IQ3 HOME INTELLIGENCE
INGEDIEND DOOR: iQ3 Home Intelligence
NAAM EN VOORNAAM: Greg Delien
TELEFOONNUMMER: 0473/521.469
E-MAILADRES: info@iq3home.be
PROJECT: Een nieuwe experience showroom iQ3 Qlight
DOELSTELLING(EN): We willen afstappen van het standaard toonzaal concept en mensen een bepaalde beleving meegeven door hen onder te dompelen in een bepaalde sfeer voor een bepaalde situatie.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Ekselsebaan 2/2, 3940 Hechtel
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: iQ3 Home Intelligence
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: iQ3 Home Intelligence
BUDGETTERING
Vooropgesteld budget: €45000
Uiteindelijk budget: €55000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het project betreft een showroom van een kantoor. Aan de buitenkant valt er weinig of niets op te merken. De verrassing is wanneer je binnenkomt. De binnenruimte is zeer flexibel opgevat: een particuliere klant herkent er de leefruimtes van een woning in, een retailer kan met een beetje verbeelding een winkelinrichting herkennen, en een HoReCa uitbater ziet duidelijk welke sfeer we in de zaal en aan de bar kunnen creëeren. Om al deze sferen te realiseren maken we enkel gebruik van de technieken die we onze klanten aanbieden.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Hoewel de architectuur erg eenvoudig is opgevat, zijn het toch wel de details die het verschil maken, zoals de hoge plafonds en de bordes ter hoogte van de zwevende trap. Het grote raampartij op de achtergevel laat net voldoende daglicht binnen zonder dat het storend is voor demo’s van de tentoongestelde verlichting. Zowel de gebruikte verlichting als de materialen zijn er net om de architectuur van het gebouw te accentueren.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het was een uitdaging om op een zo klein mogelijke ruimte zo veel mogelijk te laten zien zonder dat het druk wordt. We zijn er dan ook in geslaagd aangename en frisse ruimtes te creëren voor een optimale beleving waar iedereen zich op zijn gemak voelt, klanten, medewerkers,...
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
- Inkomhal met wc
- Zithoek met dolby atmos home cinema
- Keuken/bar voor klanten en personeel
- Spreekeiland voor bespreking met klanten in de zaal
- Office voor calculaties, offertes, admin
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Er is geen letterlijke routing uitgetekend, wat ook niet nodig was.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
200%
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Industriële materialen
- (Ruw) hout
- Staal
- Leder
- Fluweel
- Glas
- Groen
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De materialen dragen in een zeer grote mate bij aan de uitstraling van de showrom.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Absoluut, ik denk dat het iedereen wel kan smaken.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De kleuren Wit/zwart worden gecombineerd met aardse tinten en materialen, hout, goud, messing, en enkele flashy kleuren per afdeling als accent.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Gezien we net gespecialiseerd zijn in het uitwerken van lichtplannen zitten zowat alle functies erin vervat en kunnen die ook in verschillende sferen gebruikt worden aan de hand van een lichtbeheersysteem.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
De showroom werd tot in de puntjes afgewerkt.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Voor het project hebben we heel wat oude materialen gerecycleerd en vele pure materialen gebruikt. Praktisch alles is LED verlicht, op de werkplekken is er veel daglicht,...
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
We beschikken over domotica met spraaktechnologie, audio-systemen waaronder Dolby-Atmos Home-Cinema, ...