Zo maak je zelf een gereedschapstrolley
Een gereedschapskoffer komt altijd van pas, zeker als je een ontwerp hebt dat helemaal op maat van jou en je klussen is. Combineer diverse functies in één praktische gereedschapstrolley en ga zelf aan de slag.
Bouwplan binnenkort beschikbaar
Ontwerp en voorbereiding
Multifunctionaliteit is hier key. In dit ontwerp kan je onderaan alle koffers opbergen waar de machines in zitten. We voorzien ook een lade waar je heel wat in kwijt kan. Het kofferdeksel is dan weer handig als werkoppervlakte. Ga na voor jezelf wat je allemaal wil opbergen en met welke features je je gereedschapstrolley wil uitrusten. Teken dan een plan uit.
Wij maken hier voor onze constructie gebruik van multiplex van 15 mm dik. De verschillende onderdelen hebben we vooraf op maat laten zagen, dat scheelt immers al een pak werk.
Hout ordenen
Met alle delen op maat, neem je, vooraleer je van start gaat met de montage, er het bouwplan en de houtlijst bij. Orden de verschillende planken volgens de houtlijst en leg die gegroepeerd op elkaar. Zo kan je gestructureerd te werk gaan.
Bevestigingsmethoden
Om de houten planken met elkaar te verbinden, gaan we voor dit werkstuk aan de slag met lamellen en deuvels. Je kan ook schroeven gebruiken. Hoe je alles gaat verbinden, kies je zelf, afhankelijk van wat je precies in huis hebt.
TIP
Lamellen beschikken over een groter lijmoppervlak en bieden hierdoor meer stevigheid en zijn iets minder dik. Daarom kiezen we telkens maar 1 lamel tegenover 2 deuvels.
Wij gebruiken een deuvelfrees om de deuvels aan te brengen, al kan je het ook met een gewone schroefboormachine. Werk je met lamellen, dan heb je wel een lamellenfrees nodig. Houd hier rekening mee vooraleer je van start gaat.
Aan de slag
Uitsparingen voorzien
De vier verschillende opbergdozen beschikken elk over handvatten en uitsparingen onderaan zodat je ze makkelijker op elkaar kan plaatsen in de kar. Vergeet niet de afmetingen van de uitsparingen op het bouwplan te noteren!
Denk goed na over de positionering van het handvat en de wielen, om je gereedschapstrolley zo ergonomisch mogelijk te maken.
We beginnen met de binnenste uitsparing te voorzien voor de handvaten van de opbergvakken. Daarvoor gebruik je een cilinderboorkop om de uitsparing erna gemakkelijk uit te zagen. Zorg ervoor dat de diameter van de cilinderboorkop overeenkomt met de breedte van de uitsparing. In dit geval bedraagt de diameter 30 mm.
Markeer aan beide uiteindes de positie van de boorkop in het midden van de uitsparing. Boor de gaten. Draag hierbij steeds oog- en gehoorbescherming. Zaag de uitsparingen weg via de gaten met een decoupeerzaag. Doe dit voor elke plank met handvatten.
De opbergvakken
Neem de planken erbij die je nodig hebt om de eerste opbergdoos te kunnen maken. Dit is een vak zonder lade, met open voorzijde. Plaats paringstekens op de dikte van de planken om het overzicht te houden. De planken met de handvatten verbind je met de onderste plank. Teken de onderste uitsparing af op de rand.
Voor de verbinding tussen de planken met handvatten en de onderplanken werken we in dit geval met deuvels. Neem de deuvelfrees erbij en stel die in op een diepte van 30 mm.
TIP
Indien de kop van de deuvelfrees te hoog uitkomt in de dikte van de plank, kan je dat corrigeren met een plaatje uit plexiglas. Hier gebruiken we een plaatje met dikte van 3 mm om in het midden van de plank te kunnen frezen.
Plaats de deuvelfrees tegen de rand. Frees twee deuvelgaten aan beide uiteinden doorheen de dikte van de linker- en rechterzijde van de onderplank. Neem de planken met de handvatten erbij. Positioneer de deuvelfrees op de vlakke kant naast de uitsparing, mooi tegen de rand van de plank. Stel de deuvelfrees in op 10 mm diepte. Frees de deuvelgaten loodrecht in de planken.
Controleer of de deuvels goed passen in zowel de onderste plank als de zijplank met handvatten. Plaats de deuvels in de gaten met een bankhamer. Doe hetzelfde voor de andere plank met handvat. Een blokje hout tegen de rand plaatsen kan helpen om mooi tegen de rand te frezen.
Doe dit ook bovenaan. Breng deuvelgaten aan vlak naast het handvat. Plaats de deuvelfrees tegen de rand van de plank. Gebruik hierbij een blokje om steun te bieden aan de deuvelfrees. Breng in de dikte van de bovenste plank ook deuvelgaten aan. Zorg dat ze corresponderen met de deuvelgaten naast het handvat, plaats de deuvelfrees ook hier tegen de rand met behulp van het blokje. Plaats de deuvels in de deuvelgaten en schuif alle delen op hun plaats.
Extra steun en achterzijde
Naast de zijkanten binnenin voorzien we nog extra planken om steun te bieden. Ook de achterzijde moet je nog aanbrengen. Markeer het middelpunt van de achterzijde op de dikte van de onder- en bovenzijde. In het midden komen er deuvelgaten. Markeer ook de positie van de twee deuvelgaten links en rechts op de dikte van de achterzijde, zowel boven- als onderaan. Duid de deuvelgaten ook aan op de planken die binnenin steun bieden.
Neem de achterzijde en de planken die steun bieden erbij. Breng de deuvelgaten aan op de afgetekende posities. Stop de deuvels in de deuvelgaten en zet de delen aaneen. Controleer of de delen samen goed in het geheel passen met behulp van de deuvelverbinding. Haal de planken met handvaten eraf.
De hoeken afronden
De handvaten en randen voelen nogal scherp aan, wat het onaangenaam maakt om de dozen te dragen. De hoeken zijn ook breekbaar. Rond de randen daarom af met behulp van de bovenfrees.
De vakken verlijmen
Definitieve bevestiging doen we niet enkel met deuvels, we combineren met houtlijm. Breng houtlijm aan langs alle randen en in de deuvelgaten. Plaats ook de deuvels weer op hun plaats. Duw de delen ineen. Breng op dezelfde manier ook houtlijm aan voor de zijkanten met handvaten. Voor de stevigheid breng je ook houtlijm aan op de buitenzijdes van de steunplanken. Monteer de planken met handvatten. Laat het geheel drogen door het vast te maken met spanriemen.
Controleer of alles op zijn goede positie zit en werk bij waar nodig met een hamer en een blokje. Boor vanbinnen in elke hoek schroefgaten aan de linker- en rechterzijde. Schroef de binnenste en buitenste planken op die manier vast. Zo ben je er zeker van dat het geheel aan elkaar blijft hangen. Laat elke opbergdoos drogen volgens de duurtijd op de verpakking van de lijm.
De andere vakken afwerken
De tweede en de derde doos van de gereedschapskar zijn wat kleiner en eentje beschikt over een lade. De opbouw van beide dozen is gelijkaardig. Duid opnieuw de paringstekens aan. In de plaats van deuvels als verbinding maken we hier nu gebruik van lamellen.
Duid op elke plank de positie van de lamellen aan. Voor de buitenste planken met de handvatten markeren we tweemaal bovenaan, en tweemaal onderaan. Voor de binnenste verstevigingsplanken met geleider duid je tweemaal markeringen aan in de breedte, op het einde van de plank. Duid die positie ook tweemaal aan op de dikte van de achterste plank.
Markeer op de dikte van de boven- en onderzijde ook tweemaal de posities van de lamellen op de linker- en rechterkant. Je duidt die ook aan op de uiteindes.
Frezen
Stel de de diepte van de lamellenfrees in op halverwege de breedte van de lamellen.
Breng de uitsparingen aan voor de lamellen met de lamellenfrees op de afgetekende posities. Begin met de zijplanken met handvatten. Ga daarna over naar bovenste en onderste planken van de doos. Daarna breng je ze aan op de binnenste verstevigingsplanken en de achterzijde. Breng de lamellen aan in de uitsparingen en controleer of alles goed past.
De lade uitwerken
Voor de lade gaan we ook te werk met lamellen. Plaats de rechtopstaande delen en onderste plank bijeen. Teken de paringstekens af. Markeer de posities van de lamellen op de aangrenzende punten waar de drie rechtopstaande planken samenkomen. Breng opnieuw twee markeringen aan op de breedte en de dikte van de planken. Frees de uitsparingen voor de lamellen. Zet de delen voorlopig aaneen.
De onderste plank komt voorbij de linker- en rechterzijde van de lade. Zorg ervoor dat overlapping aan beide kanten even lang is. Teken de afstand tot de rand af, die bedraagt zo’n 8 mm aan weerszijden. Teken links, rechts en vooraan de plankdiktes af op de onderzijde. Houd links en rechts rekening met de overlapping.
Boor schroefgaten binnenin de aftekening, 5 per zijde op regelmatige afstand. Verbind de linker- en rechterzijde van de lade aan de achterzijde met behulp van houtlijm en lamellen aan de achterzijde. Druk goed aan. Breng houtlijm aan langs de aftekeningen met schroefgaten op de onderzijde. Positioneer de rechtopstaande planken.
Draai het geheel om en positioneer de onderzijde op de juiste plaats. Draai steeds eerst de uiterste schroeven in, daarna de overige schroeven. Zo kan de onderkant niet meer verschuiven.
Voorzijde van de lade
Voor de voorkant van de lade is het belangrijk om zowel links als rechts evenveel marge te hebben. Die bedraagt 20 mm.
Voor de lamellenuitsparingen op de voorzijde hou je rekening met de afstand van de rand tot de positie waar de lamellen moeten komen. Je rekent de helft van de plankdikte erbij. Die afstand bedraagt 25 mm. Stel de lamellenfrees zo in.
Frees de uitsparingen en controleer met de lamellen of de posities kloppen.
Breng houtlijm aan op de uitsparingen, positioneer de lamellen. Breng de delen samen en druk het geheel goed aan.
Leg de lade opzij.
Geleiders
Om de lade in de opbergdoos te kunnen schuiven, zijn uitsparingen in de steunplanken nodig. Die dienen als geleider.
Duid de uitsparing aan voor de geleider tot halverwege de plankdikte. Neem de steunplanken erbij. Gebruik de bovenfrees om de uitsparingen te maken voor de geleider.
Breng houtlijm aan op de lamellenbindingen van de steunplanken en de achterzijde. Druk de lamellen goed in de gaten.
Duw de drie delen nu samen. Breng links en rechts in het midden nog een boorgat aan. Hier kan je dan voor extra bevestiging zorgen met een schroef. Met een extra schroef kan je de planken aaneen klemmen terwijl de lijm droogt.
Neem de planken met handvatten erbij. Maak de randen binnenin het handvat minder scherp door ze af te ronden met een bovenfrees. Uiteraard kan je dat ook met schuurpapier.
Breng houtlijm aan in de uitsparingen voor de lamellen en plaats de lamellen in de uitsparingen. Zet de planken met handvatten, en de boven- en onderzijde aaneen. Breng houtlijm aan op een van de binnenzijdes van de planken met handvatten. Breng ook lijm aan op de buitenzijde van de overstaande steunplank met geleider. Bevestig de delen aaneen.
Schuif de lade in de opbergdoos. Gebruik twee spanriemen om het geheel goed samen te houden tijdens het drogen.
Breng in de hoeken van de binnenzijde aan beide kanten vier schroefgaten aan. Schroef de geleiders vast aan de buitenzijde van de opbergdoos. Plaats de lade in de opbergdoos. Controleer of die er gemakkelijk in schuift.
Ladetrekker
We gebruiken een rond gat als trekker om de lade uit de opbergdoos te schuiven. Markeer op 4 cm in het midden vanop de bovenrand het middelpunt voor de trekker van de lade. Schroef op die positie, maar haal de schroef er dan uit. Maak op die positie een gat met de cilinderboorkop.
Plaats voor het boren een plankje achter de positie en maak die vast met een sergeant. Rond het gat af met de bovenfrees.
Opbergvak met deksel
De laatste opbergdoos is er één zonder lade die je kan openen met een deksel langs de bovenzijde. De opbouw van dit vak is hetzelfde zoals de voorgaande, maar je bevestigt enkel een vaste voorzijde. Ook hier kiezen wij voor lamellen.
Plaats het deksel op de doos. Duid via de diagonalen het middelpunt van de plank aan. Boor met de cilinderboor een gat in het midden. Het gat doet dienst als trekker om de plank op te heffen en de doos te openen.
Rond de binnenzijde van het gat af met een bovenfrees of schuurpapier. Doe hetzelfde voor de bovenranden van de plank.
Op de kar
De opbergdozen komen op een kar terecht. Die kar maken we met hetzelfde plaatmateriaal. Op de zijkanten van de kar komen uitsparingen die voor een diagonaal zorgen. Neem je bouwplan erbij. Meet en teken de uitsparingen af op de zijkanten van de kar volgens de afmetingen op het bouwplan. Om de uitsparingen uit te zagen, maak je eerst een boorgat. Zorg ervoor dat het dik genoeg is om met de decoupeerzaag aan de slag te gaan. Zaag de uitsparingen uit met behulp van de decoupeerzaag.
Gebruik de ene zijkant van de kar als mal voor de andere. Markeer op de tegenovergestelde plank ook de uitsparingen. Volg dezelfde stappen om ook hier de uitsparingen uit te zagen. Gebruik een blokje en schuurpapier P120 om de hoeken op te schuren. Rond de randen af met de bovenfrees. Zo maak je de hoeken minder breekbaar.
Neem de achter- en onderzijde van de kar erbij. Teken onderaan de achterzijde een potloodlijn af tegenover de rand. Die afstand bedraagt de helft van de plankdikte, 8 mm. Markeer op regelmatige afstand waar de schroefgaten moeten komen, ongeveer elke 7 cm. Boor de schroefgaten op de aangeduide posities. Plaats de onderzijde van de kar tegen de achterzijde langs de schroefgaten.
Breng houtlijm aan langs de dikte van de onderzijde die aan de achterzijde geschroefd wordt. Schroef beide delen samen, eerst langs de uiteindes en daarna via de andere schroefgaten. Zo ben je er zeker van dat beide delen correct aaneen geschroefd worden. Duid ook dezelfde afstand aan tot de rand op de zijkant van de kar.
Boor ook de schroefgaten op dezelfde regelmatige posities. Breng opnieuw houtlijm aan. Boor de zijkant vast en schraap de overtollige lijm weg met een stukje hout. Voer hetzelfde proces uit voor de tegenoverstaande zijkant.
Het platform
Binnenin de kar plaatsen we een platform op 15 cm hoogte van de grond. Teken een stuk resthout af op 13 cm. Verdeel dat stuk in vier delen met een decoupeerzaag en zaag alle blokjes uit. Plaats onderin in elke hoek een blokje als het steunpunt voor het platform. Teken het middelpunt van het platform af over de beide zijkanten en trek die lijn door langs de achterzijde. Boor schroefgaten op regelmatige afstand langs de lijn.
Schroef het platform vast. Haal de blokjes weg.
De wielen
De wielen van de kar bevestig je met behulp van een staaf die doorheen de breedte van de kar loopt. Hiervoor werk je met een cilinderboorkop. Gebruik een kop die qua diameter iets groter is dan de diameter van de staaf. Teken in de achterste hoeken van de zijkanten af op 1,5 cm van de randen onderaan. Binnen deze hoek teken je via de diagonaal het middelpunt voor het boorgat. Doe dit voor de beide zijden en boor aan elke kant het gat met de cilinderboorkop.
Plaats de staaf doorheen de twee boorgaten en bevestig de wielen. Boor doorheen de uiteindes van de buis. Gebruik aan beide kanten een schroefhaak zodat de wielen vastzitten.
Handvat voor je trolley
Als steunpunt en handvat om de kar te vervoeren, bevestig je nog een plank als diagonaal in de andere richting. Bepaal de afstand van de kar tot de grond om zo de diagonaal juist te positioneren.
Teken bovenaf af waar de diagonaal moet komen. Zaag onderaan de plank de juiste hoek af zodat de diagonaal vlak op de grond komt. Bevestig de diagonaal op het werkstuk met spanklemmen.
Boor onderaan en bovenaan op de diagonaal vier schroefgaten. Boor er twee in het midden. Breng houtlijm aan op elke positie waar de diagonaal vastgeschroefd wordt. Voer hetzelfde proces uit voor de andere overstaande diagonaal.
Positioneer je hand bovenaan op de diagonaal, recht boven de bovenrand van de kar en teken de hoogte af. Rond op die positie af, eventueel met een object zoals de onderzijde van de lijmfles. Zaag met een decoupeerzaag langsheen de ronding. Doe hetzelfde voor de andere zijde.
Rond de randen van de handvaten af met een bovenfrees. Zo kan je de kar vervoeren zonder jezelf te bezeren. Schuur op met een blokje en schuurpapier.