Studiedag STEM-Brugge
Samenwerking Inspireert
Op 4 december 2024 organiseren iSTEM Inkleuren en STEM voor de Basis een studiedag voor leerkrachten die op zoek zijn naar inspiratie voor hun STEM-lessen. Van STEM voor de oudste kleuters tot STEM voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs, jullie worden geïnspireerd als leerkracht om met STEM aan de slag te gaan in de klas
Deze studiedag gaat door in Brugge onder de slagzin ‘Samenwerken Inspireert’. Op die dag zal ook de iSTEM-prijs worden uitgereikt aan studenten uit de lerarenopleidingen die een belangrijke STEM-bijdrage hebben geleverd.
Samenwerking inspireert
Het programma bestaat uit hands-on workshops rond projecten die je kunt inzetten in de klas. Gezien het motto ‘Samenwerking Inspireert’, kun je er zowel workshops volgen van coaches van iSTEM Inkleuren en STEM voor de Basis als van onze partners.
STEM is een uitdaging voor vele leerkrachten. Daarom organiseren de cel iSTEM inkleuren en STEM voor de Basis samen met enkele van hun partners, een studiedag die de leerkrachten hierbij op weg kan helpen.
Het thema is 'Samenwerken Inspireert'. Samenwerken brengt het beste in mensen naar boven. Wanneer we onze krachten bundelen, ontstaan er nieuwe ideeën, leren we van elkaar en bereiken we meer dan alleen. Tijdens deze studiedag willen we, samen met onze partners, de leerkrachten inspireren om obstakels te overwinnen, creatieve oplossingen te bedenken en elkaar te inspireren om verder te gaan en het STEM-onderwijs voor onze leerlingen nog te verbeteren.
iSTEM-prijs
Omdat Samenwerken inspireert werkt de cel iSTEM Inkleuren ook nauw samen met de educatieve bachelor- en masteropleidingen van de partners. Werk van studenten heeft in sommige gevallen een grote meerwaarde voor het werk van de coaches en mag ook erkend worden. Daarom zal de cel jaarlijks een iSTEM-prijs toekennen aan één van de genomineerde studententeams.
Enkele van de genomineerde studenten
- Davy Schol – iSTEM-project STEMmige snaren (Hogeschool PXL)
- Daan Tirry en Mel Van Rompay – Ontwikkeling van KLOOV (Arteveldehogeschool)
- Geraldine Claessens, Aïsha Janssens, Lode Vermeiren, Pieter De Hauw, Justine Lauwereins – Ontwikkeling van een interdisciplinaire conceptmap met STEM-leerinhoud derde graad doorstroom (KU Leuven)
- Liesbeth Guldentops - Implementatiebetrouwbaarheid bepalen van lesmethoden: De iSTEM-lesmethode (UAntwerpen)