VerwarmingsketelsPremium

“Doe bij onze klanten niet wat je bij jezelf niet zou doen!”

Marechal service: 4e generatie gespecialiseerd in dienstverlening aan particulieren

marechal servicesMaréchal Service in Cuesmes bij Bergen, een familiebedrijf van de vierde generatie, groeide in de loop der jaren uit van een kleine onderneming gespecialiseerd in metaalproducten tot een verwarmings- en sanitairbedrijf ten dienste van particulieren. Christophe Maréchal en zijn zus Vanessa zijn de rechtstreekse nakomelingen van Julien Maréchal, die zijn eerste verwarmingsketel in 1931 installeerde.

Een familieverhaal

Christophe Maréchal ging als leerling elektromechanica tijdens de schoolvakanties aan de slag bij zijn vader Jean-Luc Maréchal. Jean-Luc was de opvolger van zijn vader, Jean Maréchal, die op zijn beurt het bedrijf van zijn vader, Julien Maréchal, had overgenomen.

Het bedrijf is momenteel dus in handen van de vierde generatie en is nog steeds gevestigd in de Rue de Ciply in Cuesmes, bij Bergen. Het huisnummer is in de loop van de jaren wel veranderd.

In 1893 werd het bedrijf Maréchal Lewuillon opgericht als onderneming gespecialiseerd in metaalproducten en -constructies. In 1931 installeerde Julien Maréchal zijn eerste verwarmingsketel. Sindsdien volgden er nog vele andere ...

Leren op het terrein

Op zeventienjarige leeftijd trad Christophe toe tot het bedrijf en besliste hij om de activiteiten van het familiebedrijf, gespecialiseerd in het onderhoud en de installatie van gas- een stookolieketels, voort te zetten. Hij volgde een cursus bedrijfsbeheer in avondonderwijs. Hij hield van menselijk contact en van het technische aspect van de activiteit. Op het terrein schaafde hij zijn kennis bij. Later kwam zijn zus Vanessa de onderneming versterken. Zij staat vandaag in voor de boekhouding en de administratie, terwijl Christophe het contact met de klanten onderhoudt.

Particuliere klanten

Vandaag heeft het bedrijf tien arbeiders in dienst en beschikt het over acht voertuigen. 90% van het cliënteel komt van de regio Mons-Borinage. De rest is vooral afkomstig uit de streek rond Doornik en uit Brussel. Het cliënteel bestaat voornamelijk uit particulieren.

“Vandaag hebben we een onderhoudscontract voor 1.477 verwarmingsketels (65% gas en 35% stookolie). Daardoor kunnen we vijf voltijdse arbeiders in dienst nemen”, vertelt Christophe. “De vervanging van verwarmingsketels vertegenwoordigt zo’n 85% van onze activiteiten. We merken op dat veel klanten van deze vervanging gebruikmaken om van stookolie naar gas over te schakelen.”

“De vervanging van verwarmings­ketels vertegenwoordigt zo’n 85% van onze activiteiten. We merken op dat veel klanten van deze vervanging gebruikmaken om van stookolie naar gas over te schakelen”
Christophe Maréchal - Zaakvoerder Maréchal Service

Gas biedt betere prestaties

“Ik moet neutraal zijn in mijn aanbevelingen”, verduidelijkt Christophe, “maar ik moet toegeven dat gas met dezelfde technologie beter presteert.” Volgens Christophe is gas minder duur dan stookolie wat de omvang en de regelmaat van de onderhouden betreft. Bovendien is gas properder en is er geen tank nodig. Daardoor win je plaats en vermijd je vooral eventuele bodemvervuilingen. Voor Christophe is de keuze voor gas dus vanzelfsprekend.

gasinstallatie
“Al 30 jaar werken we met merken die we gekozen hebben voor het betrouwbare materiaal en de degelijke dienst na verkoop”

 

Cerga-certificaat

De onderneming behaalde in 2002 het Cerga-certificaat. Dit certificaat heeft heel wat voordelen. Het is namelijk een kwaliteitslabel waarmee je klanten kan overtuigen. Cerga biedt ook permanente technische bijscholing en verschaft zijn aangesloten installateurs exclusieve informatie. De onderneming werkt voornamelijk voor particulieren. Vier op de vijf interventies zijn vervangingen van oude verwarmingsketels in het kader van woningrenovaties. Een vijfde van de installaties vindt dus plaats in nieuwe woningen.

Ook de arbeiders hebben baat bij het Cerga-certificaat. Zij moeten immers regelmatig opleidingen volgen om op de hoogte te zijn van de laatste nieuwigheden. Die opleidingen zijn betalend, maar worden grotendeels gesubsidieerd door het Waalse Gewest. Ook fabrikanten zoals Viessmann, Buderus en Vaillant bieden opleidingen aan.

