CONNECTED HOME: TIJD VOOR EEN CORNER IN UW WINKEL
Jonge markt, groeiende interesse
In de connected of smart home zijn apparaten vanaf afstand aan te sturen via de smartphone/tablet, en daarnaast ook meer en meer met de stem. Daarnaast kunnen de toestellen zelf allerlei slimme acties ondernemen, al dan niet samen, omdat ze verbonden zijn. Dat alles om het wooncomfort en de veiligheid te vergroten. De markt voor slimme huizen is nog jong, maar de interesse erin groeit. Het is dus tijd voor een corner erover in uw winkel.
SLIMME BEWEGING
Zonweringen, rolluiken, raamdecoraties, garagepoorten en hekken vallen vandaag met de smartphone, tablet en/of afstandsbediening (en eventuele gateway in huis) vanaf afstand te bedienen en te controleren. Of ze reageren volgens gekozen (tijds)scenario's of de omstandigheden.
Denk aan rolluiken/zonneweringen die aangestuurd worden door klimaatsensoren (al dan niet samen met de verwarming); scenario's zoals rolluiken die naar beneden gaan, terwijl de lichten zich inschakelen en de verwarming verhoogd wordt bij uw thuiskomst's avonds …
SLIMME BEVEILIGING
Camera's
Dankzij slimme beveiligingscamera's kan uw klant de thuissituatie altijd en overal volgen via zijn smartphone of tablet. Sommige camera's alarmeren de gebruiker mobiel bij een probleem, zoals inbraak, of bij ongebruikelijke bewegingen. Een model herkent geluiden zoals het alarm van rook- of koolmonoxidemelders, en meldt die in een app.
Nog andere camera's volgen een persoon wanneer die in hun oog komt, sluiten zichzelf af wanneer u thuiskomt (voor privacy), of schakelen zich in bij beweging, geluid of licht.
Van een afstand volgen
Ook via draadloze sensoren en bewegings-, openings- en rookmelders bent u (automatisch) mobiel op de hoogte van alles wat in en rondom uw huis gebeurt. Bovendien zijn meerdere alarmsystemen vandaag vanop afstand aan te sturen via een app.
Zelf ondernomen acties
Slimme beveiliging kan ook eigenhandig stappen zetten, waarbij meerdere oplossingen samenwerken. Een voorbeeld: wanneer iemand 's nachts in de tuin loopt, merkt een sensor dit op en zakken de rolluiken, gaat het licht aan en neemt de camera foto's. Of als het alarm afgaat, krijgt uw klant in het startscherm van de app de woonkamer te zien.
Videofonie
Ook bij videofonie wordt de smartphone/ tablet meer en meer het centrale bedieningspunt. Zo kan uw klant oproepen van bezoekers vanuit de luie zetel of op het werk beantwoorden met tweerichtingscommunicatie in vloeiende videobeelden en vervolgens toegang tot zijn woning verlenen.
Deursloten zonder sleutels
Met een intelligente vergrendelingsoplossing opent uw klant een deur met een vingerafdruk, afstandsbediening, pincode of - vanaf afstand - een app. De gebruiker kan ook anderen tijdelijk toegang verlenen via de smartphone. Begin volgend jaar komt er een slimme deurbel met alleen audio, vanop afstand te beantwoorden via smartphone.
SLIMME STOPCONTACTEN
Vanaf 2019 verkoopt een gesproken fabrikant een systeem waarbij uw klant eigenhandig elk stopcontact en elke schakelaar (voor verlichting en rolluiken) in huis kan vervangen door een geconnecteerd exemplaar (de schakelaar is mobiel, dus vrij te plaatsen). Daarna kan hij die aansturen en opvolgen via zijn smartphone. Enkele functies zijn een of alle stopcontacten aan- of uitschakelen vanop afstand, meerdere stopcontacten en dus de ermee verbonden toestellen in- of uitschakelen via scenario's, en meldingen op de smartphone bij stroomuitval (interessant bij kritische circuits), overbelasting of abnormaal verbruik. Een ander merk verkoopt modules die u in bestaande schakelaars plaatst, om mobiel beveiliging, verlichting, verwarming … te bedienen, eventueel zonder een gecentraliseerde unit.
SLIMME VERLICHTING
Ook de verlichting valt vandaag vanop afstand te bedienen, via een app, afstandsbediening, draadloze (dimmer)schakelaars en een eventuele gateway. Bij één merk krijgt elk verlichtingspunt een kleine ontvanger, om alle lichten mobiel in één keer of afzonderlijk in of uit te schakelen of, bij een dimschakelaar, te dimmen. Bij een andere fabrikant zijn de lampen op zich via wifi en een gateway verbonden met een app. In- en uitschakelen en dimmen kan ook via de eerder al vermelde geconnecteerde lichtschakelaars. Een andere fabrikant bracht een plug uit waarmee u elke lamp via de smartphone kunt bedienen, ook met de stem. In 2019 brengt ook een ander merk een dergelijke plug uit, die al haar lampen (via ZigBee) kan schakelen, maar die ook compatibel is met verlichting van andere merken.
Ook aanpassen van lichtkleur
Bij meerdere fabrikanten kan het licht aan en uit vanop afstand en volgens scenario's, maar bij een merk valt ook de lichtkleur mobiel aan te passen: volgens persoonlijke lichtschema's en lichtrecepten (bv. nabootsen van opstaande zon, om wakker te worden), van warm naar koud licht, in kleuren (zelfs afgestemd op de kleur van pakweg een zetel, indien u daarvan een foto neemt met de app). Maar bijvoorbeeld ook gesynchroniseerd met games en films, via ledstrips.
SLIMME VERWARMING
Ook het vanop afstand aansturen van de verwarming kan bij meerdere fabrikanten. Dit bijvoorbeeld dankzij de inzet van een slimme thermostaat, waarvan uw klant er meerdere kan plaatsen, om temperaturen per een of meerdere zones in te stellen, via een app en een gateway. Hij schakelt zichzelf ook uit, wanneer een raam openstaat. Een andere slimme thermostaat past de temperatuur in de woning automatisch aan op basis van het gps-signaal van de smartphone van de gebruiker. Bevindt het signaal zich buiten een bepaalde zone rondom het huis, dan daalt de binnentemperatuur, en omgekeerd.
EVOLUTIES IN HET ALGEMEEN
Merkoverschrijdende platformen
Vandaag hebben vele merken nog een eigen app, maar volgens verschillende onder hen zullen slimme systemen meer en meer integreren, via open platformen. Sommige kiezen hier nu al voor, zoals een verlichtingsfabrikant, of laten volgend jaar hun ecosysteem merken overschrijden. Of ze voorzien alleszins al integraties in de toekomst, om woningen nog slimmer te maken en het gebruiksgemak te verhogen.
De verlichtingsfabrikant ziet ook een ander voordeel van een open platform: de honderden apps die derden al ontwikkelden voor zijn verlichting met aanpasbare kleur.
Komt er een standaard?
ZigBee en KNX zijn vandaag referentieprotocollen voor wat we vroeger domotica noemden. Maar vele toepassingen 'spreken' KNX, terwijl vele andere andere protocollen hanteren. Het is dus belangrijk dat toestellen met meerdere belangrijke protocollen overweg kunnen. Die apparaten duiken ook meer en meer op, zoals een gateway.
Besturing via de stem
Steeds meer toepassingen voor connected home vallen aan te sturen via voice assistants. Die zijn dan het centrale aanspreekpunt voor vele installaties, over merken heen. Ze kunnen dus een merkoverschrijdend platform worden. Voorlopig maken vooral 'early adopters' in België er gebruik van.
Maar in bijvoorbeeld Duitsland is stemaansturing een succes. De technologie is dan ook makkelijk in gebruik. En onze kinderen groeien ermee op.
Uitbreiding naar toestellen in en rond het huis
Via de voice assistants vallen heel wat toestellen aan te sturen, ook buiten DIY, zoals slimme koelkasten en kookplaten. Tegelijk wordt ook de tuin smart.
Zo verkoopt de fabrikant van de verlichting met aanpasbare lichtkleur ook waterdichte buitenarmaturen. Een tuinmerk automatiseert zelfs het tuinonderhoud: robotmaaiers maaien, bewateringszones worden individueel besproeid volgens programma's of uw wensen, gebaseerd op de bodemvochtigheid, temperatuur en lichtintensiteit, vastgesteld door sensoren.
Dit alles is mobiel op te volgen en aan te passen via een app. Een robotmaaier van een ander merk valt nu ook aan te sturen met de stem, of u vraagt naar de laatste of volgende maaibeurt.
HOE INSPELEN OP SUCCES ALS RETAILER?
De Belgische markt zit nog in een vroeg stadium, maar het aanbod zal de komende tien jaar exponentieel toenemen. De interesse groeit, ook voor ingebouwde modules.
Corner over connected home inrichten
In deze corner kan uw klant de verschillende oplossingen zien, over meerdere categorieën heen, en kunt u hem beter informeren. Want dit concept is nieuw en vergt nog veel uitleg, nog veel interactie. En dus ook de nodige opleiding, eventueel beschikbaar bij de fabrikant. Een standaardcommunicatiebord volstaat volgens een bedrijf veelal niet om de verkoop echt te boosten.
Welke verkoopargumenten kunt u aanbrengen?
Het toegenomen comfort, doordat uw klant niet meer handmatig moet bedienen, vele zaken tegelijk kan instellen (bv. alle lichten uit) en het huis zelf veel zaken afstelt volgens de omstandigheden, terugpraat … Maar ook de toegenomen veiligheid/gemoedsrust (via o.m. aanwezigheidsscenario's). Vele oplossingen zijn ook makkelijk te installeren en vlot uit te breiden, in functie van het budget van uw klant. Bied dus ook de nodige losse accessoires aan, naast de starterspakketten van de fabrikanten.