“Difficulties mastered are opportunities won”
Nieuw recordjaar overschaduwd door coronacrash
Klinken op een nieuw recordjaar was ons deze keer niet gegund bij de voorstelling van het Economisch Dossier van sectorfederatie Sigma. Niet dat 2019 niet opnieuw een ‘all time high’ cijfer liet noteren (want dat was wel degelijk het geval), wel speelde corona ook hier een allesbepalende rol. Enerzijds werd de traditionele fysieke voorstelling noodgedwongen vervangen door een onlineversie, anderzijds bracht het beruchte C-woord ook in onze sector een dermate grote schokgolf teweeg dat niemand weet wat de nabije toekomst zal brengen. Een verwachte ‘zachte’ daling werd plots een crash zonder voorga, zonder al te veel perspectief.
All Time High, opnieuw

Evolutie in verkochte aantallen machines binnen de sectie Burgerlijke Bouwkunde
Sigma-voorzitter Dries Van Haut begon zijn onlinebetoog met het intrappen van een open deur door te zeggen dat 2019 op economisch gebied in onze sector een goed jaar was. “Door de forse eindsprint in december eindigen we zelfs nog een stuk boven de recordcijfers van 2018 en zetten we wederom een ‘all time high’-cijfer neer.”
Tot daar ook meteen het positieve nieuws. “Dat er zich een daling van de koopcijfers zou manifesteren, was in de sterren geschreven. Bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel”, vervolgt Van Haut. “Zonder speciale crisissen was een zachte terugval het meest gehoorde – en vooral gehoopte – scenario.” Maar toen was er opeens de coronapandemie en ging de economische activiteit wereldwijd vol in de remmen. “Onze ‘speciale crisis’ was een feit en had een onmiddellijke en zware impact op onze business. Hoe zwaar en hoe diep het effect zal zijn valt op vandaag moeilijk te bepalen.”
Dalende inkomsten en bovendien hogere kosten zorgen ervoor dat er minder geïnvesteerd wordt. “En in vele gevallen betekent dit niet enkel uitstel, maar dikwijls ook afstel: bestellingen worden geannuleerd.” Ook de verhuurbedrijven werden bijzonder hard getroffen. “Omdat de activiteit bijna van de ene op de andere dag stilviel, vielen de inkomsten ook bijna direct volledig weg. Verhuurbedrijven stellen investeringen dan ook uit, temeer omdat de toekomst bijzonder onzeker is qua werkvolume.” Veel Sigma-bedrijven doen zelf verhuur, maar vrijwel alle hebben een belangrijke verkoopomzet bij de verhuurbedrijven. “De impact zal dus groot zijn”, vreest Van Haut die wel nog meegaf dat “snel en flexibel inspelen op veranderende marktsituaties altijd al een voorwaarde voor succes is geweest”.
Burgerlijke bouw
Met een stijging van 10% werd het record opnieuw verbroken. Vooral de groei van de minigravers (+8%) blijft spectaculair. Die markt is op enkele jaren verdubbeld met een groei van meer dan 1.000 stuks. Ook de verreikers deden het zeer goed (+ 28%). Beide vervormen dan ook het beeld van de tendens van lichte groei op zeer hoog niveau. Opvallend is dat er bijna geen dalers zijn, bijna alle segmenten groeien, en daar waar er dalers zijn, zijn dit kleinere markten.
Groot versus klein
Na een minidipje in 2018, kennen de grote machines opnieuw een mooie vooruitgang van gemiddeld 15%. Bij de kleine machines een gelijkaardig beeld: een stijging voor het vijfde jaar op rij, gemiddeld met 9%, maar met één uitschieter, de kleine wielladers < 80 pk, die met + 270 stuks een stijging van + 40% realiseren.
De categorie grondverzet zit sinds 2015 in een stijgende lijn. Met dit verschil dat de minigravers blijven stijgen en de grotere graafmachines beginnen te dalen. Bij de wielladers de zelfde tendens, het kleinere materieel, compacte wielladers (< 80 pk) en verreikers blijven stijgen, het grotere materieel zet een daling in.
De resultaten van de knikdumpers zijn minder spectaculair dan in 2018. Starre dumpers daarentegen exploderen; gezien het om kleine volumes gaat, zijn de cijfers echter snel indrukwekkend. Hijskranen hebben slecht gescoord, evenals trilplaten en -stampers, met een gemiddeld verlies van - 55%.
Wat 2020 zal brengen is voorlopig koffiedik kijken. Maar weet wel dat dat voor Covid-19 de markt voor grote machines reeds met 20% gedaald was en voor de kleine met 10% …
Generatoren
2019 laat een kleine achteruitgang noteren ten opzichte van 2018 voor zowel productiegroepen als noodstroomaggregaten. Dankzij de nog steeds sterk aanwezige vraag vanuit de verhuursector omwille van de veranderende emissienormwetgeving Stage V, is de schade redelijk beperkt gebleven bij de productiegroepen ondanks dat veel van deze verhuurbedrijven globaal aankopen en niet noodzakelijkerwijze op de Belgische markt. De toekomst laat echter het ergste vrezen daar generatoren met Stage V-motoren amper beschikbaar en nog volop in ontwikkeling zijn.
De noodstroomgroepen blijven in een neerwaartse spiraal en presteren ondermaats doordat er steeds minder investeringen en te realiseren projecten zich aandienen op het vlak van noodstroom. 2020 zal geen verbetering in de situatie brengen doordat er nog steeds, op enkele uitzonderingen na, geen productiegroepen bij de fabrikanten met Stage V-motoren beschikbaar zijn.
Goederenbehandeling
Heftrucks
In 2019 kende de totale markt van de heftrucks een daling van 4,1%, wat overeenstemt met een totaalvolume van 4.647 verkochte machines (37% van de Belgische markt van de goederenafhandeling). Het volume elektrische heftrucks bleef met 2.853 machines stabiel, maar dat van de thermische motors daalde zowel voor gas als diesel sterk, met 12% versus 2018. De elektrische motor bevestigt de groei van zijn marktaandeel in België (met 62% van het volume). Hij krijgt al sinds 2012 de voorkeur op de verbrandingsmotor. De evolutie van de accuprestaties, de geleidelijke invoering van lithium-ionbatterijen en de toenemende vereisten om vervuiling tegen te gaan, zijn stuk voor stuk factoren die de markt voor elektriciteit doen kiezen.
Magazijntrucks
België is als logistieke hub een interessante markt voor magazijnuitrustingen. Ze vertegenwoordigen in 2019 met 7.820 verkochte machines, 63% van het volume. Dat is bijna zoveel als het jaar ervoor waarin alle records binnen dit activiteitensegment werden gebroken. Opvallend is dat het historische volume van ‘elektrische transpalletten’ voor het eerst de kaap van 4.000 eenheden overschrijdt (4.047 om precies te zijn of 52% van het totaalvolume). In 2010 vertegenwoordigde dit segment nog maar 2.242 machines en in 2015 3.032.
De coronacrisis die in maart van dit jaar begon, zal ongetwijfeld een uitgesproken negatief effect hebben op de markt van de goederenafhandeling. De omvang valt moeilijk te voorspellen, maar een volumedaling van 20 tot 30% wordt niet uitgesloten. In maart 2020 verloor de Europese markt 17,4% vergeleken met dezelfde maand in 2019 en in april zelfs al meer dan 40%!
De toon is dus gezet …