GrootelektroPremium

 

FOCUS OP SMART EN GEBRUIKSGEMAK BIJ WASMACHINES EN -DROGERS

LICHT GROEIENDE MARKT

Tijdens de voorbije editie van IFA, de belangrijkste vakbeurs voor consumentenelektronica en huishoudtoestellen, vielen ons enkele interessante trends bij wasmachines en drogers op: bediening met de smartphone, alsmaar energie-efficiëntere modellen, grotere volumes en deuren … In hoeverre voltrekken deze trends zich ook in België? De fabrikanten zijn er in deze groeiende markt alvast klaar voor.

Deze wasmachine heeft een tweede trommel van 2 kg voor delicate of kleine wasjes

ALGEMENE MARKTTRENDS

Licht stijgende markten

Cijfers

Volgens GfK groeide de Belgische markt van de wasmachines en -drogers (in aantal verkochte exemplaren) van september 2017 tot augustus 2018 licht met respectievelijk 3,4% en 2,6%, in vergelijking met september 2016-augustus 2017. Enerzijds omdat huishoudens kleiner en talrijker worden. Maar ook o.m. omdat mensen hun toestellen vervroegd vervangen door een energie-efficiënter model. Twee op de drie consumenten kopen nu bijvoorbeeld een zuinige warmtepompdroger, aldus een merk.

Licht dalende gemiddelde prijzen

De gemiddelde prijs van een wasmachine daalt elk jaar licht. Ook drogers werden in 2018 gemiddeld goedkoper, vooral door de afnemende prijzen voor de zuinige modellen met een warmtepomp. Dat, terwijl deze technologie de gemiddelde kost voor een droger de voorbije jaren net opdreef. Vandaag is ze echter overduidelijk matuur.

 

BEDIENING MET DE SMARTPHONE

Wat zijn de mogelijkheden?

Uw klant kan de wasmachine/droger vanop afstand starten/stoppen/pauzeren, opvolgen enzovoort. Eventueel krijgt hij ook gedetailleerd wasadvies over pakweg vlekverwijdering. Of een aanbeveling over de optimale temperatuur en het beste programma op basis van het type en de hoeveelheid te wassen linnen, en de vervuilingsgraad. Eventueel kan de gebruiker ook specifieke programma's voor bepaalde types stof of kledij downloaden. Andere opties zijn voorprogrammeren, een mobiele alert wanneer een programma doorlopen is … Bepaalde wasmachines en drogers communiceren met elkaar. Het eerste toestel vertelt het tweede dan bijvoorbeeld welk type kledij het wast, waarop het tweede zijn programma aanpast. Sommige wasmachines en drogers kunnen vitale onderdelen checken, om na te gaan waar zich een probleem stelt, waarna ze een oplossing adviseren.

De trend om thuis grote objecten te willen wassen en drogen, leidt ook tot machines met een grotere deuropening. De gebruiker moet zich dan bovendien minder bukken om te vullen en uit te ladenGroeiende interesse

Bepaalde merken zetten al sterk in op bediening via de smartphone of tablet, mogelijk ook bij instapmodellen. Maar de verkoop of het aantal connecties is nog niet altijd even groot. De slimme aansturing werkt, maar de consument kent de mogelijkheden en meerwaarde onvoldoende, aldus een fabrikant. Eén merk zag zijn verkoop van slimme wasmachines/drogers wel verdubbelen op een jaar tijd, en verwacht dat deze zal blijven groeien, zolang de modellen goedkoper worden. Een andere fabrikant zegt dat consumenten in de Benelux early adopters zijn, en dat de interesse groeit. Een marktspeler spreekt al van succes.

Stemaansturing als trigger?

Wat de markt van slimme machines kan laten groeien, is stemaansturing, wegens erg laagdrempelig. Meerdere merken zien dit als de toekomst, eventueel samen met AI, omdat deze technologieën het gebruiksgemak verhogen en tijd besparen. Eén merk komt zelfs met een eigen assistant (Frans in februari 2019, Nederlands waarschijnlijk tegen 2020), binnen een open ecosysteem compatibel met Alexa en Google Home.

 

ENERGIE-EFFICIENTIE

Tal van efficiëntieverbeteringen

Om het energieverbruik van wasmachines te verbeteren, schakelen fabrikanten nieuwe motoren in, wastechnologie met water en/of stoom om geurtjes weg te krijgen, trommels waarin de was naar boven en onderen én voren en achteren beweegt, efficiëntere waterinjectie (bv. besproeiing van wasgoed), een ingebouwd wateronthardingssysteem … Een technologie waarmee drogers de voorbije jaren veel energie-efficiënter werden, is de warmtepomp, die warmte recupereert.

Hybride droogmachines

De warmtepomp vergt wel meer droogtijd dan een condensor. Een model combineert beide, voor een snel en energiezuinig programma. Deze oplossing droogt 30 tot 35% sneller, tegen 55 °C, dan een warmtepompmodel dat tegen 45 °C droogt en een condensatiemodel dat tegen 75 °C droogt. Dit bij 30, 45 of 59 min. en energielabel A.

Nieuwe vervangingsgolf op komst?

Na de invoering van de energielabeling liep het label A tegen de grenzen aan en ontstonden A+, A++ en A+++. Europa vindt dit te verwarrend en wil daarom de komende jaren nieuwe energielabels invoeren, opnieuw van G (minst energie-efficiënt) tot A (meest) (zonder A+, ++ en +++, en extra toevoegingen als -50%).
Volgens GfK zal deze nieuwe schaal de consument mogelijk triggeren om zijn machines weer vroegtijdig te vervangen door een energie-efficiënter model, aangezien de huidige A plots G zal zijn. Misschien zal deze vervangingsgolf wel minder uitgesproken zijn, zeker bij de drogers, aangezien de eerste golf daar nu plaatsvindt, met de focus op de warmtepomp. Bij wasmachines voltrok de eerste vervangingsgolf zich tien jaar geleden al.
Sommige fabrikanten zijn overtuigd van dit vervangingseffect, andere niet. Volgens een van hen zal het effect van een herschaling bij drogers alleszins niet groot zijn, omdat het verschil tussen zeer zuinig (A++) en extra zuinig (A+++) nog zichtbaar is. Een ander merk vindt een duidelijker onderscheid wel op zijn plaats, omdat een nieuwe droger metA+++ volgens hem mogelijk efficiënter is dan een eerdere A+++. Bij wasmachines stelt dat laatste probleem zich duidelijk: bijna alle modellen zijn A+++, terwijl sommige veel zuiniger zijn dan andere. Daar is de herschaling zeker welkom.

Nieuwe modellen

MULTIFUNCTIONELE TOESTELLEN

Nog niet groot, maar wel stijgend segment

Ook de niche van multifunctionele was- en droogmachines groeit, opnieuw omdat er meer kleinere huishoudens zijn, in vaak kleinere woningen … In ongeveer vijf jaar steeg het aandeel van deze combi's van 1 procent naar 5 procent, aldus GfK.

Welke voordelen?

Niet alleen besparen deze modellen ruimte, ze bieden eveneens gebruiksgemak: uw klant kiest een programma, waarna de was in één keer schoon en droog is, zonder te moeten overladen. Ook combi's bestaan sinds enkele jaren met een warmtepompdroger, en meerdere kunnen 6 kg tegelijk drogen en wassen, wat gemiddeld volstaat.

 

CONVENIENCE

Keuze voor grote volumes

De consument koopt vandaag meer was- en droogmachines met grotere capaciteit. Grote trommels zijn volgens een merk bij hem zelfs standaard geworden, van 7 tot 17 kg. Uw klant is er zich immers meer en meer van bewust dat het toestel het aantal kg was detecteert en de gebruikte hoeveelheid water daarop afstemt. Voor grote volumes (en ook speciale programma's) kiest uw klant omdat hij grotere/speciale ladingen zelfstandig thuis wil wassen. Mogelijk kan hij nog iets toevoegen, terwijl de machine al aan de slag is.

Ergonomie en design

De trend om thuis grote objecten te willen wassen, leidt ook tot wasmachines met een grotere deuropening. De gebruiker moet zich dan bovendien minder bukken om te vullen en uit te laden. De deur gaat vaak makkelijk open en toe, met een grote openingshoek. Een grotere deur heeft ook een esthetisch effect.

Een fabrikant merkt op dat consumenten veel korte wasprogramma’s gebruiken, en voegt die dan ook vaak toe, van bijvoorbeeld 59 tot zelfs 30 of 14 minuten

Kortere programma's

Een fabrikant merkt dat consumenten veel korte wasprogramma's gebruiken, en voegt die dan ook vaak toe, van bijvoorbeeld 59 tot zelfs 30 of 14 minuten. Zonder aan reinigingskwaliteit in te boeten, maar wel tegen een lagere energie-efficiëntie, hoewel het energielabel A blijft bij 30 min. Een ander merk ontwikkelde een functie die zowel normale als kleine hoeveelheden wasgoed, vanaf een kledingstuk, snel en energie-efficiënt wast. Het water- en elektriciteitsverbruik en de programmaduur worden immers afgestemd op de grootte van de lading.

Autodosering

Met deze technologie doseert de wasmachine zelf. Ze bestaat al langer, maar wint nu aan marktbelang. 8% van de markt biedt al autodosering aan, en het marktaandeel groeit, aldus GfK. Of het echt al zo bekend is, daarover zijn de meningen bij de fabrikanten verdeeld. Consumenten gebruiken vaak te veel wasmiddel, omdat ze het aantal kg niet goed kunnen inschatten. Bij autodosering is dat probleem van de baan. Uw klant wast dus zuiniger en milieuvriendelijker (minder verbruik van energie en water). De kledij blijft ook beter beschermd (bij te weinig doseren wordt wit grijzig/dof, bij te veel doseren treedt er verlies van kleur en zwart op).

Met dank aan: AEG-Electrolux, Bosch-Siemens, Candy, GfK, Haier, LG, Miele, Samsung, Whirlpool

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine