Leasing en verhuur

Totale Belgische lease- en verhuurvloot telt 650.000 voertuigen

Op 7 november organiseerde de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders Renta vzw voor de 19e keer de jaarlijkse Renta Happening, waar meer dan 300 professionals uit de operationele lease-, verhuur- en autosector samenkwamen om de balans op te maken van het jaar.

Totale Belgische lease- en verhuurvloot telt 650.000 voertuigen 1

Tijdens deze editie, die plaatsvond op evenementenlocatie Den Berg in Londerzeel, spraken Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta, en Johan Portier, voorzitter van Renta en CEO van Ayvens (LeasePlan/ALD Automotive), de talrijke aanwezigen toe. Daarbij werden heel wat cijfers over de verhuurmarkt en het aandeel van de Renta-leden daarin opgesomd, en pleitte Renta-voorzitter Portier voor een stabiel wettelijk kader met steun voor de aankoop door particulieren van tweedehands-EV's. Dit maakt het voor de verhuursector mogelijk om op duurzame wijze zijn rol te blijven spelen in de personenmobiliteit.

Renta vzw, de federatie van de Belgische verhuursector, telt 55 leden en vertegenwoordigt daarmee ongeveer 90 procent van het totale aantal lange- en kortetermijnhuurvoertuigen in ons land. De totale Belgische huurvloot, inclusief de verhuurders die geen lid zijn, wordt geschat op 650.000 voertuigen. Op een totaal aantal in ons land rijdend aantal van 6.879.524 personen- en bestelwagens (30/06/2024, bron: Febiac) geeft dat een marktaandeel van 9,4%. Van alle inschrijvingen van nieuwe personen- en lichte vrachtvoertuigen van januari tot eind juni 2024 was
32,1% een leasingvoertuig (118.708 op 369.529). Dit illustreert nogmaals het belang van de verhuursector voor de mobiliteit en de economie in ons land.

Terwijl het aantal voertuigen bij de langetermijnsectie tussen 31 december 2023 en 30 juni 2024 groeide van 528.637 naar 541.975 stuks (een groei van 2,5%), daalde de vloot van de kortetermijnleden van 46.916 naar 44.294 exemplaren (-5,6%).

Totale Belgische lease- en verhuurvloot telt 650.000 voertuigen

Bestellingen voor langetermijnverhuur overwegend elektrisch

De langetermijnverhuurders zijn voornamelijk actief op de b2b-markt, waardoor de fiscaliteit rond bedrijfswagens een erg belangrijke rol speelt bij wie voor deze formule opteert. Het aandeel bestellingen van volledig elektrische auto’s lag bij deze leden in de eerste jaarhelft op niet minder dan 80%. Dat toont nogmaals aan dat de leasing- en verhuursector, met jaarlijks om en bij de 170.000 inschrijvingen van nieuwe auto’s, een aanzienlijke bijdrage levert aan de vergroening van het Belgische wagenpark en dus de daling van de CO2-uitstoot.

Eind 2023 beheerden de Renta-leden in totaal 476.681 personenwagens in langetermijnverhuur. Zes maanden later (30/06/2024) lag dat aantal op 489.801, een stijging met 2,75% en goed voor 90,4% van het totaal aantal beheerde voertuigen op lange termijn. Het aantal lichte vrachtwagens bleef in diezelfde periode gelijk, met 50.973 stuks eind 2023 en 51.063 exemplaren halfweg dit jaar (+0,18% en 9,4% van het totaal aantal langetermijnvoertuigen). De vrachtwagenvloot (rijbewijs C) daalde van 983 naar 931 stuks, een daling van 5,3% en 1,7% van de totale vloot. In vergelijking met de lichtere voertuigen was het aantal vrachtwagens altijd al vrij beperkt.

Bij de langetermijnverhuurvloot gaat het dus vooral over personenwagens, maar toch is meer dan één op tien verhuurde voertuigen een (lichte) vrachtwagen of bestelwagen. De Renta-leden van de lange termijn-sectie beheren 51.063 vrachtvoertuigen, waarvan 931 exemplaren een rijbewijs C vereisen. Daarnaast beheren ze in totaal 489.801 personenwagens.

Totale Belgische lease- en verhuurvloot telt 650.000 voertuigen

Vertragende huurmarkt bij kortetermijnverhuurders

De kortetermijnverhuur is een echte graadmeter voor de economie, zoals ook de interimsector dat is. De betrokken verhuurders zagen hun vloot met 5,6% afnemen tussen eind 2023 en halfweg dit jaar. Hun rentabiliteit staat onder druk door de terugloop van de vraag naar aanloopwagens, nu de leveringstermijnen van personenwagens opnieuw genormaliseerd zijn, maar lijdt ook onder de onzekerheid over de herverkoopwaarde van hun elektrische vloot en de momenteel nog beperkte vraag naar elektrische huurauto’s. Tel daarbij de lange leveringstermijnen voor de ombouw van lichte vrachtvoertuigen en een structureel gestegen aankoopkost door hogere autoprijzen, in combinatie met hoge rentes, en het wordt duidelijk dat de kortetermijnverhuurders al betere dagen kenden.

Binnen de kortetermijnvloot ligt het aandeel bestel- en vrachtwagens verhoudingsgewijs wat hoger dan bij de langetermijnverhuurders. Op 44.294 voertuigen waren er op 30 juni van dit jaar 39.435 personenwagens (89,0% van het totaal), 4.414 lichte vrachtvoertuigen (10%) en 445 vrachtwagens met rijbewijs C (1,0%).

Totale Belgische lease- en verhuurvloot telt 650.000 voertuigen 4

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine