VERKOOP VOEGKITTEN AAN DE HAND VAN TOEPASSING
Leid uw klanten snel naar juiste kit
Het is vandaag bijzonder druk in het rayon van de voegkitten. Siliconen zijn zeer elastisch en vochtbestendig, maar meestal niet overschilderbaar. Acrylaat is dat dan weer wel, maar heeft de eerste kenmerken minder. Binnen elke groep bestaan vele varianten. Gelukkig communiceren de merken meer en meer vanuit de toepassing; hier vindt u alvast een goede wegwijzer.
SILICONEN: flexibel
Deze voegkitten verkopen nog altijd het meest (ongeveer 55% à 60% in volume). Siliconen hebben dan ook enkele uitstekende voordelen. Zo zijn ze zeer vocht- en uv-bestendig. Bovendien evolueren ze mee met materialen die krimpen of uitzetten, doordat ze zeer elastisch zijn. Deze specifieke kenmerken maken dat je het product ook gemakkelijk buiten kunt gebruiken. Een nadeel is dan weer dat ze niet overschilderbaar zijn.
Heel wat versies
Vele fabrikanten brengen siliconen in tal van varianten op de markt. Denk maar aan een transparante versie voor ramen, een schimmelwerende editie voor in vochtige omgevingen en een variant die geen vlekken maakt op natuursteen. Of siliconen die hittebestendig zijn of geschikt voor zwembaden …
ACRYLAAT: OVERSCHILDERBAAR
Wil uw klant de voegen overschilderen, raad hem dan een schilderskit op basis van acrylaat aan. Acryl is wel minder elastisch en vochtbestendig dan siliconen, en hecht mogelijk wat minder op licht poreuze materialen. Het product wordt vooral binnen gebruikt, in nauwe aansluitvoegen tussen bijvoorbeeld hout en gips. Heel wat acrylaatkits kun je snel overschilderen, soms al na vijf minuten, zonder strepen. Ze moeten dan wel nog verder uitdrogen. Andere varianten zijn ook anti-crack, zodat de verfhuid nadien geen craquelé vertoont. Of zelfs antiblinkend, om te vermijden dat matte verf glanst, zodra ze over het acrylaat is aangebracht.
HYBRIDE kitten?
Hybride kitten zijn dan weer sterk aan te bevelen voor toepassingen met zware belastingen of toepassingen waarbij de voeg wordt blootgesteld aan intensieve weersinvloeden. Zij bieden een zeer hoge kleefkracht en zijn minder onderheving aan verwering over tijd. De hybride kitten worden vooral als montagelijm gebruikt en worden dus veelal onder de lijmen geschaard.
beter specifiek
Dankzij hun universele karakter zijn polymeerkitten populair bij doe-het-zelvers, hoewel ze wat duurder zijn. Professionals kiezen eerder het beste product voor een toepassing, ongeacht de technologie. Zo blijven siliconen meer uv-bestendig, wat ze nog altijd de beste oplossing voor voegen aan de beglazing maakt. Bovendien kunnen ze meer tegen water en vallen ze makkelijker af te strijken. Acryl kun je dan weer beter overschilderen. Wat er in België in hybride verkocht wordt, bedraagt ongeveer 70% van het totale volume voegkitten. In waarde zelfs 10% méér omdat hybrides beduidend duurder zijn. Als je een ‘specifieke’ job hebt is het altijd beter om een specifieke kit te gebruiken.
Crossselling met accessoires
Alle merken verkopen ook accessoires voor het voegen. Zoals removers en schrapers voor het verwijderen van voegrestanten. Daarnaast zijn er ook cleaners, om voegen vooraf te ontvetten. Daarenboven vind je ook nog hulpstukjes en sprays om beter af te strijken. Of primers voor oppervlakken die te glad (bv. aluminium) of te poreus (bv. oude muren) zijn. Verder brengt elk merk kitpistolen op de markt, van eenvoudige modellen tot elektronische (met lithiumbatterij) of pneumatische types. In een lichte of zwaardere uitvoering, met extra aandacht voor ergonomie. Daarnaast vind je ook een oplossing waarbij je geen pistool nodig hebt. Tot slot verkopen bepaalde fabrikanten ook voegtape en schuimbanden voor gegarandeerd mooie voegen, cutters om spuitmonden af te snijden, vervangtuitjes en doekjes om de handen en het materiaal na afloop te reinigen. Zet deze dus zeker in de kijker in het rayon.
meerverkoop door second placement
Voegkitten lenen zich uitstekend tot plaatsing op secundaire locaties. Voorbeelden zijn een sanitaire voegkit in het rayon van badkamermeubels, toiletten, douchepanelen/cabines; acrylaatkit bij verf; parketkit bij parket ... De mogelijkheden zijn legio. Op die manier wordt een eerste aanzet gemaakt naar category management en zorgt deze extra positie voor een hogere kassa-aanslag.
PRESENTATIE VOLGENS TOEPASSING
Uit ervaring en shopperonderzoek blijkt dat de shopper bovenaan in zijn of haar beslissingsboom vooral naar een geschikte voegkit volgens toepassing zoekt. Daarvoor bieden de merken rekken aan met kleurencodes per toepassing en productinfo. Deze presentatieconcepten worden volgens de fabrikanten het best niet vermengd, vanwege hun ingebakken logica. Staan er toch merken in één rek, dan worden ze het best elk aan een plank toegewezen. Om de klanten nog voort te helpen, bieden de merken mogelijk ook (online en mobiel bruikbare) kluswijzers, chatkanalen, een technische dienst, instructievideo's en eventueel een app. Aangevuld met opleidingen, zodat de eindgebruikers en winkelbedienden perfect op de hoogte zijn.
Beperk uw aantal merken
Om het productoverzicht eenvoudig te houden, hebt u beter ook niet te veel merken in huis, twee tot vier. Samen met de vertegenwoordigers stelt u een aanbod samen van kitten die snel in uw zaak roteren. Aangevuld met vooral voor professionele zaken een niet-voorradig plusgamma van extra varianten die u snel kunt bestellen. Zoals wel vaker biedt u de producten het best zowel in het rayon van lijm- en voegkitten aan, als bij de passende bouwmaterialen. Zeker in een doe-het-zelfzaak. Accessoires plaatst u beter ook aan de kassa, want die worden wel eens vergeten. Zo vertrekken uw klanten goed uitgerust, de eerste garantie voor perfect voegwerk.