Een onvergetelijke editie van de Global DIY-Summit
De wereld van woningverbetering is net terug van de jubileumeditie van de Global DIY-Summit, die plaatsvond in Rome. Meer dan 1.000 afgevaardigden uit 55 landen woonden het congres bij, waaronder meer dan 300 topretailers. Aan het einde van de 10de Global DIY-Summit beoordeelden de deelnemers dit evenement met een overweldigende 67% 'zeer goed' tot 'uitstekend' en nog eens 23% beoordeelde het evenement als 'goed'.
Groot succes
De Global DIY-Summit is de meest internationale bijeenkomst van de hele branche. Zoals verwacht in de Doe-Het-Zelf branche, was ons publiek voornamelijk mannelijk, met 82% van het totale aantal deelnemers. Dit jaar bestond meer dan een kwart van het publiek uit detailhandelaren, terwijl leveranciers nog steeds het grootste deel uitmaakten van de verschillende soorten deelnemers: iets minder dan 60%. Een groeiend aantal adviseurs en dienstverleners neemt ook deel aan aan de Global DIY-Summit.
Deze cijfers versterken het internationale karakter van de Global DIY-Summit en de vitale rol die het speelt bij het
het samenbrengen van de industrie van over de hele wereld op één centrale locatie. De volgende en 11de Global DIY-Summit wordt gehouden in Lissabon, van 11 tot 13 juni 2025.
Groeiverwachtingen doe-het-zelfbranche
Volgens een peiling verwacht ruim 15% van de respondenten een groei van meer dan 5%, terwijl bijna 23% een groei van 3-5% voorziet. De meerderheid, 32%, voorspelt een bescheiden groei van 1-3% en 17% verwacht een minimale groei van 0-1%. De neerwaartse trend is dat 4,6% een daling van 0-1% voorziet, 5,5% een daling van 1-3% en 2,5% een daling van meer dan 3%. Deze inzichten weerspiegelen een voorzichtig optimisme binnen de sector voor het komende jaar.
Aan de andere kant zijn de verwachtingen voor de groei van de woningverbeteringssector voor de komende vijf jaar uiteenlopend. Zo'n 42% van de respondenten voorziet een gematigde groei van 5-10%, terwijl 21,3%
een robuustere groei van 10-20% verwacht. Interessant is dat 7,5% optimistisch is over een groei van meer dan 20%. Verder voorspelt 28,3% een minimale groei van 0-5% en een klein deel verwacht een daling.
Opening van de 10e Global DIY-Summit 2024 in Rome
Op dinsdag 13 juni kregen de afgevaardigden de gelegenheid om een Store Tour door Rome bij te wonen. In totaal nam een recordaantal deelnemers deel aan de store tour, bestaande uit zeven bussen die een bezoek brachten aan vier doe-het-zelfzaken van topkwaliteit in Rome en omgeving, evenals Eataly, een van de toonaangevende concepten in de internationale detailhandel in voedingsmiddelen.
De deelnemers aan de Global DIY-Summit Store Tour bezochten de marktleiders in Italië: Leroy Merlin en OBI. De deelnemers bezochten ook Bricofer, dat de lokale markt van doe-het-zelfverkoop in Italië vertegenwoordigt. De jubelstemming was voelbaar; retailers, leveranciers, consultants, en belanghebbenden uit de sector netwerkten en kwamen met elkaar in contact. Eerst tijdens de VIP Cocktail Party die werd ondersteund door Messe Frankfurt en haar internationale portfolio van handelsbeurzen, en vervolgens op de Get Together, die de officiële start markeerde.
Eerste dag: in het teken van verandering
Het centrale thema van de 10de Global DIY-Summit was 'Embracing Change in DIY.' Internationaal gerenommeerde sprekers gaven uitstekende en tot nadenken stemmende presentaties over 'Reshaping Realities', bestaande uit onder meer trends in (duurzame) woningverbetering, marktupdates en Scope 3-oplossingen.
De eerste helft van 2024 was niet zonder uitdagingen voor de sector. De effecten van klimaatverandering,
volatiliteit in de vraag van klanten & snelheid van verandering en paradigmaverschuiving hebben opnieuw bevestigd dat we een een VUCA-wereld ervaren in een mate die nooit eerder is ervaren. De doe-het-zelf en tuinbranche moeten nu actie ondernemen om hun relevantie en succes in de toekomst te garanderen. Inclusief het aantrekken en binden van niet alleen een nieuwe generatie consumenten, maar ook werknemers en medewerkers, die veeleisender zijn dan ooit.
Toonaangevend specialist in wereldwijde economische kwesties, Dr. Ira Kalish, Chief Global Economist bij Deloitte,
lichtte het publiek in over de huidige wereldeconomie. Hij eindigde met de optimistische boodschap dat de inflatie op de reële termijn aan het afnemen is nu consumenten hun uitgaven verleggen van goederen naar diensten.
Scope 3-rapportage
Deelnemers waren geboeid door de sessie onder leiding van Ken Hughes, 's werelds toonaangevende consumentengedragsdeskundige, en Peter Hinssen, gerenommeerd ondernemer. Hughes deelde de noodzaak van het doorbreken van iemands comfortzone en zijn gedachten dat falen en mislukking niet moet worden gezien als het tegenovergestelde van succes. Hughes is ervan overtuigd dat succes is gebouwd op de fundamenten van mislukkingen.
Peter Hinssen deelde zijn persoonlijke levenservaring door de evolutie van een analoge naar een digitale wereld. Hij benadrukte de kracht van transformatie, de toenemende frequentie van S-bochten van technologie, en hoe we meer en meer leven in een wereld van onbekende onbekenden. Na de netwerklunch kwam EDRA/GHIN-voorzitter en Group CEO van Kingfisher plc, Thierry Garnier, het podium op om een update te geven over de Scope 3 Taskforce die vorig jaar werd gelanceerd tijdens de 9e Global DIY-Summit. Het ging over een manier om de industrie op weg te helpen naar de Scope 3-rapportage.
De sessie werd vervolgd met twee leden van de Scope 3 Taskforce, Bunnings en Cainz, die het podium betraden om hun gedachten en overtuigingen te delen over het belang van de Taskforce. Jamie Pitcairn, Vervolgens kwamen diverse experts op het podium om hun visie te delen over hoe we onze Scope 3 emissies kunnen aanpakken en verminderen. De algemeen secretaris van EDRA/GHIN, John W. Herbert, sloot de sessie af door te benadrukken dat we alleen door samen te werken als industrie kunnen beginnen met het aanpakken van de versnelde klimaatverandering.
Tweede dag: inzichten voor woningverbetering
De tweede dag van de 10e Global DIY-Summit begon met een zeer informatieve presentatie van Nick
Stene, Global Head of Home & Garden bij Euromonitor International, een van de meest internationaal erkende data-analisten ter wereld. Nick gaf zijn visie op het belang van data-analyse en de essentiële rol die het speelt in klantrelaties.
Craig Webb, President bij Webb Analytics, vervolgde het programma door ideeën te presenteren van
DIY Centers in de Verenigde Staten buiten de Home Depot. Craig deelde hoe eisen van klanten over de hele wereld even hoog zijn. Hij gaf talloze voorbeelden van succesvolle lokale ketens in Amerika die zich aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van de klant in hun omgeving. De presentatie benadrukte nogmaals het belang van openstaan voor elkaars visie om bij te leren.
Twee partners van het op maat gemaakte adviesbureau OC&C, Duncan Simmonds en Bob Chermin, sloten de sessie af met een update van de doe-het-zelfmarkt. Zij deelden hun gedachten over de toenemende complexiteit van het klanttraject, en hoe we als branche verder vooruit moeten kijken om veerkrachtiger en beter voorbereid te zijn op wat ons in de toekomst zou kunnen raken.
De sessie over gezamenlijk succes in woningverbetering werd gepresenteerd door Head of Ad Sales - Tools & Gardening bij Amazon Ads, Jacob Minah. Amazon is actief op zo veel verschillende gebieden dat hun producten naadloos aansluiten op ons dagelijks leven, wat leidt tot een enorme hoeveelheid klantinzicht. Deze gegevens stellen Jacob en zijn team in staat om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. Dat leidt tot een hoge klanttevredenheid omdat ze het gevoel hebben dat ze als individu worden behandeld in plaats van als een stukje data.
Inzichten vanuit de hele wereld
De voorlaatste sessie van de 10e Global DIY-Summit bood inzicht in drie detaillisten uit verschillende delen van de wereld. De CEO van Mitre 10, Andrea Andrea Scown, begon de sessie met het delen van de bedrijfscultuur. Met het gezicht van een 'corporate' en de geest van een coöperatie, zorgt Mitre 10 ervoor dat al hun klanten en medewerkers het gevoel hebben dat het bedrijf 'de hele tijd achter je staat.'
Paul Candon, de CEO van United Hardware, presenteerde vervolgens zijn ideeën over "Crafting Excellence". Ondanks uitdagingen van de afgelopen jaren, zoals demografische veranderingen, huizenprijzen en inflatie, bleef United Hardware groeien. Het bedrijf werkt hard om te garanderen dat de investeringen van hun leden een substantieel rendement opleveren.
De CEO van Group Cemaco, gevestigd in Guatemala, gaf vervolgens een zeer scherpzinnige presentatie over de zachtere kant van woningverbetering. Met het overkoepelende doel om klanten te helpen een huis te bouwen dat het best bij hen past, biedt Cemaco een breed assortiment producten voor woningverbetering en fungeert het als een one-stop-shop voor de bevolking van Guatemala.
Marc Henkens, E-commerce Manager bij Hubo België, sloot de sessie af met een zeer interessante
presentatie over de toekomst van de QR-code, mogelijk gemaakt door GS1. Met deze nieuwe ontwikkeling
kunnen retailers en leveranciers codes op hun verpakkingen of producten plaatsen die direct linken naar allerlei
belangrijke informatie zoals garanties, levenscyclusinformatie en gebruiksaanwijzingen.
Inclusiviteit is key
De afscheidssessie van de 10e Global DIY-summit werd gepresenteerd door Kayleigh Victoria Fazan, oprichter
en Managing Director bij The International Retail Academy. Kayleigh deelde haar ervaringen met inclusiviteit in het hart van de detailhandel en hoe dit de sleutel is tot het terugdringen van personeelsverloop. Inclusiviteit is ook van vitaal belang bij het trainen van verkooppersoneel, want de klant het gevoel geven dat hij wordt meegenomen in de besluitvorming is essentieel voor het bereiken van een hoge klanttevredenheid.
In de afsluitende sessie herhaalden John W. Herbert, medeoprichter, en Iñaki Maillard, Managing Director van de Global DIY-Summit, nogmaals hoe inspirerend en stimulerend het was om de industrie en haar belanghebbenden samen te brengen in Rome. Maillard sloot af met: "Ik wil graag mijn dank uitspreken aan de meer dan 150 mensen die dit evenement mogelijk hebben gemaakt, inclusief het schoonmaakpersoneel, de obers en de technici. Ik moedig jullie aan om in jullie teams te geloven. Geef ze de vrijheid om te creëren en hun innerlijke zelf te kunnen zijn. Zo zul je de beste resultaten behalen."
De Global DIY-Summit en haar team kijken er nu al naar uit om de industrie te verwelkomen op de 4e
Virtuele DIY-Summit die zal plaatsvinden op 27 september, voordat de industrie van 11 tot 13 juni 2025 weer bij elkaar komt voor de 11e Global DIY-Summit in Lissabon.