CharcuteriePremium

Thuisverbruik vleeswaren steeg in 2020 met 8%

Gerookte ham

De licht dalende trend van de voorbije jaren is omgebogen tot een volumestijging van 8%. Deze stijging was het sterkst merkbaar bij bevolkingsgroepen die normaal in verhouding vaker buitenshuis eten zoals alleenstaanden, jongere gezinnen en de hogere sociale groepen. Op productniveau waren de zoutwaren de sterkste stijgers en qua aankoopkanalen was dit hard discount (Aldi en Lidl). Dit blijkt uit gegevens die VLAM aankoopt bij GfK België, dat de aankopen van 6.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik volgt.

Thuisverbruik steeg door Covid-19

Covid-19 heeft in 2020 gezorgd voor een atypisch jaar, ook wat betreft het verbruik van vleeswaren. Door de coronamaatregelen zoals de sluiting van de horeca, het verplicht thuiswerken, tijdelijke werkloosheid … kende het thuisverbruik van voeding een sterke stijging ten koste van het buitenshuisverbruik. Dit resulteerde in een omzetstijging van het thuisverbruik van voeding van 12%. Specifiek voor vleeswaren noteerden we een stijging met 13% in bestedingen en met 8% in volume. Een gemiddelde Belg kocht 10,9 kg vleeswaren in 2020, tegenover 10,1 kg per capita in 2019. Covid-19 zorgde hiermee voor een einde van de licht dalende trend van de voorbije jaren. Vooral tijdens de eerste lockdown steeg het thuisverbruik van vleeswaren (+13%). Tussen de twee lockdowns werd er nog 7% meer vleeswaren gekocht dan in dezelfde periode in 2019 en tijdens de tweede lockdown steeg dit opnieuw naar +9%.
Vleeswaren hebben traditioneel in verhouding al een groot thuisverbruik: 81% van de keren dat we in 2017 vleeswaren aten, was dit thuisverbruik (incl. de vleeswaren in de brooddoos voor werk/school).

Thuisverbruik vleeswaren
Bron: GfK via VLAM

Bijna alle Belgische gezinnen (99%) kochten in 2020 vleeswaren en ze deden dit gemiddeld bijna wekelijks (47 keer). Het was vooral die aankoopfrequentie die de voorbije jaren zorgde voor een licht dalend volume. Onder andere als gevolg van de algemene, blijvende voedingstrend naar one-stop-shopping (alle aankopen zo veel mogelijk bundelen in één winkelbezoek), is er minder gelegenheid en verleiding tot impulsaankopen en is er dus ook een impact op het gekochte volume. Maar aan die dalende aankoopfrequentie kwam in 2020 een einde. De gemiddelde prijs van vleeswaren steeg van 12,1 naar 12,6 euro per kg, waardoor de bestedingen in 2020 sterker stegen dan het volume, nl. met 13%. In totaal hebben de Belgen in 2020 ruim 1,5 miljard euro besteed aan vleeswaren.

Een gemiddelde Belg kocht 10,9 kg vleeswaren in 2020

Vooral zoutwaren populair

Binnen het thuisverbruik van vleeswaren zijn zoutwaren (rauwe en gerookte ham en spekblokjes) en gekookte ham de belangrijkste segmenten met volumeaandelen van boven de 20%. Ze worden ook beide jaarlijks door meer dan 90% van de Belgische gezinnen gekocht. De voorbije jaren deden binnen de vleeswarenrayon vooral de gevogeltebereidingen het goed, met een stijging van het volumeaandeel van 9,6% in 2016 naar 10,9% in 2019. In 2020 viel dit aandeel evenwel terug naar 10,3% en zijn het vooral de zoutwaren die volumeaandeel wonnen.

Aandeel thuisverbruik vleeswaren
Bron: GfK via VLAM

Walen grootste vleeswarenkopers

Het thuisverbruik van vleeswaren is het hoogst in Wallonië (12 kg per capita). In Vlaanderen verbruiken we 10,7 kg per capita. De Brusselaar is met 9 kg de kleinste vleeswarenkoper in België. De stijging in 2020 was wel het hoogst in Brussel (+13%). Naast de regionale verschillen zijn er ook verschillen in bevolkingsgroepen. Zo is het gekochte volume per capita hoger bij >50 jarigen, bij de lagere sociale groepen en bij één- en tweepersoonsgezinnen. De sterkste stijging in 2020 noteerden we bij alleenstaanden, <30-jarigen en de hogere sociale groepen. Dit zijn niet toevallig bevolkingsgroepen die normaal in verhouding vaker buitenshuis consumeren.

We noteren ook verschillen in voorkeur per charcuteriesoort. Zo opteren alleenstaanden, gezinnen met kinderen en gezinnen met beperkt inkomen in verhouding eerder voor salami en kookworsten terwijl ouderen eerder kiezen voor zoutwaren en paté. Gevogeltebereidingen doen het dan weer beter bij Vlamingen en bij jongere gezinnen. Gekookte ham ten slotte is geliefder bij Walen en welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden.

Salami
Alleenstaanden, gezinnen met kinderen en gezinnen met beperkt inkomen in verhouding opteren eerder voor salami en kookworsten

Hard discount sterkste groeier

Het marktaandeel van hard discount (Aldi en Lidl) zat al in stijgende lijn en is in 2020 nog verder doorgestegen. 36% van het vleeswarenvolume passeert nu bij hard discount langs de kassa, waardoor hard discount een even belangrijk aankoopkanaal geworden is als DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten). Vooral salami en gevogeltebereidingen doen het in verhouding beter bij hard discount. DIS 1 staat op zijn beurt wat sterker bij gekookte ham. Ook buurtsupermarkten staan in verhouding sterker bij gekookte ham en ook bij paté en bij de categorie ‘overige’ (o.a. droge worst, bierworst, rosbief, varkensgebraad …). Ook de slager scoort in verhouding het best bij die twee laatste categorieën.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Gerelateerde artikels

Verdere evolutie naar kleinere verpakkingen in de aardappelrayon

Vlam voerde in samenwerking met gfk belgium, ivox, de marktmaker en insites consulting een onderzoek naar de aardappel in onze belgische keuken. daaruit bleken enkele opvallende resultaten.

Charcuteriespecialisten delen interessante inzichten

Nieuw cijfermateriaal van de vlam over het thuisverbruik van charcuterie schetst enkele opmerkelijke tendensen. we destilleerden hieruit de belangrijkste evoluties en legden een aantal stellingen voor aan de marktspelers.

Klant koopt minder charcuterie maar is te verleiden met authenticiteit

Charcuterie heeft een vaste plaats veroverd in onze dagelijkse voeding. ham blijft favoriet, maar gevogelte is dankzij zijn gezondere perceptie in opmars. groeikansen voor de retailer liggen in een hernieuwde aandacht voor de verstoog; de consument stelt immers een goede service op prijs. daarnaast wordt het best ook afgeweken van de traditionele indeling in het koelschap. focus daarnaast op bijkomende consumptiemomenten zoals het aperitief en op producten met een positief verhaal en een traceerbare herkomst. innovaties spelen ondertussen in op ambachtelijkheid, natuurlijkheid en dierenwelzijn.

Groente- en fruitaankopen daalden in 2019

Zowel de groente- als de fruitaankopen daalden in 2019 met 1% in volume. dat leert vlam uit de cijfers, die het marktonderzoeksbureau gfk belgium via zijn panel van 5 000 belgische gezinnen, verzamelde. de cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik. de verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. vers fruit daarentegen werd gemiddeld goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider gevolgd door hard discount.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine