VIJF OPVALLENDE TRENDS IN CHARCUTERIE EN SMEERSALADES
De consument draagt gezondheid, authenticiteit en kwaliteit hoog in het vaandel
Belgen zijn tuk op charcuterie en smeersalades. Met een jaarlijks volume van 78.996 ton aan charcuterie is de Belg een echte 'fan' van vlees op de boterham. Maar ook de smeersalades gaan vlotjes over de toonbank. Deze subcategorie liet de voorbije vier jaar een groei van 4,5 procent optekenen. De Belgische consument toont bovendien een stijgende belangstelling voor gezonde voeding en de fabrikanten blijven op dat gebied niet achter. Maar ook authenticiteit, vakmanschap en kleinere porties spelen hier een belangrijke rol.
1. SMEERSALADES ZIJN GROOTSTE GROEIER
Smeersalades zijn de snelst groeiende subcategorie binnen broodbeleg. In vergelijking met onze buurlanden zijn wij Belgen de absolute kampioen in deze lekkernij. 8 op de 10 Belgen kopen dan ook elke drie weken een smeersalade. Smeersalades bieden volop variatie. Klassiekers zoals vleessalade, kip curry en tonijnsalade staan bovenaan op het favorietenlijstje van de consument. Maar er is ook zeker plaats voor specialere salades en innovaties. Bovendien zien we dat de pikante smaken, zoals kip samourai en scampi diablo, steeds populairder worden.
2. CHARCUTERIE ZET GROOTSTE VOLUME NEER
Binnen broodbeleg zet charcuterie het grootste volumecijfer neer, met 78.996 ton. Jaarlijks koopt de Belg maar liefst 40,4 keer charcuterie aan, wat bijna een wekelijkse aankoop is. Ook de penetratie van charcuterie is, samen met kaas, de hoogste binnen het broodbeleg (98,2%). Als we naar het aanbod van charcuterie kijken, dan zien we dat ook hier de klassiekers, zoals gekookte en rauwe ham, blijven scoren. Producten die echter stevig in de lift zitten, zijn gevogelte en speciale rundvleessoorten.
3. OP ZOEK NAAR GEZONDERE VARIANTEN
Belgen tonen steeds meer belangstelling voor gezonde voeding, en dan met name voor producten met minder suiker, zout en vet, en glutenvrije producten. Sommige fabrikanten spelen in op deze consumentenvraag en brengen aangepaste producten op de markt. Een mooi voorbeeld zijn smeersalades die veel minder calorieën bevatten, producten waar minder zout in zit, of nog de producten die allemaal glutenvrij zijn, maar ook minder zout, vet en additieven bevatten. Andere spelers, zoals De Nil, werken al van in het prille begin met magere vleessoorten, zoals paardenvlees, dat vetarm, rijk aan ijzer en gluten- en hormoonvrij is.
4. VOORKEUR VOOR KLEINERE PORTIES
Charcuterie wordt niet alleen op de boterham gegeten, maar ook al eens tussendoor. Vooral bij tapasschotels en als aperitiefhapje zijn vleeswaren erg in trek. Daarmee gepaard gaande, worden de verpakkingen ook kleiner. Bovendien worden de gemiddelde Belgische gezinnen kleiner en is er dus sowieso meer vraag naar kleinere porties.
5. AANDACHT VOOR AUTHENTICITEIT
Naast die zoektocht naar gezondere voeding hecht de hedendaagse consument ook erg veel belang aan authenticiteit en kwaliteitsvolle producten met een eerlijk en ambachtelijk karakter. Ook labels met betrekking tot de herkomst van het vlees zijn hierbij belangrijk. Belgisch vlees staat dus hoog aangeschreven. Al zien we dat Spaanse en Italiaanse hammen en salami's ook erg gewild zijn vanwege hun zuiderse aspect.