Een ijzersterk aanbod en een diepgaande productkennis
De succesformule van Panache
Verborgen achter een best smalle gevel in de Strandlaan in Sint-Idesbald, botsen we op een mastodont van een kook- en huishoudelektrowinkel. Panache verbergt achter die gevel een gigantisch pand gevuld met een ijzersterk aanbod. De geliefde klassiekers pronken op de rekken, aangevuld met bijzondere en unieke hebbedingen die minder gekend zijn. Maar de factor waarmee uitbaters Anja Vandenbroucke en Jurgen Spriet zich onderscheiden? Een uitmuntende productkennis. “Klanten komen in de eerste plaats tot hier met hun vragen en om uitleg te krijgen over bepaalde producten. En daar ligt onze sterkte.”
Binnenkijken bij Panache
Mastodont van kookwinkel
Van een kleine winkel van amper 100 m2 is Panache ondertussen uitgegroeid tot een mastodont van een kook- en huishoudelektrowinkel. Anja Vandenbroucke opende in oktober 2001 voor het eerst de deuren van haar kookwinkeltje. “Op die kleine 100 m2 paste slechts een beperkt aanbod, dus het was voor mij toen wel zoeken wat hier nog ontbrak in het aanbod van Sint-Idesbald”, vertelt ze ons. “Ik legde de focus op grote en klassieke merken, zowel in kookgerei als in decoratie en gedekte tafel. Sommige merken die we van dag één hadden, hebben we vandaag nog steeds in het aanbod en die vormen nog steeds de basis.”
Uitbreiding van winkeloppervlakte en aanbod
“Enkele jaren later zijn we in de verbouwingen gevlogen”, vervolgt Anja. “Dat was nodig, we waren namelijk gevestigd in een heel oud gebouw en uiteraard wouden we onze winkeloppervlakte wat meer uitbreiden. We hebben dat met de renovaties kunnen verviervoudigen, we zitten nu op een oppervlakte van 400 m2.” Een uitbreiding van de winkeloppervlakte betekende meteen ook een uitbreiding van het productaanbod. “We hebben het wel bij de kern van kookgerei, decoratie en gedekte tafel gehouden, maar we zijn vooral in merken enorm gaan uitbreiden.”
“Eindejaar is drukste periode”
En hetzelfde gold uiteraard voor het personeel. “Mijn man Jurgen is erbij gekomen”, lacht ze. “Hij doet vooral de backoffice van de winkel – alles wat met retours en de stock en aankopen te maken heeft. Mij zie je vooral in de bureau en de winkel – advies geven aan klanten, leiding geven aan medewerkers , aankopen, publiciteit en hier en daar nog eens verkopen. Daarnaast staan we ook in contact met onze leveranciers en gaan we samen op jacht naar nieuwe leuke en unieke producten.” Verder werkt Panache met nog twee vaste medewerkers en enkele flexi- en jobstudenten. “Zo kunnen we variëren naargelang de drukte. Vooral naar het einde van het jaar toe en met name in december kan het hier gigantisch druk zijn. Maar ook tijdens het seizoen april tot september zijn wij 7 op 7 open en dan moeten wij wel wat kunnen rekenen op extra handen.”
Zo maakt Panache het verschil
Onderscheiden met productkennis
De onderscheidende factor van Panache? “Dat is toch wel onze productkennis”, beaamt Anja. “Klanten komen in de eerste plaats tot hier met hun vragen en om uitleg te krijgen over bepaalde producten. En daar ligt onze sterkte, de sterkte van de zelfstandige winkelier in het algemeen.” Anja investeert daarom best wat tijd en energie in de opleiding van haar medewerkers. “Ikzelf of leveranciers geven opleidingen aan hen zodat zij ook de nodige kennis hebben om klanten te helpen. Hoeveel ervaring ze ook al hebben, toch blijven zij nieuwsgierig naar nieuwe producten en willen ze nog steeds bijleren. Ik ook trouwens, ik leer nog elke dag bij. Dat maakt het net leuk en uitdagend.”
“De merken die we van dag één hadden, hebben we vandaag nog steeds in het aanbod”
Eén en één heel goed
Of er een tweede winkel zit aan te komen, daar kan Anja resoluut nee op antwoorden. “We krijgen die vraag van heel veel mensen, of we niet een tweede winkel dichter bij hen in de buurt zouden openen. Wij zijn van mening; we doen één winkel, en één heel goed. En ze moeten maar tot hier komen”, lacht ze. “En dat doen onze klanten. Ik voel oprecht dat Panache voor hen de moeite is om de afstand af te leggen.”
Alle merken op één plek
“We krijgen ook heel vaak te horen hoe fijn klanten het vinden dat ze hier alle merken – zowel klassieke sterke merken als nieuwe, onbekendere en leuke merken – op één plek kunnen vinden. Ze zuchten dat ze vaak van de ene winkel naar de andere moeten rijden, van stad tot stad, om een zicht te krijgen op het volledige aanbod. Hier krijgen ze het volledige aanbod op één plek en daarin maken wij wel het verschil.”
IJzersterk aanbod
Hebbedingen en klassiekers
“We zijn enorm blij dat de beurzen opnieuw doorgaan, want dat is de eerste plek waar wij op zoek ga naar nieuwe trends, producten en inspiratie voor onze winkel. We zoeken echt naar unieke stukken.” En dat is eraan te zien – Panache pakt uit met een ijzersterk aanbod bestaande uit net zoveel onbekende leuke hebbedingen als onmisbare en alom geliefde klassiekers. “Bij leveranciers doen we eveneens heel veel inspiratie op, net zoals via onze klanten die naar iets heel specifieks op zoek zijn – zo botsen wij ook op onbekende merken. Maar we doen wel altijd onze research voor we een product in het aanbod opnemen. Een product mag er nog zo leuk uitzien, als de kwaliteit er niet is, laten we het links liggen.”
“We gooien de winkel héél vaak om zodat elk product een even grote kans krijgt op slagen”
Zoeken op buikgevoel
“Zoeken doen we op buikgevoel. Het is natuurlijk altijd een gok of iets wel of niet zal aanslaan in onze winkel. Dat kan beide kanten opgaan, en dan beslissen we al heel snel of we het in het aanbod houden of niet. Maar ook presentatie in de winkel kan veel doen. Zet een bepaald product op een andere plaats en het kan plots wel beginnen verkopen. We gooien de winkel héél vaak om zodat elk product een even grote kans krijgt op slagen. Dat doen we al vanaf dag één en dat doen we 20 jaar later nog steeds. Hetzelfde geldt voor de etalage. Die moet prikkelen en klanten verrassen, dus ook daar gaan we heel vaak de producten wisselen.”
“Pannen zijn mijn dada”
Leren achter het fornuis
“Binnen kookgerei zijn pannen wel mijn dada”, aldus Anja. “Er valt zo veel over te vertellen en er is bij klanten zo weinig kennis over, dat maakt het voor mij een heel boeiende productgroep.” Of de interesse erin gegroeid is vanuit een eigen passie voor achter het fornuis staan? “Ja en nee. Laten we zeggen dat de twee elkaar versterkt hebben. Hoe meer kennis ik opdeed over pannen, hoe liever ik er zelf mee aan de slag ging. En omgekeerd, hoe meer ik kook, hoe meer ik erover wil weten. En dat doet mijn job wel eer aan – dat ik uitleg kan geven vanuit een eigen passie en interesse. Dat komt zoveel beter over bij een klant dan wanneer je simpelweg de handleiding zou gaan voorlezen.”
“Dat ik uitleg kan geven vanuit een eigen passie voor koken, daar haal ik eer uit”
Belang van de klant voorop
“We hebben al heel vaak voorgehad dat klanten hier komen binnenstormen met een pan die ze ergens online hebben aangekocht en met klachten dat hun inductiefornuis erdoor kapotgaat. Ik doe niks liever dan die mensen mee te nemen naar het schap met pannen en potten en hen de juiste informatie te verschaffen. Ik sta na al die jaren nog altijd perplex van hoe weinig klanten weten over hoe ze welke pan op welk fornuis moeten gebruiken. Het valt ook voor dat ik hen een pan laat zien en dat ze die al in de kast hebben liggen. In dat geval ga ik hen altijd op het hart drukken dat ze maar die pan gebruiken. Ik vertrek in zo’n gevallen altijd vanuit het belang van de klant, niet van mijn verkoop. Die klanten komen uiteindelijk toch weer terug voor informatie en misschien wel hun volgende aankoop.”
Webshop met topservice
Fulltime job
Bijna alles wat verkrijgbaar is in de winkel, vinden we eveneens terug op de webshop van Panache. Die neemt Anja’s dochter voor zich en het vormt praktisch een fulltime job. “Maar de meerwaarde aan zo’n webshop maakt het werk en de tijd en energie die we erin moeten stoppen wel waard. Een webshop is helemaal niet alleen de verkoop eraan, maar is een etalage waarop mensen eerst even kijken en op basis daarvan beslissen of ze een kijkje komen nemen in de winkel zelf of niet.”
Vandaag besteld, morgen geleverd
Heel veel zelfstandige winkels zijn pas in tijden van COVID-19 – toen winkeldeuren verplicht moesten sluiten – een webshop gestart om toch nog een deel verkoop te voorzien. Panache begon jaren daarvoor al met hun webshop. “Met zo’n dingen moet je snel mee zijn”, concludeert Anja. “Maar er is nog veel werk aan onze webshop. En toch, hij is er, hij werkt en we proberen een hele goede service te geven.” Niet veel kleine winkels die het Panache na zullen doen. Klanten die online bestellen, worden uiterst snel beleverd. “Dat moet. De klant van vandaag is veeleisend en verwend op het vlak van snel beleverd worden. Het wordt verwacht. De webshop is voor ons een extra service die we kunnen bieden. Net als onze sociale media, waarop we inspirerende berichten posten en in contact staan met onze klanten.”
“We zitten goed”
En of er nog veel plannen in het verschiet liggen voor Panache? “Niet meteen, toch geen spectaculaire plannen. We blijven altijd verder werken en we blijven de puntjes op de i zetten. We zitten goed waar we zitten en we blijven die situatie verbeteren. Als er geen verbeterpunten meer zijn, dan zijn we naar ons gevoel fout bezig.”