WAT U MOET WETEN OVER DE NIEUWE WETGEVING OVERHEIDSOPDRACHTEN
Meer kansen voor kmo's en meer flexibiliteit voor de besturen
Sinds 30 juni 2017 geldt een gewijzigde wetgeving rond overheidsopdrachten. Naast enkele terminologische aanpassingen, valt vooral op dat de wetgever aan de ene zijde meer kansen wil bieden aan kleinere kmo's, en aan de andere zijde extra flexibiliteit wil verlenen aan de opdrachtgevende besturen. Om enige duidelijkheid te scheppen in wat er nu precies veranderd is, organiseerde Bouwunie een aantal studienamiddagen in samenwerking met de specialisten van GSJ Advocaten. Uw vakblad was erbij en zet voor u de meest markante zaken op een rijtje.
OPDRACHTEN GEPUBLICEERD NA 30 JUNI 2017

PLAATSING VAN OVERHEIDSOPDRACHTEN

Betere omkadering voor de gunningsprocedure met onderhandeling
“Overheden krijgen ook meer ruimte en slagkracht om in onderhandeling te treden. De voorwaarden om een dergelijke procedure op te starten zijn vandaag ruimer en beter geformuleerd. Het is duidelijk dat de wetgever hier in de kaart speelt van de besturen, die op die manier het aanbestedingsproces meer naar hun hand kunnen zetten. Maar ook de aannemer die inzet op kwaliteit, kan er uiteraard zijn voordeel mee doen."
Extra kansen voor kleine kmo's
“Naast de ingevoerde 'perceleringsdwang', waarbij overheden per default grotere werken moeten opdelen in kleinere 'percelen', tenzij anderszins gemotiveerd, biedt natuurlijk extra kansen voor de kmo's. Een andere wijziging ten goede van de kleinere bedrijven is het optrekken van het aanbestedingsplafond voor opdrachten met een beperkte waarde. Vroeger kon een overheid een werk met een waarde niet hoger dan 8.500 euro rechtstreeks en zonder enige procedure toewijzen aan een aannemer naar keuze. Vandaag wordt dit plafond opgetrokken tot 30.000 euro (excl. btw), op basis van aanvaarde factuur."
ALGEMENE UITVOERINGSREGELS

Besturen kunnen vlot wijzigingen aanbrengen
“De belangrijkste verandering is dat de wetgever de besturen veel meer vrijheid geeft om wijzigingen aan te brengen. Dit kan in 'behoorlijk verantwoorde gevallen', of wanneer de wijziging een 'noodzakelijk karakter' in zich draagt. Voor bepaalde zaken kunnen wijzigingen zelfs 'zomaar' doorgevoerd worden. Het is m.a.w. oppassen geblazen voor de inschrijver! Het gaat hier immers over aanpassing van de opdracht, prijzen, leveringstermijnen, schadeclaims, boetes, enzovoort. U zal het maar meemaken dat in de uitvoeringsfase de opdrachtgever plots beslist om de spelregels te veranderen! Wel is het zo dat de mogelijkheden om wijzigingen aan te brengen, steeds expliciet vermeld moeten staan in de aanbesteding. Lees als inschrijver dus steeds goed de kleine lettertjes, en verbreek eventueel het contract wanneer u denkt dat effectief doorgevoerde wijzigingen nadelig kunnen uitpakken voor u."
Risico's doorschuiven naar de aannemers
Christophe Lenders: “De wetgeving rond de overheidsopdrachten is in permanente juridische evolutie, en het is duidelijk dat overheden steeds meer risico's naar de aannemers willen doorschuiven. Dit past ook binnen de ontwikkeling van PPS als het geliefkoosde investeringsinstrument voor overheden. Hoe ver deze evolutie ons in de praktijk precies zal brengen, valt uiteraard nog af te wachten."