Hernieuwbare energiePremium

Presentatie gebaat bij huiselijke sfeer

Zorg voor beleving met demonstraties

kookpot

Kookpotten worden beter verkocht als ze tentoongesteld worden. En niet zomaar op de doos, beter op een tafel. Of als shop-in-shop. Klanten nemen de pot graag in de hand.

MOMENT VOOR NIEUWE KOOKPOT

Invloed van kookprogramma

Wanneer koopt iemand nieuwe kookpotten? Zoals gezegd, hebben kookprogramma's een niet te onderschatten invloed. Consumenten zien een pot op tv of op sociale media en schrijven de producenten aan met de vraag welke kookpot Jeroen Meus of welke ovenschaal Sandra Bekkari precies gebruikt. Dat positieve effect is er nog steeds, maar vermindert. Al kan het tij misschien snel weer keren met jonge, nieuwe koks op televisie.

Beka Nomad

Eindejaar en winter

Een andere aanleiding tot de aanschaf van nieuwe kookpotten is de eindejaarsperiode. Men nodigt familie en vrienden uit en wil scoren met de maaltijd. En de winterperiode nodigt ook uit tot de aankoop van de duurdere gietijzeren potten - een gietijzeren pot is een typisch eindejaarsproduct - voor de tragere gerechten zoals hutsepot en een stoofpotje. Ook grotere potten doen het dan goed dankzij de soepbereidingen. En koopt men niet voor eigen gebruik, dan is het misschien voor een cadeau. Winkeliers ondervinden dat er dan al eens wordt samengelegd voor een mooie kookpot. Duidelijk is dat zowat de helft van de omzet wordt gehaald in de laatste maanden van het jaar.

Ook kookpotten zijn trendgevoelig

En met eindejaar zijn er heel wat promoties, wat ook een trigger is. Net zoals met Valentijn, Moederdag (verkoop van de kookpotten echter in dalende lijn), Vaderdag (verkoop in stijgende lijn) en het aspergeseizoen. Naast de kookprogramma's en de eindejaarsperiode is een nieuwe keuken een reden tot het kopen van nieuwe kookpotten. Of een nieuw aangeschafte inductiekookplaat. Dan zijn er nog de trends die aanzetten tot kopen. En het feit dat er meer gelet wordt op design. Geen zelfde kookpotten meer in elke keuken van het land zoals vroeger (potten die men vaak toch niet zag), maar wel kookpotten waarmee je je onderscheidt van anderen (die mooi ogen op het kookeiland).

PRESENTATIE OP APARTE TAFEL

Geen al te grote voorraad

Het vergt een investering als de winkelier een grote voorraad kookpotten in huis wil. Maar dat is niet echt meer nodig omdat fabrikanten snel kunnen bijleveren. Anderzijds kan de consument niet meer wachten: als hij ze niet direct kan meenemen, is de kans groot dat hij online bestelt. In september heeft de winkelier voor de kotstudent het best extra kleine formaten op voorraad. De winstmarge op een kookpot voor de winkelier is gemiddeld zo'n 60%.

Accessoires als impulsproductenadomo

Kookpotten worden beter verkocht als ze tentoongesteld worden. En niet zomaar op de doos, beter op een tafel. Of als shop-in-shop. Klanten nemen de pot graag in de hand. Leveranciers hebben  vaak displays en pannenstanden ter beschikking. U kunt altijd accessoires zoals pannenlappen, vergieten, schorten, gardes, tangen, schuimspanen, soeplepels, pollepels enzovoort in de buurt presenteren. Bij aankoop van een kookpot zijn dat ideale impulsproducten. Schep sfeer of werk rond het seizoen, organiseer kookdemonstraties … Zet zeker één kijkexemplaar per type pot uit, bij elkaar, om indruk te maken en klanten te laten uitproberen. Waak erover dat de voorstelling overzichtelijk is en dat ze voldoende de breedte en diepte van uw aanbod weerspiegelt.

Demo's

Wat nog altijd goed werkt, zijn demo's. Daarbij wordt deskundige uitleg gegeven bij de eigenschappen van een kookpot. Sommige winkeliers zijn eerder terughoudend om ze aan te vragen uit schrik voor het organisatorische aspect. De leveranciers brengen echter alle materiaal en voedsel mee. De enige manier trouwens om u nog meer te onderscheiden van de webwinkels, is voor beleving en animatie zorgen in het winkelpunt.

BergHOFF

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Kwalitatieve, duurzame kookpotten winnen aan belang

Kookpotten in inox gaan een leven lang mee. maar onder invloed van kookprogramma's en trends, en omdat men zich wil onderscheiden, schaft de consument toch al eens andere exemplaren aan. keuze is er genoeg, want ook niet-gespecialiseerde merken brengen kookpotten op de markt. om u als winkelier te onderscheiden van internet, doet u er goed aan de eigenschappen van elke kookpot goed te kennen en voor beleving te zorgen op het winkelpunt.

Klant kiest kookpot steeds bewuster

De keuze van een kookpot is geen sinecure. een eerste cruciale vraag is: kookt je klant op inductie of niet? maar ook dan resten er hem nog vele opties. raad altijd de juiste pot voor de juiste toepassing aan. dat lukt telkens dankzij de specifieke kenmerken van elk materiaal. deze kennis en directe levering zijn uw belangrijkste usp's, naast de beleving in uw winkel.

Olor verde

Slimme kookplaten dankzij nieuwe functies en ingebouwde dampkap

Bij kookplaten merken we twee opvallende trends op. enerzijds de ingebouwde dampkappen, geïntegreerd in het werkblad of in de kookplaat zelf. de verkoop ervan is nog niet zo groot, maar neemt wel toe. weg is immers de externe dampkap, waardoor de gebruiker meer ruimte heeft en het keukendesign niet langer doorbroken wordt. een geïntegreerde dampkap zuivert bovendien stil en efficiënt. anderzijds worden kookplaten vandaag slimmer, met sensoren voor precieze temperatuurcontrole, kookpotherkenning, bediening via een app … ook op die functies gaan we in dit artikel dieper in.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine