HYDRAULISCHE MIDIGRAAFMACHINES MET KORTE DRAAISTRAAL GEGEERD
Wendbare graafmachines must bij rioolwerk

ONDERDELEN
1. Rupsen, banden of rubberblokkenOmdat we het hier hebben over midigraafmachines (van 7 tot en met 13 ton), is er keuze tussen rupsen en banden. Bij de rupsen (stabieler dan de bandenversie) gaat het dan om stalen rupsplaten. Omdat die desgevallend het asfalt op een wegdek kunnen beschadigen, kan men ook opteren voor het beste van beide werelden: rubberblokken. Die worden zo op de stalen rupsketting gemonteerd. De stalen binnenkern van die blokken garandeert de levensduur, terwijl het rubber aan de buitenkant beschadiging van harde oppervlakten voorkomt.

3. Geluidsreductie
Ook voor de omgeving van de werken (omwonenden, grondarbeiders ...) nemen de fabrikanten maatregelen om het motorgeluid te beperken. Zo is het machinekoetswerk zo goed mogelijk ingepakt en geïsoleerd, waardoor het niet langer als een klankkast fungeert. Verder helpt het ook om de luchtinlaten hogerop te plaatsen, zodat geluidsgolven op de terugweg de hoogte ingaan. Ook alle maatregelen om die geluidsgolven op hun uitweg zo veel mogelijk te breken/kaatsen, helpen het geluid te verminderen.
UITSTOOTNORMEN

Bij de uitstootnormen gaat het om de beperking van de emissie van fijne stofdeeltjes en NOx. De emissie beperken kan op verschillende manieren, waarbij het voor fabrikanten steeds weer een delicate evenwichtsoefening is tussen de beperking van de stikstofuitstoot en de partikelemissie. Ook moet de machine daarbij steeds zo veel mogelijk van haar kwaliteiten behouden.
- Uitlaatgasrecirculatie (EGR): een deel van de uitlaatgassen wordt teruggeleid naar de verbrandingskamer. Dit wordt gemengd met inkomende lucht, waardoor het zuurstofgehalte daalt (meer inert gas) en de warmte van de verbranding over meer massa verdeeld moet worden. De verbrandingstemperatuur en Nox dalen.
- AdBlue katalysator: optimaliseren van de verbranding in de motor, waardoor minder fijne stofdeeltjes worden uitgestoot. De voorbehandelde stikstofoxiden worden in een katalysator omgezet naar stikstof en water.
- Dieselpartikelfilter (DPF): fijne stofdeeltjes opslaan in een filter, die zichzelf periodiek regenereert.
Hybrides
Veel constructeurs zijn bezig met hybride technologie om aan de steeds strengere emissienormen te kunnen beantwoorden. Sommigen hebben ook al hun hybride machineversies klaar. In die hybride machines wordt er meestal gekozen voor energierecuperatie binnen het zwenksysteem. De hydraulische motor voor het draaien van de bovenwagen wordt in die toestellen vervangen door een elektrisch onderdeel met motor en generator. Bij elke rembeweging van de bovenwagen slaat de generator de kinetische energie op die bij de volgende rotatie van de graafmachine weer afgegeven wordt in de vorm van elektrische energie of gebruikt wordt door de thermische motor om de efficiëntie van de hydraulische pomp te vergroten. Dit alles om een brandstofbesparing te bewerkstelligen.