Auto klimatisatiePremium

AIRCOSERVICE VEREIST KENNIS VAN ZAKEN

Hoewel de toestellen volautomatisch werken en de vakman dus weinig moet doen, wil dat niet zeggen dat hij geen kennis van zaken nodig heeft; als het aircotoestel tijdens de service een fout aanduidt, moet de vakman immers bekwaam geacht worden om het probleem daadkrachtig op te lossen. De vakman moet bv. weten waar de hoge- en lagedrukzijden zich bevinden, waar de verhitting en de afkoeling plaatsvinden e.d. Daarnaast moet hij weten waar te meten.


Het wettelijke minimum

Om een aircoservice te mogen uitvoeren, is men verplicht om een diploma voor F-gas te halen. Dat diploma beperkt zich echter tot het kunnen leeghalen van een aircosysteem, zodat er een minimale uitstoot is naar de buitenlucht. Er zijn wel bijkomende opleidingen op vrijwillige basis en bij de bekende centra (VDAB, Syntra, Educam …). Daarnaast bieden ook de fabrikanten zelf opleidingen aan; het spreekt voor zich dat zij willen dat hun toestellen correct gebruikt worden.

HYBRIDE WAGENS

Voor HEV's zijn er twee systemen op de markt: wagens die ongevoelig zijn voor vocht, en wagens die er wel gevoelig voor zijn. Bij die laatste is het essentieel om een correcte service uit te voeren. Een vochtprobleem bij een hybride voertuig kan aanleiding geven tot een kortsluiting, waardoor er 400 V op het motorblok terechtkomt. Dit wordt vermeden door een specifiek ontwikkeld aircoservicetoestel, voorzien van een hybride spoeltank: vooraleer er olie in het systeem gebracht wordt, spoelt het systeem nog even het volledige systeem, zodat men er zeker van is dat het systeem volledig schoon is.


AIRCODIAGNOSE RENDEERT

De investering in een nieuw toestel is niet gering. Zodra de aanschaf dan ook gebeurd is, mag de vakman niet bang zijn om het toestel te gebruiken. Een opleiding om het toestel goed te gebruiken, kan nooit kwaad. Daarnaast loont het voor de vakman ook de moeite om het toestel te gebruiken. Een aircoservice is een van de taken van de vakman die goed kunnen renderen. Het is bovendien een noodzaak voor het voertuig, waardoor elk voertuig op termijn de service nodig heeft. Als een klant dus binnenkomt met een probleem en dat aan het aircosysteem blijkt te zijn, dan is het zaak om de klant goed uit te leggen wat de noodzaak en het belang van een aircoservice zijn: smering van de compressor, opsporen van lekken, corrosief vocht uit het systeem halen … De klant is immers in het leeuwendeel van de gevallen onwetend over het systeem, temeer daar er geen dashboardwaarschuwing voorzien is. Schade aan het systeem is al snel vrij ernstig en duur, en iedereen heeft graag dat zoiets maar beter voorkomen kan worden. Wie dit dus goed aan de man brengt bij de klant, zal daar loon naar werken krijgen en tijdens een mooie zomer, waar de aircoservices elkaar sneller opvolgen, is het zelfs mogelijk om in enkele maanden tijd het toestel terugverdiend te hebben.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine