DrankenPremium

On-the-go producten bieden nog volop opportuniteiten 

De piek van on-the-go consumeren is nog lang niet in zicht. Er is dan ook een heel assortiment handige producten op de markt om voeding en drank van huis uit mee te nemen en eventueel warm dan wel fris te houden. Het aanbod groeit nog elk jaar, met extra mogelijkheden, slimmere sluitingen, in stijlvolle of opvallende kleuren en trendy dessins. De verschillende items zijn niet alleen functioneel, maar dragen ook bij tot duurzame keuzes.

De Campus-serie voor kinderen
De Campus-serie voor kinderen wordt in 2024 aangevuld met een ronde fruitbox met veilige schroefdop (Mepal)

Nog substantiële groei verwacht

Het rapport 'European market outlook towards 2028 - Segmentation and Forecast 2021-2028' (Bron: Global Lunch Box Market) levert belangrijke inzichten over on-the-go consumptie. 78% van de consumenten gebruikt een of andere oplossing om voeding mee te nemen. En meer dan 50% brengt minstens een keer per maand warme dranken mee van thuis; 7% doet dit zelfs dagelijks. Bovendien wordt er de komende jaren nog een significante toename verwacht. 

Een hapje onderweg

De innovatieve maaltijdpotjes rollen even snel van de band als nieuwe foodtrends komen en gaan. Momenteel is er nog wel vraag naar de klassieke broodtrommel met één enkel vak, maar veelzijdige producten voor apart verpakte voedingsmiddelen scoren beter. Denk aan bentoboxen met diverse compartimenten voor gevarieerde componenten zoals fruit, groenten, rijst, vis of vlees. De boxen met uitneembare en/of goed afsluitbare vakken krijgen een streepje voor.

Bentoboxen met aparte bakjes en saladekommen
Bentoboxen met afzonderlijke bakjes en saladekommen doen het bij Brabantia beter dan reguliere brooddozen

Ook lunchkommen voor slaatjes – bij voorkeur met een afzonderlijk saus- of vinaigrettebakje – verkopen prima, net als bekers voor yoghurt met ruimte voor toppings. Thermosproducten die speciaal ontworpen zijn om de inhoud warm of koud te houden, worden enthousiast onthaald. Interessant zijn bepaalde producten in kunststof die in de microgolf kunnen opgewarmd worden. 

... en een drankje

Ook voor drank zijn de mogelijkheden legio. Naast de varianten met een inhoud van 450 of 500 ml en 700 ml, wordt op verzoek van velen nu ook een 900 ml geïntroduceerd. Er zijn eenvoudige rechttoe rechtaan modellen, maar ook shakers; ideaal voor de proteïnedrankjes van sportievelingen. Andere producten hebben een inventieve sluiting met twee openingen: een grotere voor ijsblokjes of stukjes fruit én om de fles gemakkelijk schoon te maken en een kleinere opening om te drinken zonder morsen, zelfs in beweging.

Warm of koud

Sportieve mensen hebben graag een shaker bij de hand
Sportieve mensen hebben graag een shaker bij de hand, zoals deze Leo To Go van BergHOFF

Isolerende mokken en flessen houden de inhoud tot 6 u warm of tot 12 u fris. Dubbelwandige flessen voor thee bv. zijn meestal van roestvrij staal met een inox filter. Soms zijn ze voorzien van een neopreen hoes die de fles beschermt.

Nog een ander model heeft een infuser met microfilter waarmee à la minute thee gezet wordt met losse theeblaadjes. Bent u tevreden over de sterkte van de infusie, dan drukt u de filter naar beneden. De theeblaadjes blijven onderin de beker zodat het brouwsel niet te sterk wordt. Zo schenkt u gemakkelijk meerdere keren verse thee op. Dit model is ook geschikt voor ijsthee en (ijs)koffie.

Focus op duurzaamheid

Veel mensen kiezen voor lunchboxen als duurzaam alternatief voor wegwerpverpakkingen. Huisgemaakte bereidingen meenemen kan kosteneffectiever zijn en het is ook een manier om overschotjes weg te werken. Bovendien is de consument niet afhankelijk van drinkfonteintjes of verkooppunten van kant-en-klare opties.

Fabrikanten streven er op hun beurt naar om hun on-the-go-producten zo milieuvriendelijk mogelijk te maken door in te zetten op recycleerbare materialen of een productie binnen Europa om de transportroutes kort te houden.

Voor elk wat wils

Met hun aanbod drinkflessen concentreren de merken zich over het algemeen op young professionals met een tijdloos design in harmonie met de heersende trendkleuren. Neutrale tonen overheersen: zwart, lichtgroen en verschillende tinten blauw. Er zijn ook collecties met een twist: matte of chrome afwerking, gepoedercoat of met marmerprint. Ook leuk als geschenkartikel zijn de speciale edities met reproducties van gekende kunstwerken.

Veel mensen kiezen voor lunchboxen als duurzaam alternatief voor wegwerpverpakkingen

Voor de kleintjes

Ook het jonge volkje gaat steeds vaker op stap met een drankje en een snack. Een eerste vereiste voor deze recipiënten is dat ze 100% lekdicht zijn. De flessen hebben een aangepaste inhoud, bv. 350 ml. Bepaalde exemplaren zijn uitgerust met een apart verkrijgbare afsluitdop met lekvrij rietje.

