MOOIE PRESENTATIE DOET VERKOOP DAKBEDEKKING TOENEMEN
KLANT VINDT SNEL WAT HIJ ZOEKT DANKZIJ DUIDELIJKE DISPLAY MET CORRECTE INFORMATIE
De markt van de dakbedekkingsmaterialen wordt steeds breder. Als handelaar is het dan ook uw taak om uw klanten wegwijs te maken in het brede gamma. De juiste presentatie - waarbij tevens steeds alle nodige informatie wordt vermeld - heeft immers een positieve invloed op de verkoop. Klanten die gemakkelijk datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn, gaan sneller over tot een aankoop. Informatiefiches, demovideo's en voorbeeldopstellingen zijn dan ook geen overbodige luxe.
PRODUCTEN
Om het dak van een tuinhuis, bijgebouw, carport of overkapping te bedekken, zijn er heel wat mogelijkheden.
EPDM
Ten eerste kan worden gekozen voor waterdichtingsmembranen uit EPDM. Daarbij kan het EPDM gewapend of niet gewapend zijn en kan het wel of niet worden uitgerust met een fleeceback (d.i. een externe polyesterwapening die zorgt voor een egaler resultaat).
Plaatmateriaal
Ten tweede is plaatmateriaal nog steeds erg populair. Naast de traditionele golfplaten en de meer esthetische dakpanelen bieden fabrikanten meestal ook een brede waaier lichtdoorlatende oplossingen aan. De panelen zijn meestal beschikbaar in verscheidene profielen en afmetingen in de materialen polycarbonaat, pvc en polyester. Onder impuls van de strakkere vormgeving van huizen merken fabrikanten dat er steeds meer vraag is naar eigentijdse en esthetische afwerkingen.
Andere opties
Enkele andere dakbedekkingsmaterialen zijn leien (gemaakt uit vezelcement of kunststof), decoratieve dakrollen (dat zijn dakrollen met een gekleurde leislag), shingles en metalen dakpanplaten. Dakpanplaten maken deel uit van een modulair systeem waarmee meerdere dakpannen tegelijkertijd kunnen worden gelegd. De platen kunnen zowel in de hoogte als in de breedte overlapt worden, waardoor knippen en/of snijden overbodig is.
Voor wie?
Zoals duidelijk wordt uit de tabel op de volgende pagina, kunnen de meeste soorten dakbedekking zowel door de doe-het-zelver als door de (semi-)professioneel worden gebruikt. Dat komt omdat duidelijke leginstructies (in de vorm van een handleiding of instructievideo) bij de meeste producten volstaan om de plaatsing correct te kunnen uitvoeren. Aangezien vlamlassen een vak apart is, mogen bitumineuze waterdichting en EPDM enkel worden geplaatst indien daarvoor een specifieke opleiding werd gevolgd. Dat is dus uitsluitend weggelegd voor de professionele dakbedekker. Maar met de zelfklevende dakrollen en dakrollen die moeten worden verlijmd, kunnen ook de ervaren doe-het-zelver en de semiprofessioneel aan de slag.
PRESENTATIE
De manieren waarop het materiaal wordt gepresenteerd is uiteraard sterk afhankelijk van het soort dakbedekking en de doelgroep voor wie het bestemd is.
Waar?
Bij de gespecialiseerde bouwmaterialenhandelaar kunnen bitumineuze waterdichting en EPDM meestal worden aangetroffen nabij de afdeling met vochtafdichtingsproducten. De producten die gewoon in de doe-het-zelfzaak verkrijgbaar zijn, worden meestal in palletstelling geïntegreerd in de rayon met bouwmaterialen. Bij voorkeur staan de producten niet al te ver van de uitgang, in de buitenafdeling of in de drive-in, aangezien het toch wel redelijk zware materialen betreft. Indien mogelijk kan het interessant zijn om een buitenopstelling - bijvoorbeeld op de parking - te voorzien. Daar kunnen namelijk tuinhuizen en andere buitengebouwen met verschillende soorten dakbedekkingen tentoongesteld worden. Het is wel aangewezen om daarbij een affiche te voorzien die verwijst naar het gebruikte product.
Opstelling
Idealiter wordt één tot vijf meter schapruimte voorzien per soort dakbedekking. Daarbij staan de zware producten onderaan en de kleine verpakkingen boven in het rek. Daarnaast is het uitermate belangrijk dat de presentatie duidelijk is. Dat kan bijvoorbeeld via navigatietools die leiden naar de verschillende categorieën. Op die manier kan de klant meteen het onderscheid zien tussen producten en kan hij/zij weten op welke manier ze van elkaar verschillen. Dat is bijvoorbeeld belangrijk voor de keuze van de waterdichting. Het POS-materiaal verschaft niet alleen de nodige toepassingsinformatie, het informeert de klant ook over de service-producten. Het bewaren van het overzicht is uiteraard de taak van de handelaar of de afdelingsverantwoordelijke, maar sommige vertegenwoordigers van fabrikanten houden zelf graag een oogje in het zeil opdat de producten duidelijk en overzichtelijk worden aangeboden.
KLANT HELPEN
Om zijn klanten te assisteren biedt een fabrikant een onlinecalculator aan. Dat is een handige tool waarmee – op basis van de ingegeven afmetingen – gemakkelijk kan worden berekend hoeveel dakplaten en welke accessoires nodig zullen zijn. Dat lijstje kan dan worden geprint en kan de klant afgeven in de winkel. Zo is men zeker dat men in de winkel niets vergeet (en dat er dus achteraf geen verplaatsingen zullen moeten gebeuren).
Concepten
In de winkelpunten wordt steeds uitgebreide technische informatie aangeboden, zodat elke doelgroep goed is ingelicht over hoe ze met de producten aan de slag moet gaan. In voorbereidingsfiches of folders kunnen duidelijke gebruiksaanwijzingen worden vermeld en kunnen specifieke voorbeelden worden gegeven van toepassingsmogelijkheden. Installatie- of demovideo's tonen dan weer de toepassingen van het product. Het kan tevens interessant zijn om een voorbeeldopstelling van de dakbedekking te voorzien. Op die manier kan de (particuliere) klant gemakkelijk zien hoe een product er uiteindelijke zal uitzien. Daaraan kunnen ook foto's van consumentgerichte concepten worden toegevoegd. Tijdens het seizoen (van maart tot oktober) opteren fabrikanten er dikwijls voor om hun producten extra in de kijker te zetten. Daarvoor voorzien ze dan speciale displays en/of kopstellingen. In sommige gevallen organiseren ze ook promoties of een 'actie van de maand'.
Belang van een mooie presentatie
Fabrikanten geven wel degelijk aan dat ze merken dat de verkoopcijfers hoger liggen bij winkels die veel aandacht besteden aan een mooie presentatie van de producten (dat zijn zowel de dakbedekking als de accessoires). Maar dat komt uiteraard ook omdat een mooie presentatie in de meeste gevallen gelijk staat aan een duidelijke en overzichtelijke opstelling. De klanten kopen dus meer omdat ze ook gemakkelijk datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn.
ACCESSOIRES
De nodige accessoires zijn natuurlijk rechtstreeks verbonden met het soort dakbedekking waarvoor wordt geopteerd. Daardoor is ieder merk gespecialiseerd in zijn eigen soort accessoires. Door het aanbieden van de juiste accessoires leent ook heel wat mogelijkheden tot crossselling.
EPDM en bitumineuze waterdichting
Voor een professionele dakbedekker die met EPDM of een bitumineuze waterdichting werkt, zijn de belangrijkste accessoires rollen en kwasten voor het aanbrengen van de juiste lijm (en eventueel de primer), een starterkit voor vloeibare waterdichting en een apparaat met warme lucht waarmee de naden tussen het rubber of bitumen kan worden gesloten. Daarnaast bieden sommige fabrikanten van dakbedekking uit EPDM volledige systemen aan, die bestaan uit het rubber en alle nodige accessoires. Die accessoires zijn een aandrukrol voor de tapes, een primer padhouder, een primer pad, EPDM-krijt, een EPDM-schaar, een verzekeringskit, en de nodige afvoeren en ontluchting.
Plaatmateriaal
Een belangrijk accessoire voor alle plaatmateriaal (zoals golfplaten en shingles) is bevestigingsmateriaal. Dat kunnen zowel nagels als schroeven zijn, maar fabrikanten merken de laatste jaren wel een shift op richting schroeven. Daarnaast moeten afwerkingsproducten worden voorzien, meer bepaald nokstukken, windveren en dakrandprofielen. Er zijn ook fabrikanten die algemene reparatieproducten in hun assortiment hebben, bijvoorbeeld een waterdichte en zelfklevende tape waarmee alle naden, scheuren en dakdetails waterdicht kunnen worden gemaakt.
Met dank aan Aquaplan, Eternit, Mawipex en Onduline