Sloopscharen bepalen winstgevendheid machine

Weinig keuzes in onze sector zijn zo moeilijk te maken als die voor een correcte sloopschaar. Wat er moet worden gesloopt is al een eerste overduidelijke, maar zeker niet laatste factor. De machine is eveneens een belangrijke factor, maar ook de kunde van de machinist, de capaciteit, het investeringsbudget, de beschikbare ruimte … spelen mee. U laten bijstaan bij de keuze is dus geen overbodige luxe.
Opbouw
Een sloopschaar is op het eerste zicht eenvoudig opgebouwd, maar er zit toch wat technologie achter de grijp- en knipbeweging. Ook is er onderling tussen de aanbieders een zeker onderscheid tussen de opbouw, wat weleens tot verschillen kan leiden in slijtage, onderhoud en werking. Een demonstratie aanvragen en zelf achter de stuurknuppel plaatsnemen is dan ook de beste raad die we u kunnen geven.
Bek(opening)
De bek of schaar bestaat uit twee delen: de vaste kant en het bewegend mes. Er zijn echter ook uitvoeringen waarbij beide delen bewegen. Daarnaast zijn er specifieke bekontwerpen op de markt die het materiaal in de bek dwingen, waarna de bek begint te knippen tijdens het samendrukken van het materiaal.

Wanneer u op zoek gaat naar een geschikte sloopschaar, is vooral de bekopening van belang. Daarbij moet eerst en vooral rekening worden gehouden met de typische grootte van de structuren die u wil verwerken. Want een te kleine opening zorgt voor tijdverlies, terwijl een te grote opening kan leiden tot overkill en langere cyclustijden. Er is natuurlijk ook het belang van de toepassing die u voor ogen heeft. Betreft het occasioneel sloopwerk op een werf, of repetitieve verwerking op het recyclingterrein? Een standaard graafmachine zal ook een andere benadering vergen dan de typische longreachmachines die vandaag zeer populair zijn in de sloopwereld.

Bewegingsaandrijving
In het frame is de aandrijving van de beweging opgenomen, in de vorm van cilinder(s) en een verbindingsstang. De beweging wordt hydraulisch aangestuurd via één, twee of vier cilinders, afhankelijk van de fabrikant. Tevens bestaan er uitvoeringen met een booster die de hydraulische druk kan verhogen. Dat laat toe om grotere scharen aan de drager te bevestigen.
Universele sloopscharen bestaan niet, al zijn sommige uitvoeringen breder inzetbaar
Stof, vocht en vuil zijn nefast voor de (blijvende) goede werking van een sloopschaar omdat ze het slijtageproces versnellen. Daarom zitten de hydraulica en verbindingen bij kwalitatieve machines veilig weggeborgen. Er wordt o.a. gewerkt met stofafdichting in de scharnierpunten, draaikranslagers met kwalitatieve afdichting, filters in het circuit …
Toegevoegde waarde
Daarenboven wordt de opbouw voorzien van enkele details die een belangrijke toegevoegde waarde kunnen bieden. Het gaat onder meer om extra grote pinnen gecombineerd met slijtvaste bussen op de roterende punten, terugslagkleppen voor de veiligheid en de inzet van hydraulische cilinders met einddemping. De geleidelijke beweging leidt tot een veilige werking en een langere levensduur van de slijtdelen.

Universele oplossing?
Breed inzetbaar kan …
Spoorstaven, gewapend beton, opslagtanks, bakstenen, metaal, groenafval … sloopwerkzaamheden zijn zeer divers. Daarom bestaat voor elk materiaal een geschikte sloopschaar. Maar voor bedrijven die slechts occasioneel met sloopwerken geconfronteerd worden, loopt de investering in gepaste oplossingen zo snel op. De vraag wordt dan weleens gesteld of er universele scharen bestaan. Het antwoord daarop is nee, al zijn sommige uitvoeringen wel wat breder inzetbaar. Een goed voorbeeld daarvan is een betonschaar met vooraan betontanden en achteraan messen om in wapeningsstaal te knippen. Ook met staalscharen kunnen in principe sloopwerken worden uitgevoerd.
… maar met belangrijk nadeel!
Er is echter een belangrijke ‘maar’ in dit verhaal: slijtdelen gaan aanzienlijk minder lang mee wanneer ze niet voor de juiste taak worden ingezet. Er wordt dus wel geld en tijd gewonnen door niet te investeren in de optimale oplossing, maar op lange termijn zal die winst snel verdampen in de vorm van een snellere vervangingsnood voor de tanden en messen. Bijvoorbeeld: wie beton knipt met een staalschaar, stelt de messen bloot aan de abrasieve werking van beton. Die messen zijn daar niet op berekend, wat een enorme impact heeft op de standtijd. Sommige fabrikanten hebben dit ook uitgetest en verkregen standtijden die nog slechts de helft waren van het normale potentieel.

Roterend
Er is een tijd geweest waarin de beweging rond de te slopen constructie volledig met de machine en arm moest worden uitgevoerd, de bek deed niks anders dan open en dicht gaan. Maar sinds de roterende sloopscharen op de markt zijn, zijn de meeste bedrijven toch overgestapt op die uitvoering. Uiteraard is dat goed voor de snelheid van werken, hoewel het voor sommige specifieke gevallen toch efficiënter kan zijn om met een starre uitvoering te werken.
Behalve het extra gewicht zijn er geen grote nadelen verbonden aan het werken met een roterende sloopschaar. Dat nadeel weegt echter niet op tegen de vele voordelen, zoals de wendbare werking en de gemakkelijke hantering.
Zorg ervoor dat uw sloopschaar uw budget niet sloopt
Snelwissels
Een volgende beslissing die moet worden genomen, is of het al dan niet interessant is om voor een snelwissel te kiezen. Dergelijk systeem geeft de opbouw uiteraard wat extra lengte en gewicht bij. Dus wie veelal in beperkte ruimtes actief is, is wellicht gebaat bij een meer eenvoudige uitvoering.
Als tijdverlies uit den boze is, opteert u bij de keuze voor een snelwissel idealiter voor een performant snelwisselsysteem. Want wie vaak moet switchen tussen slopen en andere activiteiten kan veel tijd verliezen als het wisselen te lang duurt. Let er ook altijd op dat u uw machine niet tot het uiterste drijft door er nog een extra systeem bij te plaatsen.

Slijtdelen bepalen groot stuk prijs
De slijtdelenmarkt wordt vandaag overspoeld met aanbieders, waarvan het niet altijd duidelijk is welke kwaliteit ze leveren. Het kan voor een bedrijfsleider wellicht aanlokkelijk lijken om voor een slijtdeel slechts een tiende van de prijs te betalen in vergelijking met de traditionele aanbieders, maar de kraanman denkt daar wellicht anders over. We mogen uiteraard niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar het prijsverschil zal zich ergens uiten. Meestal gaat het dan om goedkoper materiaalgebruik en onzorgvuldige productiemethodes. Goedkopere basismaterialen zullen ongetwijfeld sneller slijten of stuk gaan, wat leidt tot ongeplande stilstand en op lange termijn dus tot net méér kosten.
Onderschat ook niet dat er nogal wat slijtdelen zijn bij een sloopschaar: naast tanden en (tegen)messen gaat het ook om lagers, bussen, cilinders en pennen. Daarom doet u er goed aan om bij de aankoop na te gaan wat de benadering van de fabrikant is rond die slijtdelen. Zakenmodellen waarbij de scharen doelbewust goedkoop worden gehouden om vervolgens te cashen op de slijtdelen winnen vandaag aan populariteit. Zorg dus dat uw schaar uw budget niet sloopt.
