Wever & Ducré
FIRMA: Wever & Ducré
NAAM EN VOORNAAM: Margot Huysentruyt
TELEFOONNUMMER: 056/49.28.00
E-MAILADRES: margot.huysentruyt@weverducre.com
PROJECT: Showroom Wever & Ducré
DOELSTELLING(EN): Onze sfeervolle armaturen laten schitteren in de juiste setting
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kortrijk
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Bernd Steinhuber in samenwerking met Markey & Schelstraete
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bernd Steinhuber in samenwerking met Markey & Schelstraete
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Onze showroom bevindt zich in de gebouwen van Cotton Park, een business park dat onderdak biedt aan nog enkele andere bedrijven. Langs de buitenkant merk je geen verschil tussen de bedrijven, maar van zodra je de deur opent naar onze showroom word je ondergedompeld in de wondere wereld van de design- en architecturale verlichting. De showroom is opgedeeld in verschillende compartimenten, gescheiden door originele room dividers. Per zone wordt een productfamilie gepresenteerd, maar toch blijft onze showroom transparant. De showroom is als een kunstgallerij, waarbij je vanuit alle hoeken onze armaturen kan bekijken. Dankzij het laag pendelen van onze verlichting, kunnen de bezoekers een wandeling maken tussen de armaturen en de afwerkingen van dichtbij bewonderen. Ze worden als het ware als kunstobjecten voorgesteld.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Bij de inrichting van onze showroom wilden wij een zekere rust bewaren. We willen onze klanten niet meteen overladen. Hierdoor hebben we bewust gekozen om te werken met verschillende lades. Ook zitten er verschillende armaturen verborgen achter barnwood. Op die manier kan de klant op ontdekkingstocht doorheen onze showroom en kunnen ze zich laten verrassen door de verschillende lades/kasten open te maken. We werken met verschillende thematieken doorheen de showroom. Een lade bevat bv. alle inbouwspotjes met een randje, een kast bestaat uit specifieke verlichting voor een trap of gang... De klant kan aangeven waar hij of zij naar op zoek is en zo kunnen we de juiste lades of kasten bekijken. We hebben er ook bewust voor gekozen om bepaalde spotjes niet te doen branden, zodat de klanten deze van dichterbij kunnen bekijken. We hebben ze niet geplaatst in een hoog plafond omdat de details van de verschillende afwerkingen dan niet zichtbaar zijn.
In andere zones wordt niet alleen de esthetiek getoond, maar komt ook de techniciteit aan bod. Zo tonen we bijvoorbeeld het verschil tussen een chip on board (laagspanning) en een PAR 16 (netspanning). Door gebruik te maken van witte achtergronden kunnen we ook de verschillende kleurtemperaturen demonstreren.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
We hebben meer toestellen in onze collectie dan beschikbare oppervlakte in onze showroom. We willen heel veel tonen, maar de klanten niet overladen. We vinden het belangrijk om zowel de rust als het overzicht te bewaren. Dit hebben we opgelost door te werken met verborgen ruimtes (kasten en lades).
Onze showroom functioneert ook als een polyvalente ruimte. Heel wat klantenevents gaan door in de showroom, waardoor er ruimte moet voorzien worden voor bijvoorbeeld receptietafels, walking dinner tafels, catering, ... Er moet ook voldoende doorgang mogelijk zijn. Daarnaast willen we de juiste sfeer opwekken en deze aanpassen naargelang de doelgroep en mood. Dit was een bijkomende uitdaging voor ons.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De bezoekers komen eerst terecht in een open ruimte, waar ze vriendelijk ontvangen worden door onze receptionistes. Op het dynamische TV-scherm kunnen we een boodschap doen verschijnen voor de bezoeker of groep die komt. Hierop worden ook verschillende recente projectfoto's getoond.
Bij het binnenkomen krijgt de klant meteen zicht op onze nieuwigheden en hightlights in de collectie. Daarna is de showroom opgedeeld in verschillende zones, gescheiden door originele room dividers en zijn de armaturen gegroepeerd per familie of thematiek. Zoals eerder vermeld, wordt er gewerkt met verschillende kasten en lades waar andere producten in te zien zijn.
Onze beide brands, Wever & Ducré en XAL, komen aan bod in de showroom. Ze hebben een aparte look en feel. XAL is strak, terwijl Wever & Ducré huiselijker is.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Het ene gangpad in onze showroom presenteert armaturen uit de Wever & Ducré collectie, terwijl de andere gang XAL toont. Daarnaast nemen we onze bezoekers vaak mee naar de fitness in het business park omdat we hier onze armaturen in een toepassing kunnen tonen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Aangezien wij een verlichtingsfabrikant zijn, speelt dit natuurlijk een grote rol. De verlichting in de showroom wordt bediend met een tablet. We kunnen elke armatuur of groepje armaturen aan- en uitschakelen of dimmen. Zo kunnen we de verschillende mogelijkheden meteen demonstreren aan de bezoeker.. Daarnaast willen we ook doorheen de dag een warme en gezellige sfeer creëren. We kunnen de verlichting altijd aanpassen naar de gewenste mood.
Aangezien we een bemande receptie hebben in onze showroom is dit deel aangepast aan een kantooromgeving. De verlichting boven de receptie houdt rekening met de norm voor kantoorverlichting.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Er wordt gewerkt met donkere kleuren (grijs, donkerblauw), ruwe materialen (barnwood), textiel (zoals tapijten, grote kussens, room dividers...). Er werd gekozen voor grijze mdf en er werden hierbij bepaalde schildertechnieken gebruikt om een betonlook te creëren.
De oude reeds aanwezige elementen, zoals de betonvloer, hebben we bewaard. De oude doorleefde betonvloer met zijn imperfecties heeft de charmes en het karakter van een oude industriële site.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Onze showroom geeft de sfeer en look weer van een industriële loft. De vloer is beton en ook op andere plaatsen (panelen, receptiedesk) is de betonlook aanwezig. Voor onze showroom kiezen we niet voor een te strak en clean interieur. Hiermee willen we het vleugje rock’n roll waar Wever & Ducré voor staat weergeven. Mede dankzij de oude sofa in cognac leer en de donkerblauwe grote zitkussens wordt er een warme, gezellige sfeer gecreërd.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Onze bezoekers zijn vooral (interieur)architecten, particulieren, installateurs..., kortom iedereen die van design houdt is welkom. Door zoveel mogelijk armaturen uit onze collectie te brengen, is er voor elk wat wils. Via onze website kan er heel eenvouding een afspraak gemaakt worden. Er staat ook altijd iemand klaar om de bezoeker te ontvangen en te begeleiden bij zijn of haar showroombezoek.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er wordt met donkere, warme tinten gewerkt waarmee we een warme en huiselijke sfeer willen creëren. Onze armaturen zijn te verkrijgen in verschillende kleurafwerkingen en deze proberen we dan ook zoveel mogelijk te tonen in onze showroom.
Welke kleuren zijn vooral aanwezig? Grijs, donkerblauw, cognac, barnwood... In combinatie met de verschillende kleurafwerkingen van onze armaturen zoals brons, goud, zwart, koper... maakt dit een mooi geheel.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
De verlichting is de kern van onze showroom. De verschillende producten en/of productfamilies kunnen afzonderlijk aangestuurd worden (aan -en uitschakelen, dimmen). Doorheen de dag creërt het licht een warme sfeer, maar afhankelijk van de bezoeker kan deze dus veranderen om bepaalde zaken te demonstreren of een bepaalde mood te scheppen.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Onze showroom is een ruwe bolster vanbuiten, maar met een fijne detaillering binnenin.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Duurzaamheid is een waarde die wij als verlichtingsfabrikant hoog in het vaandel dragen. Het energieverbruik in onze showroom is laag, dankzij de toepassing van LED verlichting. We trekken de lijn door in ons productieproces en de bouw van onze nieuwe HQ.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Via het dynamische digitale TV-scherm tonen we de recente projecten van Wever & Ducré en XAL waar we trots op zijn. Hierop verschijnt ook andere info zoals data en locatie van lokale en internationale beurzen, HR info, verwelkoming van bezoekers…
Tijdens de showroombezoeken wordt er gebruikgemaakt van een tablet. Hierop staat een grondplan van onze showroom, waarbij men kan inzoomen op de verschillende zones en op die manier de armaturen individueel kan aan- en uitschakelen of dimmen.