VROEGE START GARANDEERT EEN GESLAAGD BBQ-SEIZOEN
Creatieve trends spreken brede doelgroep aan
Het grillseizoen biedt de retailer heel wat opportuniteiten. Vooral sauzen en de versafdelingen van vis, vlees & groenten garanderen een grotere omzet. Een centrale barbecuestand, hoekpresentaties en aparte displays zorgen voor extra visibiliteit en stimuleren impulsaankopen. Tal van nieuwigheden brengen leven in het schap. Onder invloed van kookprogramma's kent de 'do it yourself'-hype een hoogtepunt: de consument mengt zelf slaatjes, rookt voedingswaren en waagt zich aan groentecreaties en warme bereidingen op de barbecue.
MEEROMZET VOOR DIVERSE PRODUCTCATEGORIEEN
Koude én warme sauzen
Voor de sauzencategorie is het barbecueseizoen uiteraard een heel belangrijk moment: geen BBQ zonder lekkere sausjes. Sommige merken activeren hun koude sauzen sterk tijdens deze periode, above en below the line. Met sterke communicatiecampagnes, gekoppeld aan een uitstekende zichtbaarheid in de winkels en aantrekkelijke promoties. Consumenten willen hun gasten telkens iets anders aanbieden. R&D-teams staan dan ook paraat om steeds nieuwe smaken en aroma's uit te testen en te introduceren. Er zijn ook sausjes die uitsluitend tijdens deze periode verkrijgbaar zijn. Nieuwigheden en limited editions zorgen uiteraard voor meerverkoop in de volledige categorie.
Versrayons maken het verschil
Vooral de versrayons maken het verschil. Versheid, smaak en uitzicht doen gewoon verkopen. Een winkel waarvan de groente- en slagerijafdeling steeds in orde is, scoort sowieso hoger qua kwaliteitsgevoel bij consumenten, en dit breidt zich uit over de volledige winkel. Op dat moment is de prijs zelfs ondergeschikt. De mensen zoeken kwaliteit en versheid, ook voor hun BBQ.
DIVERSE SCHAPPEN IN DE KIJKER
Het seizoen beperkt zich zeker niet langer tot de maanden juni-juli-augustus. Liefhebbers grijpen elke gelegenheid om hun toestel boven te halen. Het is dan ook belangrijk dat u de producten tijdig en goed zichtbaar uitstalt, voor de eerste mooie dagen. Bovendien draagt het EK voetbal komende zomer zeker bij tot de grillgekte; dit is een extra reden om een etentje te organiseren en samen van een match te genieten. Maak in het kruiden- en sauzenrayon plaats vrij voor tijdelijk verkrijgbare seizoenaanbiedingen en voorzie extra ruimte voor merken die hun producten volop aandacht geven in de media.
Barbecue hotspot
Het is belangrijk om extra zichtbaarheid te geven aan het barbecueassortiment. Idealiter richt u een aparte 'BBQ-uitstalling' in op een centrale plaats in de winkel, waar shoppers alle benodigdheden gegroepeerd terugvinden. Dit helpt hen snel de nodige producten te vinden én het biedt extra inspiratie, wat zich voor u vertaalt in meerverkoop. Daarnaast stimuleert een attractieve presentatie buiten de normale plaats in het schap bijkomende impulsaankopen.
Jobo lanceert onder andere een assortiment van rookkruiden, zowel in consumenten- als grootverpakking. De mix van beukenhout met typische kruiden zorgt voor een langdurige smaak- en geursensatie. In een aantal restaurants is dit reeds een topproduct
Versafdelingen
Bepaalde producten die u aankoopt in bulk, kunt u in individuele porties aanbieden als verse saus bij de afdeling vers vlees, vis of groenten. De klant koopt bijvoorbeeld hamburgers en neemt direct zijn verpakking hamburgersaus mee. Of omgekeerd: hij ziet een potje BBQ Saus dip & glaze en krijgt er van u meteen tips bij: gebruiken als dipsaus, marinade voor ribbetjes en als glaze voor kippenboutjes. Leveranciers zorgen voor deze artikelen, in samenspraak met de retailer, voor een gepersonaliseerd etiket of een aparte verpakking, in combinatie met een correcte prijs-kwaliteitsverhouding.
Met 'Streetfood BBQ' brengt Verstegen Spices & Sauces u als versspecialist volop inspiratie
Hoekpresentaties en displays
Speel in het barbecueseizoen met hoekpresentaties op diverse locaties: plaats kruiden en sauzen bij een koeler met barbecuevlees. Voorzie pakketjes grillgroenten en verschillende slamengelingen in het groente- en fruitrayon. Laat deze presentaties extra opvallen door wobblers, receptenfiches aan het rek, degustaties, promo's in een folder ... Tijdelijke displays kunnen winkelvloer- of zelfs toonbankdisplays zijn, afhankelijk van de producten. Het product moet de consument aanspreken; hiervoor is de verpakking van zeer groot belang.
Fabrikanten maken die dan ook zo informatief en aantrekkelijk mogelijk.
UITGEBREIDE DOELGROEP
Wie houdt er nu niet van een BBQ op een zomeravond? In principe zit elke Belg dus in de doelgroep.
Over het algemeen richten adverteerders van fast moving consumer goods zich tot de VVA's: de Voornaamste Verantwoordelijke voor de Aankopen, toch nog steeds meestal vrouwen. Op het vlak van sauzen constateren we wel dat shoppers gemiddeld genomen een iets jonger profiel hebben; 65-plussers zijn hier wat ondervertegenwoordigd. Verkooptoppers zijn veelal de meest courante producten zoals mayonaise, cocktailsaus, ketchup enz.
Maar jaarlijks zien we eveneens innovaties die het steeds beter doen. In sommige gevallen worden nieuwe trends hits die blijven doorgroeien.
Vandemoortele vinaigrette Thousand Islands is een lichtgekruide, zoetzure smaak. Perfect bij salades met Italiaanse kazen, aardappelen en olijven of met zeevruchten, tonijn of asperges
VOOR U SAMENGEVAT
- Met een slimme strategie beloven uiteenlopende product-categorieën meeromzet; vooral de sauzen en de versrayons scoren.
- Presenteer de producten vóór de eerste zonnige dagen op diverse plaatsen in de winkel en haal zo het onderste uit de kan.
- Laat het rayon en de extra displays opvallen met wobblers, receptenfiches, degustaties en promo's.
- Vooral de jongere doelgroep is avontuurlijk; verras die ieder jaar met nieuwigheden en innovaties.
- Te volgen trends zijn 'salad in a jar', gerookte gerechten, gegrilde groenten en warme bereidingen op de barbecue.