CharcuteriePremium

VIJF OPVALLENDE TRENDS IN CHARCUTERIE EN SMEERSALADES

De consument draagt gezondheid, authenticiteit en kwaliteit hoog in het vaandel

Belgen zijn tuk op charcuterie en smeersalades. Met een jaarlijks volume van 78.996 ton aan charcuterie is de Belg een echte 'fan' van vlees op de boterham. Maar ook de smeersalades gaan vlotjes over de toonbank. Deze subcategorie liet de voorbije vier jaar een groei van 4,5 procent optekenen. De Belgische consument toont bovendien een stijgende belangstelling voor gezonde voeding en de fabrikanten blijven op dat gebied niet achter. Maar ook authenticiteit, vakmanschap en kleinere porties spelen hier een belangrijke rol.

1. SMEERSALADES ZIJN GROOTSTE GROEIER

Smeersalades zijn de snelst groeiende subcategorie binnen broodbeleg. In vergelijking met onze buurlanden zijn wij Belgen de absolute kampioen in deze lekkernij. 8 op de 10 Belgen kopen dan ook elke drie weken een smeersalade. Smeersalades bieden volop variatie. Klassiekers zoals vleessalade, kip curry en tonijnsalade staan bovenaan op het favorietenlijstje van de consument. Maar er is ook zeker plaats voor specialere salades en innovaties. Bovendien zien we dat de pikante smaken, zoals kip samourai en scampi diablo, steeds populairder worden.

2. CHARCUTERIE ZET GROOTSTE VOLUME NEER

Binnen broodbeleg zet charcuterie het grootste volumecijfer neer, met 78.996 ton. Jaarlijks koopt de Belg maar liefst 40,4 keer charcuterie aan, wat bijna een wekelijkse aankoop is. Ook de penetratie van charcuterie is, samen met kaas, de hoogste binnen het broodbeleg (98,2%). Als we naar het aanbod van charcuterie kijken, dan zien we dat ook hier de klassiekers, zoals gekookte en rauwe ham, blijven scoren. Producten die echter stevig in de lift zitten, zijn gevogelte en speciale rundvleessoorten.

3. OP ZOEK NAAR GEZONDERE VARIANTEN

Belgen tonen steeds meer belangstelling voor gezonde voeding, en dan met name voor producten met minder suiker, zout en vet, en glutenvrije producten. Sommige fabrikanten spelen in op deze consumentenvraag en brengen aangepaste producten op de markt. Een mooi voorbeeld zijn smeersalades die veel minder calorieën bevatten, producten waar minder zout in zit, of nog de producten die allemaal glutenvrij zijn, maar ook minder zout, vet en additieven bevatten. Andere spelers, zoals De Nil, werken al van in het prille begin met magere vleessoorten, zoals paardenvlees, dat vetarm, rijk aan ijzer en gluten- en hormoonvrij is.

4. VOORKEUR VOOR KLEINERE PORTIES

Charcuterie wordt niet alleen op de boterham gegeten, maar ook al eens tussendoor. Vooral bij tapasschotels en als aperitiefhapje zijn vleeswaren erg in trek. Daarmee gepaard gaande, worden de verpakkingen ook kleiner. Bovendien worden de gemiddelde Belgische gezinnen kleiner en is er dus sowieso meer vraag naar kleinere porties. 

5. AANDACHT VOOR AUTHENTICITEIT

Naast die zoektocht naar gezondere voeding hecht de hedendaagse consument ook erg veel belang aan authenticiteit en kwaliteitsvolle producten met een eerlijk en ambachtelijk karakter. Ook labels met betrekking tot de herkomst van het vlees zijn hierbij belangrijk. Belgisch vlees staat dus hoog aangeschreven. Al zien we dat Spaanse en Italiaanse hammen en salami's ook erg gewild zijn vanwege hun zuiderse aspect.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Belg blijft charcuterie-eter maar wisselt af

De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.

Klant koopt minder charcuterie maar is te verleiden met authenticiteit

Charcuterie heeft een vaste plaats veroverd in onze dagelijkse voeding. ham blijft favoriet, maar gevogelte is dankzij zijn gezondere perceptie in opmars. groeikansen voor de retailer liggen in een hernieuwde aandacht voor de verstoog; de consument stelt immers een goede service op prijs. daarnaast wordt het best ook afgeweken van de traditionele indeling in het koelschap. focus daarnaast op bijkomende consumptiemomenten zoals het aperitief en op producten met een positief verhaal en een traceerbare herkomst. innovaties spelen ondertussen in op ambachtelijkheid, natuurlijkheid en dierenwelzijn.

Charcuteriespecialisten delen interessante inzichten

Nieuw cijfermateriaal van de vlam over het thuisverbruik van charcuterie schetst enkele opmerkelijke tendensen. we destilleerden hieruit de belangrijkste evoluties en legden een aantal stellingen voor aan de marktspelers.

Belgen kopen meer gevogeltecharcuterie

Binnen charcuterie schetsen de kalkoen- en kipbereidingen een mooie groei. deze producten wordt een gezond, vetarm maar smaakvol imago toebedacht. aangepaste verpakkingen vermelden alle geruststellende claims die een cruciale rol spelen in het aankoopproces: kwaliteit, traditionele knowhow en duurzame authenticiteit. een out-of-the-box presentatie met aandacht voor deze verwachtingen brengt meer dynamiek in het schap. de verkoopevolutie ziet er alleszins gunstig uit, want gevogelte biedt als alternatief voor klassieke vleeswaren nog heel wat mogelijkheden.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine