MeubelbeslagPremium

KLEPDEUREN BIEDEN TAL VAN MOGELIJKHEDEN

MONTAGEHULPEN MAKEN INSTALLATIE KLEPBESLAG STEEDS EENVOUDIGER

keuken klepdeur tweetraps
Bij vouwkleppen wordt het kastfront opgebouwd uit twee afzonderlijke horizontale panelen die bij het openen naar boven plooien en samenvouwen

Klepdeuren passen naadloos in de horizontale geleding van de moderne keuken en laten de gebruiker in de meeste gevallen toe om zonder stoten langs de open kasten heen te wandelen. Dankzij enkele technische upgrades is het beslag voor die klepdeuren vandaag slanker, lichter en eenvoudiger te installeren. De laatste jaren is er dan ook veel gewerkt aan de functionaliteit, het gebruiksgemak, eenvoudige montagemogelijkheden en aan het uitzicht en de inbouwmogelijkheden.

DE ENE KLEPDEUR IS DE ANDERE NIET

Hoewel het beslag voor klepdeuren traditioneel onder de noemer 'klepbeslag' wordt gegroepeerd, gaat het in wezen om een vijftal verschillende deurtypes. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat de deuren niet naar links of rechts openen, maar wel naar boven of beneden toe.

Klassieke klep

De meest klassieke uitvoering van de klepdeur is de enkele klep die net als een traditionele kastdeur, zij het omhoog in plaats van zijdelings, wordt geopend, doorgaans met een openingshoek van 75 à 110°.

Keukentrends 2025
16 artikels
Alles over keukenbouwOntdek ons digitaal magazine over keukenbouw
Lees magazinechevron_right

Het is een relatief eenvoudige oplossing, die binnen het gamma van de klepdeuren echter terrein begint te verliezen. De toepassing van dit type is immers maar op bepaalde hoogtes interessant: bevindt de kast zich te laag, dan is de inhoud moeilijk bereikbaar en stoot men tegen de open klepdeur; bevindt ze zich te hoog, dan kan de klep niet opnieuw worden gesloten.

Het beslag voor deze klepdeuren kan diverse vormen aannemen. Enerzijds is er het beslag met aparte potscharnieren en klepsteunen in metaal of kunststof, anderzijds bestaan er compacte 2-in-1-oplossingen. In het eerste geval worden de potscharnieren in het bovenpaneel van het corpus en de klepsteunen aan de binnenzijde van de zijpanelen gemonteerd; in het tweede geval behoren steun en scharnier tot dezelfde module, die tegen de zijpanelen wordt gemonteerd.

klepdeuren beslag
Het beslag past naadloos in de kastzijwand en is dus volledig aan het zicht onttrokken

Zwenkklep

Een alternatief voor de gewone klepdeur is de zwenkklep. Deze klep is bovenaan niet aan het corpus bevestigd, zodat die bij het openen schuin boven de kast wordt geheven. Ten opzichte van de klassieke klep biedt dit het voordeel dat de kastinhoud steeds makkelijk te bereiken is zonder dat de klep zelf in de weg zit. Het nadeel is dat dit type klepdeuren slechts toepasbaar is als er boven de kast voldoende open ruimte is.

Gezien de klep hier los van het corpus beweegt, worden er tussen beide geen scharnieren voorzien. Er is enkel het hefmechanisme met stalen zwenkarmen, dat hoog tegen de zijpanelen van het corpus wordt gemonteerd. Om de stabiliteit van het systeem te bevorderen, wordt tussen beide hefmodules doorgaans nog een stalen dwarsstang voorzien. Opdat die bij het vullen en legen van de kast geen hinder zou veroorzaken, wordt ze helemaal bovenin tegen het corpus gemonteerd.

Vouwklep

Bij vouwkleppen wordt het kastfront opgebouwd uit twee afzonderlijke horizontale panelen die bij het openen naar boven plooien en samenvouwen. Op die manier is de inhoud van de kast steeds goed zichtbaar, blijft de hinder van geopende kleppen relatief beperkt, en is de handgreep doorgaans eenvoudig bereikbaar.

klepdeur
Klepbeslag zoals dat voor vouwkleppen kan worden gecombineerd met zowel plaat­materiaal als glazen fronten, al dan niet met aluminium kader

Qua beslag zijn er voor deze klepdeuren verschillende onderdelen vereist. Ten eerste zijn er de potscharnieren om de bovenste klep te bevestigen aan de bovenkant van het corpus, ten tweede de middenscharnieren om beide panelen aan elkaar te bevestigen en ten slotte het klepbeslag zelf, bestaande uit twee stalen klepsteunen en twee hefmodules met kunststof behuizing.

De modules worden tegen de zijpanelen van het corpus gemonteerd, de klepsteunen worden bevestigd aan het onderste van beide frontpanelen.

Liftklep

In plaats van open te draaien of te vouwen, wordt de liftklep evenwijdig met de kast vooruit en omhoog geheven. Net als bij de vouw- en de zwenkklep zorgt dit voor een goede bereikbaarheid van de kastinhoud enerzijds en een beperkte belemmering van de doorgang bij open kastdeuren anderzijds. Opdat de klepdeur volledig geopend kan worden, moet boven de kast wel een vrije hoogte beschikbaar zijn van minimaal de klephoogte.

liftkleppen bereikbaar ergonomisch
Bij liftkleppen is de kastinhoud steeds makkelijk bereikbaar. Boven de kast moet er wel voldoende vrije hoogte zijn

Het beslag voor dit type klepdeuren is vergelijkbaar met dat voor zwenkkleppen: er wordt gewerkt met twee hefmodules aan de binnenzijde van de zijpanelen, die voor de stabiliteit met een stalen dwarsstang verbonden worden en waaraan het kastfront met behulp van stalen zwenkarmen wordt bevestigd.

Valdeur

Ten slotte wordt ook de valdeur nog onder de klepdeuren gerekend, al vindt dit type zijn toepassing eerder bij het meubilair dan in de keuken. De valdeur is vergelijkbaar met de klassieke klepdeur, met dat verschil dat de klep hier aan de onderzijde in plaats van de bovenzijde van het corpus bevestigd wordt en dat de openingshoek doorgaans beperkt is tot 90°.

In plaats van de klassieke klepsteunen en gasveren, kan bij dit type vandaag ook worden gebruikgemaakt van zeer lichte staalkabels.

VERHOOGD GEBRUIKSCOMFORT

Had het klepbeslag in het verleden nog al eens de reputatie om lomp en onhandig te zijn, dan hebben technische ontwikkelingen de voorbije jaren bij alle types geleid tot een verhoogd gebruikscomfort. Volgende troeven zijn vandaag veelal regel dan uitzondering.

traploos design klepdeuren
Quasi al het klepbeslag, waaronder dat voor zwenkkleppen, is vandaag traploos instelbaar
  • Kleinere inbouwgrootte: Dankzij een verbeterde schijftechnologie in de verschillende modules kunnen de gasveren en klepsteunen vandaag veel slanker worden uitgevoerd, met minder plaatsverlies in de kast als gevolg.
  • Beperkte openingsweerstand: Diezelfde schijftechnologie zorgt, bij correct afgesteld beslag, voor een verminderde weerstand bij het openen of sluiten van de klep, doorgaans gecombineerd met demping.
  • Multistop: Mits een correcte afstelling kunnen de meeste klepdeuren vandaag volledig traploos geopend en gesloten worden. Een symmetrisch systeem aan beide zijden in de kast zorgt ervoor dat de gebruiker exact kan bepalen hoe ver het front mag openen. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van de kast goed bereikbaar is en de klep altijd binnen handbereik is om ze terug te kunnen sluiten.
  • Elektrische openingsondersteuning: Daarmee opent de kast met een lichte tik tegen het front en sluit ze even gemakkelijk dankzij de geïntegreerde schakelaar.
  • Klembeveiliging: Om geklemde vingers te voorkomen, is het meeste beslag uitgerust met ingebouwde demping en, in het geval van vouwkleppen, klembeveiliging.
  • Integratie in een wandmeubel: Deze optie geeft de gebruiker een volledige bewegingsvrijheid, een optimale toegang en een ergonomische gebruikservaring. Dankzij de verschillende types zijn er verschillende manieren om het front te laten vouwen, openklappen, zwenken of liften.

Naast deze basiseigenschappen kan heel wat klepbeslag vandaag bovendien motorondersteund worden. Een 24V-motor faciliteert dan het openen en sluiten van de klep, en ook eventuele binnenverlichting kan er rechtstreeks op worden aangesloten.

AANDACHTSPUNTEN EN PRAKTISCHE BEPERKINGEN

Of een klepdeur binnen een bepaald project effectief een optie is, en welk type in dat geval het meest geschikt is, is afhankelijk van een aantal factoren. Volgende praktische aspecten dienen in ieder geval in overweging te worden genomen.

  • Positie en bereikbaarheid: Het al dan niet toepasbaar en/of functioneel zijn van bepaalde types klepdeuren is sterk afhankelijk van de hoogte waarop de kast zich bevindt en de eventuele aanwezigheid van andere kasten rondom. Klassieke klepdeuren zijn door de al aangehaalde redenen bijvoorbeeld allesbehalve interessant op borsthoogte of lager, terwijl zwenkkleppen, vermits de klep boven de kast geheven wordt, niet toepasbaar zijn in grotere kastwanden.
  • Gewicht: Aangezien de kastfronten bij klepdeuren omhoog worden geheven, is hun gewicht in deze toepassingen beperkt. Afhankelijk van het beslagtype en de fronthoogte, gaat het om maximaal toegelaten gewichten tussen 5 en 30 kg. Belangrijk is wel dat ook het gewicht van de handgreep hier moet worden meegerekend. Om een juiste afstelling van het beslag te kunnen garanderen, moeten kastfront en beslag bovendien specifiek op elkaar worden afgestemd. Elk type beslag is daarom beschikbaar in diverse uitvoeringen voor verschillende gewichten. Om klepgewicht en beslag correct op elkaar af te stemmen, stellen sommige fabrikanten online configurators beschikbaar.
  • Plaatmateriaal: Voor de kastfronten wordt het best gebruikgemaakt van multiplex, verlijmde timmerpanelen of (glazen) kleppen met aluminium kader. Er worden vooral standaarddeurdiktes verwerkt. Volledig glazen kleppen of kleppen met een smal aluminium kader behoren meestal ook tot de opties, al dient er dan wel gebruikgemaakt te worden van speciale adapters.
  • Plaatsverlies en binneninrichting: Plaatsverlies in de kast was lange tijd een belangrijk aandachtspunt bij klepdeuren. Momenteel zijn er echter al klapdeursystemen op de markt die helemaal in de zijkant van de kast geïntegreerd kunnen worden, zonder in te boeten op kwaliteit en techniek. Het inbouwen is al mogelijk bij zijwanden vanaf 16 mm dikte.
plaatsverlies beslag klepdeuren
Er zijn klapdeursystemen op de markt die helemaal in de zijkant van de kast geïntegreerd zijn

EENVOUDIGERE MONTAGE

inbouwbeslag 16 mm
Het inbouwen is al mogelijk bij zijwanden vanaf 16 mm dikte

De montage van klepbeslag kan, zeker in vergelijking met die van traditionele kastdeuren met potscharnieren, op het eerste gezicht een uitdaging lijken, en dat is niet geheel onterecht. Gezien de meeste onderdelen niet binnen het klassieke systeem van rijboring van 32 mm gemonteerd worden en het hefmechanisme specifiek op het gewicht van de klep afgestemd moet worden, gaat het wel degelijk om een complexere montage.

Om de meubelbouwer bij te staan en het proces te vereenvoudigen, zorgen heel wat fabrikanten vandaag echter voor de nodige montagehulpen. Het gaat onder andere om boormallen voor zowel het corpus als de kleppen. In veel gevallen worden de modules zelf bijkomend van speciale montagepinnetjes voorzien. Hiermee kan de module eenvoudig en correct tegen de kastwand gepositioneerd worden, alvorens ze wordt vastgeschroefd.

Het boorpatroon kan uiteraard eveneens in een CNC-machine worden geprogrammeerd. Het afregelen van het beslag gebeurt vandaag ook eenvoudig met behulp van een enkele schroef in het hefmechanisme. Door deze meer of minder aan te spannen, wordt de weerstand perfect op het gewicht van de klep afgestemd, zodat die laatste probleemloos in eender welke positie blijft staan.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kenneth Baert

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine