Waterpompen: genoeg keuze bieden, maar niet té veel
Pompen. Uw klanten zullen er altijd nood aan blijven hebben. Vaak acuut, bij extreem slecht weer, in het geval van dompelpompen. Maar ook bijvoorbeeld om water te recupereren. Pompen blijven ook evolueren, met dit jaar zelfs compleet nieuwe productreeksen. Maar de juiste pomp kiezen, dat is vaak niet eenvoudig. Bouw dus een volledig aanbod op, dat toch niet té veel keuze biedt (tenzij u specialist bent). En laat uw medewerkers een opleiding volgen, zodat ze klanten met de nodige expertise verder kunnen helpen.
Opvallende verkoopevoluties
Vernieuwing in aanbod
Er verandert veel in uw rayon met pompen. Sowieso. Vorig jaar kwamen er immers twee compleet nieuwe productreeksen op de markt voor dompelpompen, die veel beter presteren dan de modellen die ze vervangen. Denk bijvoorbeeld aan een dompelpomp die 22.000 liter per uur verpompt, tegenover voorheen 15.000 liter per uur.
Pompen schuiven in beperkte mate al op richting accu
Accu
Of ook pompen, zoals zoveel gereedschap, in de richting van accu opschuiven? Ja, wel wat, maar toch nog in beperkte mate. U vindt bijvoorbeeld al een regentonpomp op 18V-accu, voor beregening in de tuin. Ofwel met 2,5 Ah, zodat de pomp 25 min. ononderbroken kan werken, ofwel met 5 Ah voor 50 min. Een regenton staat vaak op een plek waar er geen elektriciteit is. Dan is zo'n accupomp handig.
Zonne-energie
Voor eenzelfde reden – een gebrek aan stroomvoorziening – zijn ook pompen op zonnepanelen interessant. Of beter gezegd: op daglichtpanelen, die ook energie opleveren als de zon niet schijnt. Met deze oplossing valt om het even welke pomp aan te drijven. En dat al bij een frequentie van 40 Hz. Met weinig energie dus, zodra de zon opkomt.
Zuinig
Pomptechnologie wordt sowieso almaar milieuvriendelijker. Bijvoorbeeld door de opkomst van PM- of Permanent Magnet-motoren: extreem stil, zuinig en duurzaam. Maar wel nog niet in elke pomp te vinden, omdat het nog te duur is. Daarnaast besparen pompen energie, als ze tegen een lagere frequentie kunnen werken (met frequentiesturing), omdat er minder debiet nodig is. Ook deze pompen zijn nog niet standaard, maar zie je wel meer en meer.
Gebruiksgemak
Tegelijk breekt connectiviteit door. Denk aan pompinstallaties die op afstand te bedienen vallen, al dan niet via een app (bijvoorbeeld voor het zwembad of de beregening). Of installaties die op afstand gemonitord kunnen worden, om na te gaan of het pompsysteem correct werkt. Oplossingen waarmee dan ook het onderhoud vergemakkelijkt: vooraleer de technicus langskomt, kan die nagaan welke storing de pomp vertoont. Daarnaast kan uw klant mogelijk ook een app downloaden, om tips & tricks te krijgen voor het gebruik, makkelijk bijkomende stukken te kopen, een herstelling aan te vragen …
Fluctuerende verkoopevolutie
Volgens het weer
Zeker dompelpompen heeft uw klant vooral nodig als het erg nat is. Maar wanneer het dan veel zal regenen, wanneer u dus veel dompelpompen zult verkopen, dat valt almaar moeilijker op voorhand te zeggen. Beregenings- en hydrofoorpompen hangen minder van het weer af. Die verkoopt u vooral van februari–maart tot september–oktober.
Voor waterrecuperatie
Daarnaast blijven pompen een succes, omdat watersystemen en -recuperatie zo'n belangrijke rol spelen bij de bouw en renovatie van woningen in ons land. Maar ook omdat drinkwater duurder wordt. Mensen gaan op zoek naar alternatieven, om minder kraantjeswater te verbruiken.
Wat met de toekomst?
De voorbije jaren hebben de pandemie en de oorlog in Oekraïne zowel de beschikbaarheid van componenten als de prijzen sterk beïnvloed. Bij het ene merk lagen de verkoopcijfers dan ook lager én bij andere net hoger, omdat klanten meer dan ooit in hun huis en tuin investeerden.
Voor het komende jaar verwacht één merk alvast goede cijfers, met zijn nieuwe betere ranges. Klanten zullen ook altijd pompen nodig blijven hebben. Zeker als het noodweer blijft toenemen door de klimaatverandering. In 2021 werden er heel veel meer pompen verkocht wegens de overstromingen in Wallonië. Andere verkoopevoluties komen en gaan. Zo zagen we een groei in zwembadpompen tijdens corona, maar dat is voorbij.
Hoe bepaalt u uw assortiment?
Ideale schapverdeling
Cruciaal is dat u een volledig aanbod biedt, met beregeningspompen, dompelpompen en hydrofoorpompen als pijlers. Uw schapverdeling kan wel gerust een heel jaar door hetzelfde zijn, waarbij u in het voorjaar een grotere voorraad beregeningspompen en hydrofoorgroepen aanlegt, en in het najaar meer dompelpompen.
Een goede verhouding is 10–15% beregeningspompen, 30–35% dompelpompen en 45–60% hydrofoorpompen. Besteed ook aandacht aan enkele krachtigere pompen. Per type pomp biedt u dan een basis-, een tussen- (indien bestaand) en een topmodel aan. Bovendien geeft u per type de toepassing aan, net als de capaciteit. Logischerwijs schuift u vooral de best lopende producten met een goede prijs-kwaliteitsverhouding naar voren.
Keuze beperken of net niet?
Krijgt u vooral particulieren over de vloer en bent u een algemene DIY-zaak, dan biedt u beter een ietwat beperkter assortiment dat een groot deel van de toepassingen afdekt. Want hoe meer keuze, hoe moeilijker de beslissing. Tenzij u natuurlijk een specialist in beregening, zwembaden … bent, dan moet u wel weer breed georiënteerd zijn in dat assortiment.
Hoeveel voorraad?
Algemeen luidt het advies: vergewis u ervan dat u snel kunt bijbestellen én houd genoeg stock aan, zodat u nooit zonder pompen komt te zitten. Houd daarbij rekening met het weer, maar probeer er ook op te anticiperen, want als het regent, is bijbestellen eigenlijk al te laat. Een gouden tip: september en december zijn de natste maanden, dan moet u zeker genoeg dompelpompen op voorraad hebben. Nogmaals: de andere types pompen zijn niet zo seizoensgebonden.
Accessoires
Toebehoren zijn een must om een pomp goed te beschermen en lang te laten werken. Voor regenwaterpompen en eventueel beregeningspompen zijn filters, aanzuigslangen, terugslagkleppen, droogloopbeveiliging, voorfilters en expansievaten cruciaal. Een aanzuigflexibel is handig wanneer de ingang van de pomp niet recht overeenkomt met de aanzuigbuis. Vlotters of druksensoren, terugslagkleppen, voetbochten, een afvoerslang voor water met sluitmechanisme en schakelkasten horen dan weer bij dompelpompen.
Verkoop en presentatie
Veel zaken kopen we online. Maar een pomp, daarvoor gaan we vaak nog naar de fysieke winkel. Omdat we de pomp nú nodig hebben. Of omdat we met vragen zitten, om tot een goede pomp en dito installatie te komen. En ja, het kan dat de klant na advies in de winkel online de goedkoopste prijs zoekt. Maar daar vindt hij nooit de nodige expertise als hij problemen heeft bij de installatie.
Bouwen aan kennis
Iets wat bovendien niet zo moeilijk hoeft te zijn. De meeste merken organiseren namelijk opleidingen en trainingen over de verschillende pomptypes en toepassingen. Nadien weten uw medewerkers precies welke vragen ze moeten stellen om tot de juiste pomp voor de klant te komen.
Tegelijk proberen ook de producenten zelf de gebruiker zo helder mogelijk te informeren. Zowel online, als via POS-materiaal en eigen verdelers. Eventueel installeren ze zelfs de pomp voor uw klant of komen ze thuis langs om problemen met installaties op te lossen. Goed om te weten, niet?
Met medewerking van Gardena, Kärcher, MPI Pumps & Irrigation (Water Is Life Group, WILG)