INDESI COMBINEERT MET SUCCES GESCHENKEN EN KOOKGERIEF
AANDACHT VOOR SOCIALE MEDIA EN FLEXIBELE MERKENPORTEFEUILLE ZIJN VANDAAG EEN MUST
Een uitgekiende mix van geschenkartikelen en kookgerei, dat is al jarenlang het geheime recept van Indesi. Vanuit haar centraal gelegen en voor iedereen toegankelijke pand is Katrien Vermeire tot ver buiten Oostkamp bekend om haar persoonlijke service. Ze staat 100% achter haar producten en de klanten stellen het eerlijke advies bijzonder op prijs. Indesi zweert bij gekende merken en verrast regelmatig met nieuwigheden. De sfeervolle uitstalling doet de rest.
KLEINHANDEL MET EEN STRAK PLAN
Centrale ligging
Het verhaal van Indesi in het West-Vlaamse Oostkamp start in de zomer van 2003. Katrien Vermeire komt op haar 22ste zowat recht uit school. Van jongsaf aan speelt ze met het idee om ooit een winkel te openen. En wanneer een geschikte winkelruimte vrijkomt, is het plan snel uitgevoerd. Zes jaar later verhuist ze naar de Kortrijksestraat, de centrale winkelstraat waar de zaak inmiddels al tien jaar een gevestigde waarde is. Er is veel passage en het is merkbaar dat Oostkamp leeft, met veel winkels dicht bij elkaar. Nog een groot voordeel: parkeren is gratis.
Cadeau- en kookwinkel
Katrien Vermeire: “Indesi staat voor interieur & design. In het begin was het nog een beetje zoeken naar wat me nu precies ligt. Cadeauartikelen, dat stond snel vast, en mettertijd heb ik het assortiment uitgebreid met kookartikelen, hoofdzakelijk kookpotten en messen. Ik haal bewust geen elektrische toestellen in huis, want dat is niet echt mijn specialiteit. Bovendien zit er een grote verkoper in de streek waarmee ik niet wil concurreren. Hoewel ik qua volume meer geschenken verkoop, brengt het kookgerei toch meer op. De eerste helft van de winkel bevat het cadeaugedeelte. Achteraan heb ik de kookartikelen geplaatst. Die vergen soms wat meer uitleg, en dan kan ik dat gerust doen zonder het overzicht op de rest van de winkel te verliezen.”
Zelf ingericht
“Het pand is mijn eigendom; dat vind ik wel belangrijk omdat je het dan volledig naar jouw hand kunt zetten. Samen met mijn vader, die bouwpromotor is, heb ik tijdens de bouw het uitzicht van de gevel, de lay-out van de winkel en de inrichting zelf bepaald. Na mijn opleiding in het kunstonderwijs heb ik etalage en decorbouw gevolgd, en daarna nog twee jaar interieur in avondschool. De meubels heb ik laten maken door mijn neef. Het zijn modules die ik telkens gemakkelijk op een andere manier kan schikken en desnoods van de ene kant van de winkel naar de andere verschuif. Zo verras ik telkens opnieuw ook mijn vaste klanten. Ik koos voor de inrichting de kleurencombi wit, zwart en fuchsia. Verder wilde ik een vloer die gemakkelijk te dweilen is, ook terwijl de winkel open is. Mijn enige fout is de keuze voor een te grote mat; daardoor kan ik mijn water niet wegtrekken naar buiten”, lacht ze. “Maar over de rest ben ik heel tevreden.”
Rolstoel- en kindvriendelijk
“In tegenstelling tot in mijn eerste winkel, heb ik dit pand strakker ingericht, in lijn met mijn huisstijl. Ik wilde ook per se dat klanten gemakkelijk binnen kunnen met een buggy of een rolstoel. Verder was een kookeiland een must. Hier organiseer ik enkele keren per jaar een kookworkshop, of bijvoorbeeld een gin tasting. Een aparte kinderhoek mocht ook niet ontbreken; het is uiteindelijk een soort holletje geworden waar de kleintjes graag inkruipen. Ze zitten er afgeschermd terwijl je ze toch nog in het oog kunt houden.”
PERSOONLIJKE AANPAK LOONT
Huiselijke sfeer
“In de beginjaren hield ik de inrichting echt strakker, nu ga ik voor meer beleving en een gezellige sfeer. Ik zet aangepaste muziek op – tijdens de eindejaarsperiode bijvoorbeeld kerstliedjes – en laat elke dag kaarsen branden. Gewone, ongeparfumeerde theelichten, want die verbergen anders de geur van de huisparfums die ik verkoop.
Sinds ongeveer anderhalf jaar bied ik ook plantjes aan. Ze passen uitstekend bij de bloempotjes die ik aan de man breng. Het groen brengt wat extra gezelligheid, maar het is niet de bedoeling dat het hier een plantenwinkel wordt. Schoenmaker, blijf bij je leest, is mijn motto.”
Adviseren is cruciaal
Katrien Vermeire: “Klanten aanspreken is heel belangrijk. Eerst laat ik ze wat op hun gemak rondkijken, maar als ze ongeveer in de helft van de winkel zijn, vraag ik of ik kan helpen. Dan weet je perfect waarnaar ze op zoek zijn, en wat je dus eventueel tekort hebt in je gamma. Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een cadeau, dan vertrek ik vanaf de prijs die ze ervoor willen betalen. Meestal is dat tussen de 20 en 40 euro. Dan stel ik bijkomende vragen: iets voor het aperitief, of eerder iets uit de categorie gezelligheid? En gaat hun voorkeur uit naar één of meerdere verscheidene artikelen?
Voor het kookgerei is het opvallend dat mensen tegenwoordig vooraf zeer goed voorbereid zijn. Ze durven hier gerust komen neuzen om bijkomende informatie te sprokkelen en bijvoorbeeld uitleg over kookpotten vragen. Die geef ik graag, want de service bij aankoop van nieuw kookmateriaal maakt vaak het verschil. Het is belangrijk om te benadrukken dat je als kleinhandelaar zowel advies geeft vóór de aankoop, maar ook ter beschikking staat indien er mogelijk fabrieksfouten te melden zijn. De aankoop van kwalitatief kookmateriaal betreft toch vaak een redelijk budget, dus sta ik ook garant voor de kwaliteit, samen met mijn leveranciers. Bij online aankopen zijn het advies bij aankoop en ook deze na-service heel vaak afwezig.”
WELDOORDACHTE KEUZES
Assortiment
“Je moet als winkelier mee met de tijd en flexibel zijn wat merken betreft. De kleinere merken verander ik dikwijls. Alle merken die ik aanbeveel, gebruik ik thuis ook. Soms probeer ik ook eens een artikel dat wat afwijkt van mijn klassieke gamma om te zien hoe de klanten hierop reageren. Zo verkoop ik sinds kort pasta’s en olijfolies. Met uitzondering van de glazen staat mijn hele voorraad in de winkel. Stock brengt niet op, je hebt niet onmiddellijk een duidelijk overzicht van wat je nog hebt. En vandaag de dag worden bestellingen toch bijzonder snel geleverd, veel beter dan vroeger. Solden zijn bij mij dan ook niet echt van toepassing, ik ben altijd goed mee met de nieuwigheden. Waar ik inspiratie haal? Op beurzen uiteraard, maar ik volg vooral sociale media zoals Facebook en Instagram. Tegenwoordig zijn onder andere bamboeproducten en ecologische artikelen populair. De mensen willen geen plastic meer. Voor interieurartikelen hou ik van een strakke, beetje Scandinavische stijl. Dezelfde stijl zoek ik in de cadeaus die ik aanbied. Ik doe het liefst op mijn eentje inkopen en kies dit assortiment puur op het gevoel. Zo sta ik altijd achter het product.”
Klantenbinding
“Ik adverteer twee of drie keer per jaar in Steps Magazine en tijdens de lokale eindejaarsactie staat Indesi in de folder. Verder sponsor ik regelmatig plaatselijke verenigingen. Met mijn vaste klanten hou ik dagelijks contact via Facebook en Instagram. Twee keer op een jaar wordt de folder van Demeyere verdeeld in de regio, en dan doen de kookpotten het goed. Een leuke manier om aan klantenbinding te doen is de Joynpas, een spaarkaart waar een euro gelijk staat aan een punt, en vanaf 100 punten ontvangt de consument al een geschenkje, zoals een pak servetjes of zo. Ten slotte krijgen leden van de Gezinsbond 3 bonnen waarmee ze telkens 10% korting krijgen, dat is echt een succes.”
TOEKOMSTVISIE
Jaar per jaar bekijken
Katrien runt Indesi volledig zelfstandig. “Mijn winkel is mijn tweede thuis, ik heb hier nog geen enkele dag tegen mijn zin gestaan. Zelfs op zondag ben ik hier dikwijls, ik kan evengoed bestellingen hier afwerken als thuis. Een verdere uitbreiding is echter niet aan de orde, evenmin als een tweede winkel. Hoe ik de toekomst zie? Ik bekijk het jaar per jaar. Zelfstandig zijn is altijd cijferen, de consument beseft dat niet altijd.”
Goede samenwerking
“Mijn klanten komen uiteraard uit Oostkamp. Ik ben hier geboren en getogen, iedereen kent mij. Mijn leven is Oostkamp. Soms maken de mensen hier gewoon een praatje met elkaar. Verder komt er volk over de vloer uit Brugge, Torhout en Oostende. Ze belanden hier vaak door mond-tot-mondreclame. Of ze hebben eens een leuk cadeau gekregen en willen de winkel zelf bekijken. Mijn publiek gaat van jonge twintigers tot senioren, een zeer gevarieerd publiek dus.”
Gelukkig slaan de handelaars dikwijls de handen in elkaar. “De handelskern in Oostkamp werkt uitstekend samen. Alle eigenaars staan persoonlijk in hun winkel. 70 winkels werken samen in Shopping Oostkamp en organiseren in augustus traditiegetrouw een braderie. Tijdens de eindejaarsperiode wordt er heel wat georganiseerd, zoals bijvoorbeeld een laatavondopening, een kerstrun en de intrede van de Kerstman. Zelf blijf ik dan gedurende 4 weken 7 dagen op 7 open”, besluit Katrien Vermeire.