BalpennenPremium

Markt van stationery daalde licht in 2019

De categorie balpennen kende grootste groei

gfkHoe goed deed de markt van stationery het in 2019? En wat mogen we verwachten van het komende jaar? Aan de hand van verworven data van het marktonderzoeksinstituut GfK nemen we een kijkje naar de meest opvallende trends die zich voordeden in 2019.

Waarde daalde licht in 2019

Dat het jaar 2018 moeilijk te overtreffen zou zijn, voorspelde GfK reeds vorig jaar. De verkochte waardes bleven in 2018 vrij stabiel (-0,1%), maar dit jaar kenden die een daling van -2,4% year to date. Deze licht dalende trend zet zich ook verder in het aantal verkochte stuks of verpakkingseenheden (-2,2%). Op dit vlak zien we dan weer een licht positieve evolutie, aangezien we in 2018 een terugval zagen binnen het aantal stuks van maar liefst -4,7%.

Sterkhouders in 2019

Pastel highlighters

De productgroep die in 2018 extra waarde genereerde, was zonder twijfel die van de highlighters. En die trend zette zich ook in 2019 positief verder. De waarde van highlighters steeg in 2019 met 3%, wat betekent dat er meer geld werd uitgegeven aan deze categorie. Uiteraard zit de hype rond de pastelkleuren, een van de meest opmerkelijke trends binnen de stationerymarkt sinds jaren, hier nog altijd voor iets tussen. Highlighters in pastellen tinten zien we dan ook niet meteen uit de rekken van de kantoorvakhandel verdwijnen. Ondertussen is er zelfs al een assortiment voor zowel zij die houden van felle kleuren als voor zij die eerder opteren voor iets zachtere kleuren.

GfK

Balpennen in stijgende lijn

De balpen kende in 2019 de grootste stijging in waarde (+4%) van alle productcategorieën en ook in aantal verkochte stuks kenden balpennen een stijging van 2%. Vooral balpennen met meerdere kleuren in één scoren sterk tijdens de back-to-schoolperiode. De traditionele balpennen blijven een van de belangrijkste productgroepen binnen stationery, maar lieten zich in het verleden wegdrummen door de vele alternatieven die op de markt zijn gekomen. Zo kregen balpennen te maken met heel wat concurrentie uit de hoek van de uitwisbare rollerballs en de writing feltpens. Die laatste kende de voorbije twee jaar heel wat succes en dat lag in lijn met de hype rond notebooks en bullet journals. Beide categorieën versterkten elkaar. In 2019 is de verkoop van schrijfviltstiften stabiel gebleven.

Rollerbalpennen

De categorie rollerbalpennen blijft stabiel, zowel naar waarde als naar aantal verkochte stuks toe. Dit toont nog maar eens aan dat de Belg verre van gestopt is met schrijven. Integendeel, door de vele alternatieven zoals rollerbalpennen kiest hij verschillende producten voor de verschillende doeleinden die hij voor ogen heeft.

Gfk

Back to school

Aankopen gebeuren in september

Waar de consument in het verleden graag de kinderen voorbereid aan het schooljaar lieten beginnen, zien we de laatste jaren een nieuwe trend opduiken. Het gewicht van september is in de Back-2-Schoolperiode (juli, augustus en september) echt de hoogte in gegaan en die trend zette zich ook in 2019 verder.

Oorzaak?

De voornaamste oorzaak van deze evolutie is de lijsten die scholen opstellen met wat nodig is voor het komende schooljaar. Die lijsten worden niet in juli of augustus doorgegeven, maar pas in september, bij het begin van het nieuwe schooljaar. Daardoor moet er in september nog worden geshopt. Waar vroeger alles in orde moest zijn voor het schooljaar effectief begon, is er nu dus meer tijd en ruimte om daar nog even mee te wachten.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Melissa Himpe

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine