Ook KEUKENHULPJES verduurzamen zienderogen
MET KWALITEIT ONDERSCHEIDT U ZICH VAN CONCURRENTIE
Populaire keukenaccessoires verzekeren een flink stuk van uw omzet. Voor 2022 is de trend duidelijk: zowat alle fabrikanten zetten in op duurzame(re) en lokale productie. Een combinatie van tijdloze designs, hoogkwalitatieve materialen en de daarbij horende garantie is verder ideaal om u als retailer te onderscheiden van de verkoop in warenhuizen. Lok de shopper met aantrekkelijke uitgewerkte concepten per merk; hierbij is de aankoopprijs van ondergeschikt belang. Een testtafel en demonstraties geven de verkoop een extra impuls.
UITGEKIEND AANBOD SAMENSTELLEN
Motor van uw verkoop
In de categorie keukenhulpjes rangschikken we alle accessoires die het werk in de keuken vergemakkelijken, gaande van spatels en pureestampers over kloppers tot pakweg deegrollers. Handige tools om fruit en groenten te schillen en te snijden vormen een grote groep: dunschillers, mandolines, raspen, spiraalsnijders ... Verder zijn er maatbekers en tangen met daarnaast oplossingen om accessoires netjes op te bergen. Voor sommige leveranciers en winkeliers zijn keukenhulpen de motor van hun assortiment. Deze producten worden dan ook haast dagelijks gebruikt.
Evenwicht nastreven
Een evenwichtig aanbod kenmerkt zich door een compleet assortiment op verschillende segmentatieniveaus om verschillende types van consumenten te bereiken. Deze segmentatieniveaus zitten zeker op het vlak van de prijs, maar ook de vormgeving mag niet uit het oog worden verloren. Sommige collecties zijn wat dat betreft een ideale combinatie voor de winkelier: tamelijk laagdrempelig qua prijszetting, en blikvangers qua design. Andere assortimenten mikken op kwaliteit en een luxueuze look en feel.
Snufjes om groenten te versnijden en te schillen zijn heel dankbare artikelen om te verkopen
Hardrunners
Snufjes om groenten te versnijden en te schillen zijn heel dankbare artikelen om te verkopen. Zo is een kwaliteitsvolle spiraalsnijder beslist een hardrunner. In supermarkten worden op de versafdeling nog volop courgette- en wortelslierten verkocht. Het blijft dus een topper in het assortiment; leg hem niet onderaan het rek omdat het product al bekend is. Om uw aanbod compleet te maken, mogen ook snijplanken, messen en mengkommen zeker niet ontbreken. Hardrunners zijn vaak ook seizoensgebonden, zoals aspergeschillers en slacentrifuges.
trend naar multifunctionaliteit
Opvallend is de trend bij een grote groep consumenten richting multifunctionaliteit: één accessoire voor verschillende doeleinden. Sommige nieuwe collecties zijn hierop geïnspireerd: bijvoorbeeld de combinatie van een garde en uitleklepel of pureestamper plus lepel, om meteen te serveren. Er is ook een dunschiller met geïntegreerde zester. Dergelijke producten besparen afwas en nemen minder kastruimte in beslag, wat meteen ook een deel van hun aantrekkingskracht verklaart.
NIEUWIGHEDEN ONDER DE LOEP
Groenten in de hoofdrol
Heel wat merken focussen met hun nieuwkomers op de vegetarische en veganistische keuken. Met een set om amandelmelk te maken, een bloemkoolrijstmaker of een fermentatieset om zelf kimchi te maken bijvoorbeeld. Na het overdonderende succes van de gekende spiraalsnijder zijn snijsets om gemakkelijk groentevellen te maken voor lasagne een hit. Net als accessoires om groenten in verschillende vormen en staafjes te snijden, zoals een multifunctionele mandoline.
Duurzame ontwerpen en materialen
Mikt u op de echte kookfanaat? Dan zijn een uitvoering in hoogwaardige materialen zoals rvs en details in steen erg gegeerd. Hier zien we uitgebreide messencollecties, raspen, knoflookpersen ... Duurzaamheid staat steeds vaker voorop. Dat uit zich ook in een langere garantie, op bepaalde producten zelfs levenslang, én een groter gebruiksgemak. De meeste merken trekken vandaag de kaart van herbruikbare en hernieuwbare grondstoffen en houden rekening met het milieu. Hout en bamboe zitten dan ook in de lift. Ze brengen een natuurlijke toets in de keuken.
TRENDS
Strakke keuken
Waar keukens vroeger louter functioneel waren, vormen ze vandaag het hart van de woning. Rondslingerende keukenhulpjes worden geweerd. Alternatieven zijn producten in een set met houder. Zij presenteren de accessoires die de kok graag binnen handbereik heeft, netjes op het aanrecht.
Bij bepaalde collecties worden steeds minder keukenhulpen opgehangen
Het oog wil ook wat
Bij bepaalde collecties worden steeds minder keukenhulpen opgehangen. Andere hangen net méér op, of focussen in ieder geval op producten die niet in de lade verdwijnen. Bij deze producten ligt de nadruk op stijl, met tijdloze ontwerpen. Designs met een knipoog daarentegen maken alle repetitieve handelingen aangenamer. Er is daarnaast een blijvende vraag naar vaatwasbestendige materialen en duurzame kunststoffen die na verloop van tijd niet mat worden of van kleur veranderen.
OVERTUIG MET UW PRESENTATIE
Concepten werken het best
Leveranciers verkopen graag in concept. Aan een grote, volle wand verdwijnen kleinere keukenspullen als het ware in het niets. Prikkel de consument en maak een presentatie met nadruk op het gebruik. Voeg daar bijkomende producten aan toe die nodig zijn bij een bepaalde bereiding: plaats naast de rasp meteen de nodige schaaltjes en een snijplank. Zet in de directe omgeving een presentatiedisplay die de producten optimaal tot hun recht laat komen. Maak zeker ook gebruik van de tijdelijke displays die de merken ter beschikking stellen voor een promotie of bij de lancering van een nieuwigheid.
Maximale zichtbaarheid
Verstop uw kookhulpjes niet helemaal achteraan in de winkel; daar lokt u enkel klanten die specifiek op zoek zijn naar een bepaald accessoire. Kies een zichtbare plaats, niet verder dan het midden van uw winkel. In tegenstelling tot pakweg kookpotten die omvangrijker zijn en beter opvallen hoog tegen de wand, zijn tafelpresentaties uitstekend geschikt om keukenhulpjes in de kijker te zetten. Deze toegankelijke producten horen zeker ook in de etalage; ze zijn ideaal om een image van 'dure winkel' te ondervangen.
Demo's onontbeerlijk
Keukenhulpjes zijn ideale artikelen om demo's mee te doen. Voor sommige producten is een demonstratie zelfs een absolute must. Alleen zo toont u bijvoorbeeld dat de snijset voor hasselback potatoes een echte aanwinst is. Soms volstaat een tafel waarop de consument zelf kan testen. Leg daar wat groenten en fruit zodat de gebruiker zelf ondervindt hoe efficiënt het product werkt.
GEEF DE CONCURRENTIE HET NAKIJKEN
Bij deze producten is er veel concurrentie, niet het minst via televerkoop, onlineverkoop en het aanbod in woonwarenhuizen. Als retailer onderscheidt u zich door meer op de high-endcollecties te focussen. Verder van belang: een breed aanbod. Het heeft geen zin om dezelfde dunschillers of raspen van vijf verschillende merken aan te bieden. Garantie, een overzichtelijke communicatie in de winkel en vooral uw professionele begeleiding maken het verschil.
Met dank aan BergHOFF, Billiet-Vanlaere, Brabantia, Dupont, La Cucina, TTP Concepts