ONDERSCHEID JE VAN HET INTERNET MET WINKELPRESENTATIE SLAAPKAMERS
Zeven verkooptips die verkoop slaapkamers stuwen

Verkooptips die het tij doen keren
1. meegroeimodellen doen klantenportemonnee groeien
De prijsbewuste consument is vaak wél bereid om dieper in zijn portemonnee te tasten als u hem de weg wijst naar modellen die hem op lange termijn een prijsvoordeel bieden. Denk maar aan een kledingkast die ook perfect in de toekomstige tienerkamer kan worden gebruikt, of een moderne commode die later ook als dressoir in de werkkamer, woonkamer of hal geplaatst kan worden. Benoem dat winstvoordeel ook expliciet tijdens het verkoopgesprek. Heel interessant in dat opzicht zijn de zogenaamde meegroeibedden: babybedjes die vanaf de geboorte achtereenvolgens als wiegje, hoog peuterbedje, laag kleuterbedje (en soms ook als sofa) gebruikt kunnen worden. Demonstreer deze mogelijkheden ook.
2. diversifieer in stijl, merk en prijsrange

3. presentatie: ontvoer uw klant naar dromenland
De beste manier om een slaapkamer te presenteren? Creëer een levensecht droombeeld: een 'perfect plaatje' dat letterlijk binnen handbereik ligt. Stal alle slaapkamermeubeltjes mooi uit, zodat ouders een mooi beeld krijgen van hoe de slaapkamer er ook bij hen thuis zou kunnen uitzien. Zorg er ook voor dat de slaapkamerpresentatie er niet alleen 'spick-and-span' bijligt, maar ook huiselijkheid, harmonie en geborgenheid uitstraalt, zodat bij ouders ook het gevoel kan ontstaan dat ze zich daadwerkelijk in de slaapkamer van hun toekomstige baby bevinden. Het creëren van zo'n levensechte presentatie is meteen ook uw grote voordeel ten opzichte van onlinekanalen: een slaapkamerafbeelding op een scherm kan nooit diezelfde gevoelsmatige klik opwekken. Nodig ouders daarom ook uit om de materialen aan te raken, stoffen te betasten enz.
4. benut de kracht van textiel dat de sfeer versterkt

5. klein winkeloppervlak? imponeer compact!
Beschikt u over weinig presentatieruimte? Etaleer dan enkel het bedje en/of de commode en kleed deze mooi aan. Met aangepaste winkelaankleding (behangpapier, muurstickers, doeken ...) kunt u relatief eenvoudig de juiste beleving creëren. Daarnaast is het heel belangrijk om de juiste productkeuzes te maken: ken uw klanten en wees selectief! Wie weet wonen veel van uw klanten compact? Maak in dat geval van uw beperkte oppervlakte een troef, door hen te imponeren met compacte babybedjes of dito babyslaapkamer die vaak verrassend veel opbergruimte herbergen. Ter aanvulling op de uitgestalde collecties kunt u ook werken met catalogi en hout- en kleurstalen. Ook voor bepaalde designmerken waarbij de klanten al goed met het specifieke concept vertrouwd zijn, kan de verkoop op catalogus (met behulp van kleurstalen) vruchten afwerpen.
6. bestel à la carte

7. vernieuw, maar met mate
Als detailhandel is het belangrijk op het vlak van meubilair en styling de trends te volgen. Doet u dan niet, dan zoekt uw klant onvermijdelijk andere oorden op. Dat betekent echter niet dat u uw ganse showroom jaarlijks volledig moet veranderen. Veel fabrikanten hebben immers enkele tijdloze klassiekers in het gamma, die u zonder problemen verschillende seizoenen in het assortiment kunt houden. Zorg er wel voor dat u bedtextiel en accessoires altijd laat aansluiten bij de laatste trends, en dat u minstens eens per jaar enkele meubelreeksen deels (door nieuwe collectie-uitbreidingen binnen diezelfde reeks) of helemaal (door een volledig nieuwe collectie) vervangt. Een consument komt immers enkel terug als hij weet dat er regelmatig iets 'nieuws' te bewonderen valt.