De IZY Bottles voor kids hebben een rietje
De IZY Bottles voor kids hebben een rietje dat niet lekt en een stickervel om de drinkfles te 'pimpen'

Een tweede vereiste is voldoende keuzemogelijkheden, waaronder bijvoorbeeld doosjes in een kleiner formaat voor fruit. Een bijgeleverd fruitvorkje voorkomt plakkerige situaties. Kinderhandjes moeten deksels gemakkelijk kunnen openen en sluiten. Naast producten in basiskleuren
zijn er ook edities met populaire figuurtjes. Sommige merken leveren zelfs een bijpassend stickervel mee om drinkflessen te personaliseren.

Multifunctionele toestellen met beker

Consumenten hebben het tegenwoordig drukker dan ooit. Bovendien zijn ze voortdurend op de baan, waarbij ze willen genieten van hun favoriete zelfgezette koffie, thee, sapjes of smoothies.

Ook op de Belgische markt is er behoefte aan multifunctionele keukenapparaten zoals een koffiezet of blender voorzien van een glazen kan voor een grotere hoeveelheid én een isolerende reismok of drinkfles voor individuele meeneemporties.

 multifunctionele toestellen met meeneembeker
De Belgische markt is klaar voor multifunctionele toestellen met meeneembeker (Domo)

Samenstelling van uw assortiment

Een doordacht winkelconcept met een uitgebreid assortiment on-the-go-producten is een echte publiekstrekker met een enorm potentieel. De doelgroep is immers erg uitgebreid. Vandaar dat slimme, tijdloze en compacte ontwerpen het uitstekend doen. De gekozen oplossingen passen in eerste instantie bij een bepaalde levensstijl - waar wordt er precies gegeten? - en sluiten in tweede instantie aan bij de eetgewoonten - wat wordt er precies meegenomen? Vandaag prefereren mensen verscheidene kleine hapjes, verspreid over de dag.

Een uitgebreid assortiment on-the-go-producten
is een echte publiekstrekker 

Doorslaggevende criteria

De consument maakt een uiteindelijke keuze op basis van:

  • Functionaliteit: juiste formaat; de inhoud blijft vers en eventueel warm/koud
  • Hygiëne: de inhoud is beschermd tegen externe invloeden en contaminatie; het product is makkelijk schoon te maken
  • Betrouwbaarheid: lek- en luchtvrij

Gepast advies wordt gewaardeerd. Een toegevoegde waarde is dat u de klant de binnenkant van de producten toont. Voor het assortiment in de fysieke winkel kiest u items met veel potentie zoals de bentobox, soepmok, saladebowl. Ook besteksets zijn een bestseller. Online is er geen beperking om van een merk het volledige assortiment op te nemen.

De dubbelwandige voedselthermos
De dubbelwandige voedselthermos van Point Virgule houdt de lunch op temperatuur

Leveranciers stellen verschillende presentatiemogelijkheden ter beschikking waaronder gevulde displays, toonbankdisplays om de impulsaankoop te stimuleren en wobblers en headercards om de schapnavigatie te vergemakkelijken.

Met medewerking van Mepal, Eigenart, Viva Recharge, IZY Bottles, Brabantia, BergHOFF, Domo, Point Virgule en Curver

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Carrefour market waasmunster scoort met klantvriendelijkheid

Maxim van hulle (26), zelfstandige uitbater van een carrefour market in waasmunster, mag zich gedurende één jaar 'retail ambassadeur' en 'beste retail manager' noemen. tijdens de gala-avond op 27 november in san marco village (schelle) bleek dat hij met zijn carrefour market de hoogste score had behaald op het vlak van klantvriendelijkheid. hij sleepte zo de hospitality award in de categorie retail in de wacht. het resultaat van doorgedreven inspanningen om klanten te werven en te houden, en dit in moeilijke omstandigheden, namelijk aanslepende wegenwerken.

Carrefour scheldewindeke groentevakman 2022

Carrefour market scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'groentevakman' weg. de buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.

Eurocis 2018: instore analytics

Digitally based in-store analytics can provide retailers with valuable control and comparative data on individual outlet performance, the attraction of ranges and the impact of in-store displays for controlling the success of their marketing measures. the data required is furnished by modern ip cameras and smart evaluation programs. at eurocis 2018 in düsseldorf the exhibitors will show what is feasible today.

Buitenkans: exposant geeft exclusieve promo aan elke bezoeker

Dat de hele retailsector het zeer zwaar heeft, is niet fijn om telkens weer te horen. het goede nieuws is dat trade mart brussels de retailer graag helpt om stand te houden in dit landschap. en wat meer is: voor u als onafhankelijke retailer zijn er toch wel opportuniteiten. u zit niet in het ‘goedkope segment’ van de markt, met minder leuke of ‘wegwerpproducten’, noch aan de andere kant waar duurdere en exclusieve artikelen te koop zijn. de consument heeft nood aan het middensegment. taak is om u te onderscheiden van zaken in uw buurt, met de juiste selectie van producten en door voor beleving te zorgen in uw winkel. want ook dát is een reden voor de consument om tot bij u te komen.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine