle mogelijkheden leren kennen. Ik geef geen 20% korting of speciale acties zoals één kopen, één gratis. Dit wijst erop dat dit bepaalde model uit productie gaat en zou bij de klant een belletje moeten doen rinkelen. Ik sta volledig achter onze duurzame producten. Soms lijkt het wel of verkopers bij de grote ketens getraind worden om extra jaren garantie aan te smeren. Ik daarentegen verkoop liever een degelijk toestel in de hoop dat de garantie overbodig is. Maar mocht het nodig zijn, dan doen we herstellingen aan huis. Daarvoor hebben we twee man op de baan."
Sfeer en beleving zijn cruciaal
Yves Hauben: “Geuren zijn heel belangrijk. Een van onze koffiemachines zet constant verse koffie; terwijl hij wacht, kan de klant een gratis kopje drinken. Elke zaterdag is er ontbijt. Verder sta ik heel de dag hapjes klaar te maken: zoete en hartige wafeltjes, ik bak een appelcake samen met onze dochter Lenah, of bak frietjes in de Actifry en serveer ze met zelfgemaakte mayonaise. Op andere dagen maak ik hier ter plaatse de gezinsmaaltijd klaar. Tijdens de zomer laat ik een ijsmachine draaien en bak ik er snel een cigarette russe bij."
Inspelen op seizoenen
“We hebben geen grote stock, springen heel flexibel om met ons assortiment en nemen alleen producten waarvan we zeker zijn dat de prijs niet keldert binnen enkele maanden. We spelen in op de seizoenen en doordat we goed draaien, wisselen die artikelen snel. We organiseren bijvoorbeeld workshops rond de lenteschoonmaak waarin consumenten een poetsmachine, stoomreiniger of stofzuiger uitproberen. Bij hitte is er een stormloop op ventilatoren. Die laat ik draaien, want je wil weten of ze lawaai maken. Als je het verschil demonstreert, dan speelt de prijs niet zo'n rol en kiest de koper gemakkelijker voor een stiller exemplaar. Een paar toestellen blijven constant uitgestald, ook als die gebonden zijn aan een bepaald jaargetijde. En soms verkopen we wel eens een demotoestel. Dat is immers onze grootste kost; na 1 tot 2 jaar zijn er nieuwe modellen op de markt en is het apparaat in kwestie aan vervanging toe. Leveranciers merken dat ons concept werkt, en zijn soms geneigd ons tegemoet te komen, maar een gratis toestel zit er niet in."
Persoonlijke aanpak en service
“Vroeger deden we in onze privéwoning persoonlijk de deur open. Ook nu nog staan we klaar als iemand de winkel betreedt met een “kan ik u helpen?". 99% van de bezoekers vindt die aanpak wel fijn. Zelfs van de mensen die aangeven alleen te willen rondkijken, wil uiteindelijk slechts een halve procent niet begeleid worden. Consumenten stellen advies op prijs. Eerst peilen we naar de behoeften. Elk radiootje heeft immers een specifieke functie. En aan de buitenkant zie je de onderlinge verschillen tussen koffiemachines niet. Een ouder koppel dat de hele dag door koffie drinkt, is wellicht blij met een thermostaat. Een stel dat uit werken gaat, wil misschien een timer om 's morgens wakker te worden met een kopje verse koffie. Wij geven tips mee over de producten, dat is een duidelijke meerwaarde. En een klant betaalt met plezier 20 euro meer als hij de meerwaarde erachter ziet. Dit onderscheidt ons van de grote ketens of van het internet. Merkt een koper achteraf dat hij een stukje info mist en wil hij daarvoor de handleiding niet lezen, heeft hij raad nodig over het onderhoud, dan springt hij opnieuw binnen. En hij vertelt dat ook in zijn vrienden- en kennissenkring. Zo worden al onze klanten onze ambassadeurs en helpen ze verkopen."
ELEKTRO HAUBENS TIPS VOOR COLLEGA'S
Durf te geven
Uiteraard hoeft u uw winkel niet meteen helemaal om te gooien. Zelfs met kleine toestellen creëert u beleving. Koop bijvoorbeeld kant-en-klaar meel en bak een brood, gooi een bak ijs in de ijsmachine en laat de mensen proeven. Winkeliers zijn dikwijls te bang om iets te geven. Wij schenken onze klanten bijvoorbeeld een glaasje cava bij speciale gelegenheden zoals Moeder- en Vaderdag of Valentijn. Ik laat soms een bevriende ijsventer alle buitenkomende klanten een ijsje geven. Je kunt bij manier van spreken de lokale voetbalploeg sponsoren waarvan er verder nooit iemand in je winkel komt, of je opteert ervoor je klanten in de watten te leggen. Dan zeggen ze op Facebook dat ze een glas aangeboden kregen bij Elektro Hauben. Allemaal gratis mond-aan-mondreclame.
Bundel de krachten
Onlangs wou een plaatselijke bakker een winactie doen met broodmessen. Met 7 plaatselijke zelfstandigen hebben we uiteindelijk een artisanaal broodje ontwikkeld. De slager en kaasboer zorgden voor ambachtelijk beleg, de fruit- & groentewinkel voor garnituur. Het belegde broodje is bij ons in Meet, Cook & Eat te koop. Bij de betrokken winkels krijgen de mensen een krasbiljet, waarmee ze kans maken om een broodmes te winnen dat 25 jaar gegarandeerd scherp blijft. Het hele plaatje klopt, en dit nog voor de actie 'koop lokaal' van Unizo.
Verzin iets nieuws
Voor ons draait alles rond passie. Daar steek je inderdaad tijd en energie in. Veel collega's die al lang in het vak zitten, hebben maar één ding voor ogen: dollartekens. En dan vinden ze dat het niet goed gaat met de detailhandel. Goud ga je inderdaad niet meer verdienen, maar brons en zelfs zilver zijn best te doen. Doe vooral iets wat een ander nog niet doet. Ons voorbeeld kopiëren werkt niet. Ik wil mij vooral concentreren op het koken; als uithangbord van de winkel kan een zaakvoerder het zich niet veroorloven achter zijn bureau te blijven. Je moet gastheer spelen, anders vertrekken de bezoekers onverrichterzake.
TOEKOMSTVISIE
“Op vijf jaar tijd hebben we twee winkels gerealiseerd. We zitten nog boordevol ideeën en zien op termijn nog wel groei, potentieel en mogelijkheden. Als we het concept zouden commercialiseren, is het hek van de dam. Misschien kunnen we daarvoor wel investeerders aantrekken, maar dan doe je je eigen ding niet meer. Want nu kom ik 's ochtends de trap af van onze loft hierboven en stap ik in mijn droom." Misschien staat de opvolging al vast. “Dochter Lenah is het verkoperstype, zoon Noah heeft een neus voor technologie. We hebben de stiekeme hoop dat ze de winkel later overnemen, dat is ook een stimulans voor ons. Maar ondertussen blijft het een hobby."