“Een van onze sterktes is dat we kort op de bal spelen. Dat geldt zowel voor installaties als voor onderhoud en herstellingen” Christophe Maréchal - Zaakvoerder Maréchal Service

Degelijke Duitse merken

“Al 30 jaar werken we met merken die we gekozen hebben voor het betrouwbare materiaal en de degelijke dienst na verkoop. Door onze keuze voor die merken, zijn we ook in staat om uiteenlopende prijzen en steeds een kwaliteitsvolle follow-up na de verkoop aan te bieden.

De rechtstreekse samenwerking met die fabrikanten is onze troef”, vertelt Christophe. “We hebben de reputatie duur te zijn, maar onze klanten erkennen dat we goed werk leveren. Zij zorgen voor onze reclame, en dat is de beste reclame ooit!” Christophe benadrukt nog dat grote werven hem niet interesseren: “Daar hebben we het personeel en de uitrusting niet voor. We stellen liever onze particuliere klanten tevreden door ons op hen toe te leggen.”

Kort op de bal spelen

“Een van onze sterktes is dat we kort op de bal spelen”, vertelt Christophe. “Dat geldt zowel voor installaties als voor onderhoud en herstellingen.” Christophe zorgt voor de offertes. Vier personen, onder wie zijn zus, staan hem bij voor de administratie.

“Dankzij Cerga zijn we op de hoogte van de nieuwe geldende normen. Cerga stelt ons ook alle nodige informatie ter beschikking afhankelijk van de gevallen die zich voordoen.

De normen vormen op zich geen moeilijkheid, al is het niet altijd eenvoudig om ze bij renovaties na te leven of toe te passen”, verduidelijkt Christophe. Na elke installatie bezorgt Maréchal Service een attest aan de klant. Dat bespaart de klant extra kosten voor de goedkeuring van de installatie.

Stabiel personeel

Christophe Maréchal is trots op zijn stabiel personeel. Zijn ploegleider werkt bijvoorbeeld al vijftien jaar in het bedrijf. Als een arbeider met pensioen gaat, is het soms moeilijk om hem te vervangen. Christophe vult aan: “Dat geldt niet alleen voor het technische aspect. Arbeiders moeten ook beleefd en stipt zijn en een goed voorkomen hebben, want ik besef heel goed dat het onze technici zijn die ons bij onze klanten en onderweg vertegenwoordigen. We aanvaarden ook stagiaires via Le Forem (de Waalse tegenhanger van VDAB, n.v.d.r.). Daardoor ontdekken we soms interessante arbeiders en kunnen we ons een beeld vormen van hun persoonlijkheid.”

renovatie voor
Voor en na. De onderneming werkt voornamelijk voor particulieren. Vier op de vijf interventies zijn vervangingen van oude verwarmingsketels in het kader van woningrenovaties.
na renovatie
Voor en na. De onderneming werkt voornamelijk voor particulieren. Vier op de vijf interventies zijn vervangingen van oude verwarmingsketels in het kader van woningrenovaties.

 

Dienstenaanbod

Het bedrijf biedt onder meer de volgende diensten aan: plaatsingen van gas- en stookolieketels, installaties van condensatieketels op gas en op stookolie, plaatsingen van warmtepompboilers, herstellingen, onderhoud en controles van warmtepompen, boilers, thermostaten, gas- en stookolieketels en uiteraard een complete service voor en na de verkoop. Het bedrijf werkt soms samen met kwaliteitsvolle onderaannemers voor alles wat te maken heeft met bijvoorbeeld schoorsteenpijpen, buisisolatie, afbraak, maatproductie, neutralisatie van oude stookolietanken enz.

“Ik besef heel goed dat het onze technici zijn die ons bij onze klanten en onderweg vertegenwoordigen” Christophe Maréchal - Zaakvoerder Maréchal Service

De toekomst

Christophe ziet de toekomst positief tegemoet. “We werken met ervaren professionele arbeiders die over alle geschikte competenties beschikken. We vervangen oude centraleverwarmingssystemen en installeren telkens een modern en energiezuinig systeem afgestemd op de verwachtingen en het budget van de klant. We kiezen voor compacte en milieuvriendelijke systemen met een hoog rendement. We weten ook dat almaar meer particulieren hun stookolie-installatie inruilen voor een installatie op gas, omwille van ecologische, economische en praktische redenen. 75 tot 80% van de particulieren schakelen over op gas. Er is dus nog een toekomst voor ons weggelegd. Bovendien hebben we, zoals ik al zei, zo’n 1.400 onderhoudscontracten per jaar, bovenop de herstellingen en de sanitaire installaties. Ik ben optimistisch zolang onze arbeiders een van mijn motto’s blijven respecteren: ‘Doe bij onze klanten niet wat je bij jezelf niet zou doen!’’Christophe Maréchal

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Françoise Soetens

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine