Grote verschillen in verkoop van strijkijzers en -systemen
Vanessa Theunissen (GfK) over verschuivingen binnen de categorie
Onder een lichte daling in het segment strijken in 2019, gaan grote verschillen tussen de categorieën schuil. Dat leert ons een blik op de GfK-cijfers, samen met Vanessa Theunissen, Market Insights Expert bij GfK. Stoomgeneratoren, vooral zonder boiler, tekenen nog een mooie stijging op. “Met de juiste innovatie en promoties is er nog steeds een mooie groei mogelijk. Die groei verschuift wel van de ene categorie naar de andere.”
Lichte daling voor totale categorie
Wanneer we de GfK-cijfers voor het jaar 2019 bekijken, dan zien we voor de totale categorie strijken een daling in stuks van 1,3% ten opzichte van het jaar 2018. Er zijn wel grote verschillen binnen de categorie: de verkoop van traditionele stoomstrijkijzers daalt met 4,5% in stuks, de verkoop van ‘andere toepassingen’ daalt zelfs met 14,4% in stuks. De verkoop van strijksystemen is dan weer licht gestegen (+2% in stuks), met daarbinnen een duidelijke toename van de verkoop van geïntegreerde strijkplanken (+5,3% in stuks) en bij strijksystemen met stoomgeneratoren (+2% in stuks).
Consument kiest voor gebruiksgemak
Vanessa Theunissen, Market Insights Expert bij het marktonderzoeksbureau GfK, geeft uitleg bij die verschillen:
“Onder ‘andere toepassingen’ verstaan we bijvoorbeeld strijkmachines voor overhemden. Dit is een heel kleine deelcategorie, wat de grotere relatieve daling zou kunnen verklaren. De traditionele stoomstrijkijzers zijn goedkoper in prijs, maar kunnen niet dezelfde functionaliteiten bieden als bijvoorbeeld een stoomgenerator. Het waterreservoir is veel kleiner en het stoomt minder krachtig. We zien dat de consument een duidelijke keuze maakt voor gebruiksgemak: de voordelen van stoomgeneratoren en geïntegreerde strijkplanken weten steeds meer mensen te overtuigen, maar ook de gemiddelde prijs van ‘Ironing Systems Generators’ is lichtjes gedaald.”
Stoomgeneratoren? Met boiler!
Binnenin de verkoop van strijksystemen met stoomgeneratoren, nemen we een opmerkelijke toename waar van generatoren zonder boiler (+20,4% in stuks). Die met een boiler zijn dan weer afgenomen (-5,6% in stuks). Een algemene groei hierbij toch voor de strijksystemen met generatoren, 2% stijging in vergelijking met de cijfers vorig jaar.
Theunissen: Een aantal jaar geleden zijn er enkele innovaties geïntroduceerd binnen de generatoren, waaronder de toestellen zonder boiler. Voor deze ‘nieuwe’ systemen lag de prijs een stuk lager, en we hebben toen gezien dat de Belgische consument dit wel kon smaken: nog altijd de functionaliteiten van de generator, maar aan lagere prijzen. In verhouding hebben deze producten dus een grotere impact gehad in België, omdat dit al een generatormarkt was. De markt van generatoren zonder boiler is enorm hard vooruitgestuwd door een aantal positieve reviews online, cashbacks in bepaalde periodes, enzovoort.”
Evoluties in omzet en prijs
Een stijging in aantal is niet altijd een stijging in omzet. Als we de verkoop in stuks vergelijken met de omzetcijfers, dan zien we soms tegengestelde resultaten. Generatoren zijn bijvoorbeeld met 2% gegroeid in stuks, maar met 0,9% gedaald in waarde. Houdt dat altijd een prijsdaling in?
Theunissen: “In de generatoren is de prijs inderdaad gezakt ten opzichte van het jaar voordien. Algemeen zien we dat de gespecialiseerde segmenten toegankelijker zijn geworden door nieuwe technologie en lagere prijzen.”
Prijsstijging voor generatoren
Bij strijksystemen met generatoren zonder boiler is er een stijging van 20,4% in stuks, maar +23% in waarde. Dat lijkt dan weer op een prijsstijging te wijzen.
Theunissen: “De gemiddelde prijs is inderdaad omhoog gegaan, maar er zijn ook veel meer units verkocht ten opzichte van vorige periode. De toestellen met en zonder boiler lijken toch opnieuw geheel te worden – de verschillen in prijs zijn bijvoorbeeld niet meer zo afgelijnd. Er zijn ook duurdere producten zonder boiler.”
België is generatorland
Theunissen: “België is altijd een land geweest waar er in verhouding véél meer generators verkocht worden dan in andere landen. Ook de gemiddelde aankoopprijs ligt in ons land altijd een stuk hoger. Dit komt natuurlijk weer doordat generators gemiddeld een pak duurder zijn dan een stoomstrijkijzer. De gemiddelde prijzen van de traditionele stoomstrijkijzers, strijksystemen en geïntegreerde strijkplanken zijn de afgelopen twee jaar wel gedaald. In 2017 en 2018 zijn er ook heel veel nieuwe modellen gelanceerd op de markt, wat de concurrentie natuurlijk heeft opgedreven.”
Strijken blijft belangrijke productgroep
Theunissen is ervan overtuigd dat de productgroep belangrijk zal blijven in ons land. “Strijken blijft een belangrijke productgroep binnen klein elektro. De trend is al even negatief, maar toch mogen we niet onderschatten hoeveel stuks er nog op jaarbasis verkocht worden. Natuurlijk doet niet iedereen graag de strijk en omdat de dienstencheques nog steeds relatief goedkoop zijn, brengen meer mensen hun strijk weg. Dat betekent niet dat de productgroep zal wegdeemsteren; met de juiste innovaties en promoties zien we dat er nog steeds een heel mooie groei mogelijk is. Hij verschuift alleen van de ene categorie naar de andere.”