Presentatie gebaat bij huiselijke sfeer
Zorg voor beleving met demonstraties
Kookpotten worden beter verkocht als ze tentoongesteld worden. En niet zomaar op de doos, beter op een tafel. Of als shop-in-shop. Klanten nemen de pot graag in de hand.
MOMENT VOOR NIEUWE KOOKPOT
Invloed van kookprogramma
Wanneer koopt iemand nieuwe kookpotten? Zoals gezegd, hebben kookprogramma's een niet te onderschatten invloed. Consumenten zien een pot op tv of op sociale media en schrijven de producenten aan met de vraag welke kookpot Jeroen Meus of welke ovenschaal Sandra Bekkari precies gebruikt. Dat positieve effect is er nog steeds, maar vermindert. Al kan het tij misschien snel weer keren met jonge, nieuwe koks op televisie.
Eindejaar en winter
Een andere aanleiding tot de aanschaf van nieuwe kookpotten is de eindejaarsperiode. Men nodigt familie en vrienden uit en wil scoren met de maaltijd. En de winterperiode nodigt ook uit tot de aankoop van de duurdere gietijzeren potten - een gietijzeren pot is een typisch eindejaarsproduct - voor de tragere gerechten zoals hutsepot en een stoofpotje. Ook grotere potten doen het dan goed dankzij de soepbereidingen. En koopt men niet voor eigen gebruik, dan is het misschien voor een cadeau. Winkeliers ondervinden dat er dan al eens wordt samengelegd voor een mooie kookpot. Duidelijk is dat zowat de helft van de omzet wordt gehaald in de laatste maanden van het jaar.
Ook kookpotten zijn trendgevoelig
En met eindejaar zijn er heel wat promoties, wat ook een trigger is. Net zoals met Valentijn, Moederdag (verkoop van de kookpotten echter in dalende lijn), Vaderdag (verkoop in stijgende lijn) en het aspergeseizoen. Naast de kookprogramma's en de eindejaarsperiode is een nieuwe keuken een reden tot het kopen van nieuwe kookpotten. Of een nieuw aangeschafte inductiekookplaat. Dan zijn er nog de trends die aanzetten tot kopen. En het feit dat er meer gelet wordt op design. Geen zelfde kookpotten meer in elke keuken van het land zoals vroeger (potten die men vaak toch niet zag), maar wel kookpotten waarmee je je onderscheidt van anderen (die mooi ogen op het kookeiland).
PRESENTATIE OP APARTE TAFEL
Geen al te grote voorraad
Het vergt een investering als de winkelier een grote voorraad kookpotten in huis wil. Maar dat is niet echt meer nodig omdat fabrikanten snel kunnen bijleveren. Anderzijds kan de consument niet meer wachten: als hij ze niet direct kan meenemen, is de kans groot dat hij online bestelt. In september heeft de winkelier voor de kotstudent het best extra kleine formaten op voorraad. De winstmarge op een kookpot voor de winkelier is gemiddeld zo'n 60%.
Accessoires als impulsproducten
Kookpotten worden beter verkocht als ze tentoongesteld worden. En niet zomaar op de doos, beter op een tafel. Of als shop-in-shop. Klanten nemen de pot graag in de hand. Leveranciers hebben vaak displays en pannenstanden ter beschikking. U kunt altijd accessoires zoals pannenlappen, vergieten, schorten, gardes, tangen, schuimspanen, soeplepels, pollepels enzovoort in de buurt presenteren. Bij aankoop van een kookpot zijn dat ideale impulsproducten. Schep sfeer of werk rond het seizoen, organiseer kookdemonstraties … Zet zeker één kijkexemplaar per type pot uit, bij elkaar, om indruk te maken en klanten te laten uitproberen. Waak erover dat de voorstelling overzichtelijk is en dat ze voldoende de breedte en diepte van uw aanbod weerspiegelt.
Demo's
Wat nog altijd goed werkt, zijn demo's. Daarbij wordt deskundige uitleg gegeven bij de eigenschappen van een kookpot. Sommige winkeliers zijn eerder terughoudend om ze aan te vragen uit schrik voor het organisatorische aspect. De leveranciers brengen echter alle materiaal en voedsel mee. De enige manier trouwens om u nog meer te onderscheiden van de webwinkels, is voor beleving en animatie zorgen in het winkelpunt.